
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w umowach z niektórymi klientami hurtowymi przewiduje warunki przyznawania bonusów pieniężnych - premii rocznych. Przyznanie bonusa uwarunkowane jest wyłącznie przekroczeniem przez kontrahenta ustalonego umownie wolumenu zakupów towarów Spółki oraz niezaleganiem z płatnościami wobec Spółki. Premia nie jest związana z konkretną dostawą, jej przyznanie zależy od osiągnięcia pewnego pułapu obrotu, na co może składać się wiele dostaw towarów Spółki. Strona w swoim wystąpieniu stwierdza, że możliwe jest traktowanie przedmiotowych premii jako wynagrodzenia za świadczenie usług przez nabywców towarów Spółki.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m. in. Odpłatna dostawa towarów i i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostwcę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 w tym również: 1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, 2. zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, 3. świadczenie usług z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Tak więc pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika ale rówież niewymagające aktywnego działania. Świadczeniem usług jest także zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno nz czynieniu jak i powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania.
W świetle powyższego "świadczenie usług" w rozumieniu w/w ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie jest zrezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach ststystycznych. Tak szerokie określenie zakresu pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale także szereg innych świadczeń, które do dnia 30.04.2004r. Jako nie wymienione w ustawie z dnia 08 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr. 11 poz. 50 z późn. zm. ) za usługi nie były uznawane. Premia to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, które ramach zawartej umowy jest udziałem kupującego. Wypłata premii dokonana przez dostawcę towarów stanowi więc dodatkowe wynagrodzenie dla kupującego za dodatkowe świadczenie.
Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów z dostawcami, po przekroczeniu określonego limitu zakupów Spółka przyznaje premię pieniężną (kwartalną lub roczną), której wysokość uzależniona jest od ciągłości zakupów, ich rozmiarów oraz terminowości zapłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premi pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypdkach gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wrtość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.
Natomiast w sytuacji, w której strony kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stany faktycznego przedstawionego we wniosku oraz prawnego obowiązującego w momencie wydania interpretacji.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).
