Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka świadczy usługi transportowe. Podmiot ze Szwajcarii nie będący podatnikiem zarejestrow... - Interpretacja - PP/443-57/05/AN-24825

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2005, sygn. PP/443-57/05/AN-24825, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka świadczy usługi transportowe. Podmiot ze Szwajcarii nie będący podatnikiem zarejestrowanym na terytorium Unii Europejskiej, daje Spółce stałe zlecenia transportowe przewozu towarów na trasach z Belgii do Polski oraz z Austrii do Polski. Spółka wystawia faktury bezpośrednio na podmiot szwajcarski.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT takich usług, sposobu ich dokumentowania oraz podmiotu zobowiązanego do zapłacenia i rozliczenia VAT za te usługi.

Zdaniem Spółki usługa powinna być traktowana jako eksport zatem powinna ona wystawić fakturę bez podatku VAT za przejazd przez odcinek wspólnotowy (Belgia-Niemcy-Polska oraz Austria-Czechy-Polska). Faktura powinna, zdaniem Spółki zawierać informację, iż podatnikiem VAT jest nabywca usługi.

W odpowiedzi informuje się, że ustawa o podatku od towarów i usług VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie zawiera pojęcia "eksport usług".

Dla powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług istotne jest określenie miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. W odniesieniu do usług transportowych miejsce świadczenia określone zostało w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT - w myśl tego przepisu miejscem tym jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonywanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich - tj. w przypadku wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów - miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów (o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy VAT) podał dla tej czynności świadczącemu taką usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy VAT).

Ponieważ Spółka w swoim piśmie zaznaczyła, że Spółka szwajcarska na której zlecenie świadczy usługi transportu towarów nie jest zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej na terytorium Wspólnoty (zatem nie podaje numeru, o którym mowa w art. 28 ust. 3) - przepis ten nie będzie miał w opisanej sytuacji zastosowania - zatem miejsce świadczenia tej usługi należy określić zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28 ust. 1 ustawy.

Reasumując - miejscem świadczenia usług transportowych opisanych w piśmie Spółki jest miejsce rozpoczęcia transportu czyli - odpowiednio Belgia i Austria, tym samym Spółka staje się podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium tych państw członkowskich i na zasadach określonych w przepisach obowiązujących na ich terytoriach.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług określony jest w art. 5 ustawy VAT. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, zatem usługi, dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym czynność ta nie powinna być potwierdzona fakturą VAT ani żadnym innym dokumentem, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego informuje, że zasady opodatkowania oraz sposób dokumentowania usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w państwach członkowskich są określone w ich krajowych przepisach.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej