POSTANOWIENIE - Interpretacja - US PP.443/50/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. US PP.443/50/2005, Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 lipca 2005 roku Spółki z o.o. "S".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie naliczania podatku VAT od nieodpłatnego przekazania towarów i usług na rzecz pracowników, finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, uznaje stanowisko podatnika

za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 14 lipca 2005 roku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług dokonuje zakupów finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, które następnie nieodpłatnie przekazuje na rzecz pracowników firmy. Zdaniem Podatnika postępowaniem prawidłowym będzie nie odliczanie podatku naliczonego od zakupów, oraz nie naliczanie podatku należnego, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W przepisie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zapisano, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają przekazania towarów i nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów w całości lub w części.

Po szczegółowej analizie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim uznał, iż przedstawione przez Stronę stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy rozumie się, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również - w myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osoby prawne, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznanie nieodpłatnego przekazania pracownikom towarów lub świadczenia na ich rzecz usług za czynność opodatkowaną uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

    Braku związku przekazanych towarów lub świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
    Prawem podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zmianami) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie przez pracodawcę (lub sfinansowane w całości z ZFSŚ) na potrzeby osobiste pracowników lub ich domowników towarów lub usług nie związanych z prowadzoną działalnością, przy nabyciu których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednak stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy - przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza możliwość opodatkowania ww. czynności oraz przyznaje podatnikowi w takiej sytuacji prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez pracodawcę ( lub sfinansowane z ZFŚS) na potrzeby osobiste pracowników lub ich domowników towarów lub usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

Należy więc zaznaczyć, że obydwie metody rozliczania ww. wydatków są zgodne z ogólną zasadą neutralności podatku od towarów i usług, a skutek ekonomiczny zastosowania którejkolwiek z metod będzie identyczny.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim