Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz.60.), art. 8 ust.1 i art. 29 u... - Interpretacja - PP443/14/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2005, sygn. PP443/14/2005, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz.60.), art. 8 ust.1 i art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.02.2005 r. znak RG 72240-1/72/04/05 (data wpływu 17.02.2005) w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie pytania dotyczącego ubruttowienia opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów poprzez doliczenie do tych opłat podatku VAT w wys. 22% stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w tej kwestii jest nieprawidłowe.

W swoim wniosku Gmina informuje, że jest właścicielem nieruchomości przekazanych w wieczyste użytkowanie osobom fizycznym i prawnym. Prawo użytkowania wieczystego gruntu w większości przypadków powstało na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego pomiędzy właścicielem gruntu tj. Gminą a osoba fizyczną lub prawną albo z mocy prawa na podstawie decyzji administracyjnej organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Za oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste pobierane są opłaty roczne. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok . Opłaty roczne ustalane są w oparciu o wartość rynkową nieruchomości. Gmina reprezentuje stanowisko, że oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT . Jej zdaniem do opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu należy doliczyć podatek VAT w wysokości 22%. Traktowanie opłaty rocznej jako kwoty brutto (w której zawarty jest podatek VAT) spowodowałoby zmianę wysokości opłaty rocznej, a tym samym zmniejszenie stawki procentowej, która jest ściśle określona w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska zajętego przez Gminę. Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz.543 ze zm.) . Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym . Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 cytowanej ustawy o VAT, nie daje, bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów .Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Zatem opłaty za użytkowanie wieczyste, których termin płatności przypada po dniu 01.05.2004 r. podlegają regulacjom ustawy o VAT . Stosuje się do nich stawkę w wysokości 22% z wyjątkiem opłat za użytkowanie wieczyste gruntów rolnych, które na podstawie § 8 ust.1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) są zwolnione od podatku. Podstawą opodatkowania zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obowiązek podatkowy dotyczący opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych powstaje na zasadach określonych w art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym w sytuacjach, w których opłaty za użytkowanie wieczyste są opodatkowane, podatek VAT należy odprowadzić z opłat otrzymywanych w dotychczasowej wysokości . Stanowisko Gminy, że ma ona prawo do zwiększania wyżej wymienionych opłat o wysokość podatku jest nieprawidłowe. W przypadku opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze, które zwolnione są z podatku kwestia ubruttowienia jest bezprzedmiotową.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Krośnie