POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-164-1-BS/04/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.02.2005, sygn. PP/443-164-1-BS/04/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 217, art. 14a § 4 oraz art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, przedstawione w piśmie z dnia 22 października 2004r. w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22 października 2004r. (data wpływu do tut. Urzędu 26 października 2004r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

W sierpniu 2004r. Spółka otrzymała dwie faktury dotyczące refaktury kosztów biletów lotniczych. Faktury zostały wystawione przez firmę niemiecką, której pracownik został oddelegowany do Spółki w celu naprawy maszyny. Ww. faktury są wystawione przez kontrahenta zagranicznego ze stawką 0%.

Wątpliwości Spółki dotyczą rozliczenia podatku VAT od otrzymanych faktur.

Zdaniem Spółki przeloty lotnicze podlegają stawce 0% podatku od towarów i usług i w związku z tym nie ma obowiązku naliczania VAT.

Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Polski ustawodawca nie uregulował kwestii tzw. "refakturowania usług", a w związku z tym po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej refakturowanie należy oceniać w kontekście przepisów unijnych. Zgodnie z art. 6 pkt 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku ( 77/388/EEC ), w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył usługi.

Powyższe oznacza, że kontrahent zagraniczny, który wystawił "refaktury" kosztów biletów lotniczych wyświadczył usługę na rzecz polskiego podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 9 oraz z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej - "ustawą", usługi świadczone przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca są importem usług.
W myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju, do których w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego polegające na przewozie osób środkami transportu lotniczego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką w wysokości 0%.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółkę pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy