POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 0090/1/18/16/05/AC

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2005, sygn. PP 0090/1/18/16/05/AC, Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Psie Pole stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2005 r., który wpłynął w dniu 19.01.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania usługi magazynowania (przechowywania) towarów, zakupionych przez podatnika w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, a świadczonej na polecenie podatnika przez kontrahenta niemieckiego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Psie Pole wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 21.02.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 04.03.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów handlowych. Ponieważ nie ma możliwości odbioru zakupionych towarów w terminie, niemiecki kontrahent wnioskodawcy (FIRMA X) na polecenie podatnika przekazuje towary do innej firmy niemieckiej (FIRMA Y) celem ich magazynowania (przechowywania) do czasu odbioru.. FIRMA Y wystawia wnioskodawcy fakturę z tytułu magazynowania (przechowywania) towarów. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz jest - podobnie jak jego kontrahenci FIRMA X i Y - zarejestrowani jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca nie podał świadczącemu usługę magazynowania (przechowywania) numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT UE. Świadczący usługę nie naliczył podatku, jak również nie sporządził na fakturze stosownej adnotacji dlaczego dana usługa miałaby być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie czy w przypadku usługi magazynowania (przechowywania) towarów, zakupionych przez podatnika w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, a świadczonej na polecenie podatnika przez kontrahenta niemieckiego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanego dla celów transakcji wewmątrzwspólnotowych, obowiązek opodatkowania ww. usługi powstał po stronie wnioskodawcy, a więc na terenie kraju.

Zdaniem wnioskodawcy usługa magazynowania (przechowywania) towarów, zakupionych przez podatnika w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, a świadczonej na polecenie podatnika przez kontrahenta niemieckiego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanego dla celów transakcji wewmątrzwspólnotowych nie jest usługą opodatkowaną na terenie kraju, tym samym nie rodzi żadnych konsekwencji podatkowych w zakresie podatku VAT po stronie wnioskodawcy jako odbiorcy usługi, przez co nie powinna być ona wykazana w ewidencji VAT.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import usług - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przez terytorium kraju należy rozumieć - zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca (art. 17 ust. 2).

W myśl art. 5 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów.

Istotnym jest zatem fakt, czy dana usługa świadczona jest na terytorium kraju, czy też nie. Aby zaliczyć daną transakcję do importu usług, muszą być spełnione poniższe warunki:

  1. świadczący usługę ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Polski,
  2. miejscem świadczenia usług jest Polska.

Kluczowe znaczenie dla zaliczenia wykonanej usługi do importu usług ma jednak ustalenie miejsca świadczenia, które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji, przy czym miejsce świadczenia usług nie zawsze jest tożsame z miejscem faktycznego wykonania usługi.

W myśl art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż wykonanie usługi magazynowania (przechowywania) towarów należących do wnioskodawcy przez kontrahenta unijnego na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska - są usługami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczyposlpolitej Polskiej. W przypadku usług magazynowania (przechowywania) towarów nie ma bowiem podstaw do przeniesienia ich miejsca świadczenia, a w konsekwencji opodatkowania z terytorium państwa członkowskiego na terytorium Polski. Zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest - zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy - miejsce, gdzie świadczący usługi magazynowania (przechowywania) towarów posiada siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności/miejsce zamieszkania, a dla wnioskodawcy jest to czynność nie podlegająca opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej

Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole