Udzielając odpowiedzi na zapytanie Podatnika, tutejszy organ podatkowy wskazuje, że opodatkowaniu w określonym państwie członkowskim Wspólnoty Europej... - Interpretacja - PP II 443/1150/21i/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.01.2005, sygn. PP II 443/1150/21i/04, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Udzielając odpowiedzi na zapytanie Podatnika, tutejszy organ podatkowy wskazuje, że opodatkowaniu w określonym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w tym państwie. W tym przypadku określenie miejsca świadczenia usługi determinuje miejsce jej opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne dla usług, w których stronami są podmioty z różnych państw. Miejsce świadczenia usługi w takiej sytuacji wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.
Mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz obecnie obowiązujące przepisy należy zauważyć, że zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Kolejne przepisy art. 27 cytowanej ustawy zawierają katalog usług, dla których miejsce świadczenia jest określone w sposób odmienny.
ad. 1
W pierwszym pytaniu wątpliwości Podatnika dotyczą usług marketingowych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (www. sjp. pwn. pl) przez usługi marketingowe rozumie się działania polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotyczące w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Jest to pojęcie bardzo szerokie, które powoduje, że przy określaniu miejsca świadczenia, a co się z tym wiąże miejsca opodat- kowania trzeba uściślić, na czym konkretnie polegają wykonywane usługi. Najistotniejsze jest wskazanie, czy są to usługi reklamowe. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak też regulacje zawarte w VI Dyrektywie nie definiują pojęcia usług marketingowych i usług reklamowych. Jeśli wykonywane czynności nie są usługami reklamowymi definiowanymi przez Słownik Języka Polskiego (www. sjp. pwn. pl) jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, to zgodnie z ogólną zasadę zawartą w cytowanym powyżej art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT miejscem świadczenia takich usług (a zarazem miejscem opodatkowania) jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub w przypadku braku poprzednich stałe miejsce zamieszkania. Ponieważ usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Podatnika z Czech, powoduje to, że usługi winny być opodatkowane w kraju usługodawcy i w związku z tym nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług na terytorium Polski.
W przypadku gdy pod pojęciem usług marketingowych Podatnik w rzeczywistości wykonuje usługi reklamowe to zgodnie z treścią art. 27 ust. 3 i ust. 4, gdy są one wykonywane na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę winny być one opodatkowane zgodnie z tym, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Ponieważ usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Podatnika z Czech na rzecz odbiorcy z Polski, powoduje to, że usługi winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Wiąże się to z koniecznością wystawienia faktury VAT - w myśl art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, ze stawką właściwą podatku VAT dla przedmiotowych usług.
ad. 2
Usługa będąca przedmiotem drugiego zapytania polegająca na zamieszczeniu w prasie węgierskiej ogłoszenia o poszukiwaniu pracownika powinna być opodatkowana w myśl zasady zawartej w cytowanym powyżej art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gdzie jako miejsce świadczenia usług (a zarazem miejsce opodatkowania) określono miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub w przypadku braku poprzednich stałe miejsce zamieszkania. Ponieważ usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Podatnika z Węgier, powoduje to, że usługi winny być opodatkowane w kraju usługodawcy i w związku z tym nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług na terytorium Polski.
Ponadto należy wskazać, że wykonanie przedmiotowych usług nie spełnia definicji zawartej w art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą importem usług jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, będąca nabywcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Ponieważ w przedstawionych sytuacjach nie zachodzi import usług, Podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej.
Podsumowując powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że w przypadku nabywania przez Spółkę usług niematerialnych (tzn. usług marketingowych oraz usług polegających na zamieszczeniu w prasie węgierskiej ogłoszenia o poszukiwaniu pracownika), dla których miejscem świadczenia będą odpowiednio Czechy lub Węgry podatek od towarów i usług powinien być zapłacony odpowiedno w Czechach lub na Węgrzech, wg zasad obowiązujących w tych krajach. Ponadto w obu przypadkach nie zachodzi import usług, stąd brak jest podstaw do wystawienia przez Spółkę faktury wewnętrznej. Jednakże jeśli wykonywane czynności spełniają definicję usług reklamowych powinny być opodatkowane w kraju nabywcy - Polsce oraz potwierdzone fakturą VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Dolnośląski Urząd Skarbowy