Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego złożonym przez Sp... - Interpretacja - RO/443/49/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. RO/443/49/2005, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego złożonym przez Spółkę dnia 20.01.2005 r. (uzupełnionego pismem z dnia 30 marca 2005 r.), Spółka jako autoryzowany serwis samochodów ciężarowych marki Renault uczestniczy w systemie pomocy dla polskich właścicieli samochodów ciężarowych, których samochody uległy awarii poza granicą Polski. Udział Spółki polega na udzielaniu gwarancji finansowych na rzecz podmiotu belgijskiego (firmy Volvo Europa Truck NV), iż Spółka pokryje koszty naprawy samochodu ciężarowego. Udzielając gwarancji finansowej, iż usługa wykonana w kraju Unii zostanie zapłacona "M" S.A. staje się pośrednim zleceniodawcą usługi.

Następstwem takiego rozwiązania jest deklaracja przyjęcia przez "M" S.A. faktury wystawionej przez podmiot belgijski.

Po otrzymaniu gwarancji podmiot zagraniczny organizuje dla polskiego właściciela samochodu (usługobiorcy) naprawę samochodu, zlecając jej dokonanie konkretnemu warsztatowi z kraju Unii, w którym miała miejsce awaria. Po zakończeniu naprawy warsztat naprawiający wystawia fakturę na podmiot belgijski ze stawką podatku 0%.

Z kolei firma belgijska wystawia na gwaranta, tj. "M" S.A. fakturę w identycznej wysokości, załączając kopie faktury otrzymanej od wykonawcy usługi (warsztatu). W oparciu o otrzymaną fakturę "M" S.A. dokonuje zapłaty dla Volvo Europa Truck NV.
Równocześnie "M" S.A. wystawia bezpośredniemu odbiorcy usługi - polskiemu właścicielowi samochodu fakturę ze stawką podatku 22%.

W przedstawionym zapytaniu Spółka pyta: "Czy wykonanie przez zagraniczny warsztat w kraju Unii usługi naprawy samochodu ciężarowego stanowiącego własność zleceniodawcy - polskiego podatnika, stanowi dla podmiotu pośredniczącego import usług?"

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Importem usług, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) jest świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W przepisie tym określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Kluczowe znaczenie dla zakwalifikowania wykonanej usługi do importu usług ma ustalenie miejsca świadczenia, które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Wymieniony wyżej art. 28 w ust. 7 stanowi, iż w przypadku usług o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer; pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Jeżeli jednak nabywca nie podał tego numeru, albo też nie został spełniony warunek wywozu towaru na którym świadczono usługę poza terytorium kraju, wówczas podmiot świadczący usługę będzie miał obowiązek jej opodatkowania.

Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż zajęte stanowisko Spółki jest prawidłowe pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie warunki wymienione w art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak powyższe warunki (zawarte w art. 28 ust. 7 w/w ustawy) nie zostałyby spełnione, to wówczas właściwe będzie zastosowanie poniższych przepisów:

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) w przypadku świadczenia na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Wprawdzie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia usług na ruchomym majątku rzeczowym to można jednak przyjąć, iż są to wszelkiego rodzaju usługi, których przedmiotem są towary niebędące nieruchomościami, a więc dotyczące towarów - rzeczy ruchomych, a usługę naprawy samochodu można zaliczyć do tego rodzaju usług.

Wobec powyższego w przedmiotowej transakcji należy uznać, iż zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) w/w ustawy miejscem świadczenia tych usług będzie kraj Unii, w którym dokonano naprawy samochodu.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 w przypadku czynności wymienionych w art. 7b ust 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje § 28 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Zgodnie ze stanowiskiem podatnika kwota podatku należnego od importu usług stanowi kwotę podatku naliczonego zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 w myśl którego, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7; kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy