P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-333/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.10.2005, sygn. ZP/443-333/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała sprzedaży produktów leczniczych, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.42, które zostały zarejestrowane wyłącznie w tzw. unijnej/centralnej procedurze, stosując zamiast stawki podatku obniżonej 7%, stawkę podatku podstawową 22%.

Wnioskująca podnosi, że produkty te posiadają wpisy do Wspólnotowego Rejestru Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi, obowiązującego w Unii Europejskiej (rejestr centralny), natomiast wpisy do Krajowego Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych Do Obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (rejestr krajowy), wygasły ostatecznie z dniem 30 kwietnia 2005 r.

Spółka wyjaśnia, że w myśl przepisów art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U z 2004 r. Nr 53, poz. 533), dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, określone w art. 23 ust. 1 ustawy. Jednocześnie, stosownie do przepisów ust. 2 przywoływanego artykułu, do obrotu dopuszczone są także te produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Leki, których dotyczy zapytanie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium poszczególnych krajów członkowskich Wspólnoty na podstawie pozwoleń wydanych przez Komisję Europejską w ramach tzw. procedury scentralizowanej, a tym samym są automatycznie dopuszczone do obrotu na terytorium RP.

Spółka wyjaśnia, że przepisy prawa farmaceutycznego dopuszczają rejestrację centralną leku tylko w jednym z krajów UE, co powoduje, iż lek dopuszczony do obrotu w takim trybie - od momentu przystąpienia Polski do UE, nie ma w Polsce możliwości uzyskania równoległego wpisu do rejestru narodowego. W praktyce zdarzały się przypadki, że niektóre leki zarejestrowane w procedurze centralnej jeszcze przed przystąpieniem Polski do UE, posiadały równocześnie dwa wpisy: do rejestru krajowego oraz centralnego. Rejestry narodowe dla produktów zarejestrowanych w UE w procedurze centralnej ostatecznie wygasły z dniem 30.04.2005 r., jednakże stosownie do przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne, produkty te mogły być przedmiotem obrotu na warunkach określonych w narodowym pozwoleniu.

Na tle tak sformułowanego stanu faktycznego, Spółka wnosi o udzielenie informacji w zakresie stosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do sprzedawanych produktów leczniczych, dla których obowiązywały wyłącznie tzw. centralne świadectwa rejestracyjne (UE).

Zdaniem Wnioskującej, zastosowanie w takim przypadku mają przepisy art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W ocenie Spółki, nieuzasadnione jest stanowisko, według którego przywoływana ustawa o VAT daje podstawę do różnicowania stawki podatku w zależności od rejestru, do którego lek jest wpisany.

Ponadto, zdaniem Wnioskującej, odmienne traktowanie podatkowe leków centralnych od pozostałych leków dopuszczonych do obrotu w Polsce, pozostaje w rażącej sprzeczności z prawem wspólnotowym (art. 12 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 2309/93 oraz poz. 3 Załącznika H do VI Dyrektywy).

W ocenie Spółki, przepis wprowadzający rozróżnienie produktów ze względu na rodzaj rejestracji, byłby także niezgodny z konstytucją, jako naruszający zasadę równości, gdyż podmioty dokonujące obrotu produktami leczniczymi (PKWiU 24.4), powinny być tak samo traktowane, bez uzależniania możliwości stosowania preferencyjnej stawki podatku od uzyskania wpisu do rejestru, w sytuacji gdy uzyskanie takiego wpisu nie jest wymagane dla prowadzenia obrotu produktami leczniczymi na terytorium RP.

Ponadto, Wnioskująca powołuje się na przepisy § 5 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz.970 z późn. zm.).

Jednocześnie Spółka podnosi, że produkty lecznicze zarejestrowane w tzw. centralnej procedurze zostały od dnia 31 maja 2005 r. objęte Urzędowym Wykazem Produktów Leczniczych Dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonym w drodze Obwieszczenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz. Urz. MZ Nr 5).

Zdaniem Wnioskującej, w okresie od utraty ważności wpisów do tzw. rejestru krajowego do dnia wejścia w życie ww. Obwieszczenia, produkty lecznicze zaliczane do grupy PKWiU 24.42 i dopuszczone do obrotu na terytorium krajów UE oraz wpisane wyłącznie do rejestru centralnego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku 7%.

Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 79 w/w załącznika, zostały wymienione towary o symbolu PKWiU ex 24.4 "Produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmacetycznego". Oznaczenie - ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Zgodnie z § 5 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską. Przepis ten wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. zmieniającym rozporządzanie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797), zgodnie z § 2 tegoż rozporządzenia, wchodzi on w życie z dniem ogłoszenia tj. z dniem 31.05.2005 r.

Ponadto, z regulacji art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 z późn. zm.) wynika, że do obrotu dopuszczone są także produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca dokonała sprzedaży produktów leczniczych, zaklasyfikowanych do grupy PKWiU 24.42, które zostały zarejestrowane wyłącznie w tzw. unijnej/centralnej procedurze. Produkty te posiadają wpisy do Wspólnotowego Rejestru Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi, obowiązującego w Unii Europejskiej i tym samym, dopuszczone zostały do obrotu na terytorium poszczególnych krajów członkowskich Wspólnoty, na podstawie pozwoleń wydanych przez Komisję Europejską, w ramach tzw. procedury scentralizowanej. Wpisy tych produktów do Krajowego Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych Do Obrotu na terytorium RP wygasły z dniem 30.04.2005 r.

Mając na uwadze powyższe unormowania oraz stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskującą, uznać należy, że istnieją przesłanki do zastosowania stawki podatku 7 % do sprzedaży produktów leczniczych zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.42, zarejestrowanych wyłącznie w tzw. unijnej/centralnej procedurze. Jak podkreśla Wnioskująca, przepisy prawa farmaceutycznego dopuszczają rejestrację centralną leku tylko w jednym z krajów UE, co oznacza, że lek dopuszczony do obrotu w takim trybie - od momentu przystąpienia Polski do UE, nie ma w kraju możliwości uzyskania równoległego wpisu do rejestru narodowego. W takim przypadku, zdaniem tut. organu podatkowego, wpis do rejestru centralnego uznać należy za obowiązujący i Spółka ma prawo do zastosowania stawki podatku 7%, przy sprzedaży przedmiotowych produktów.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe i orzec jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu