Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 19 ust. 21... - Interpretacja - US PP 443/82/2/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.12.2005, sygn. US PP 443/82/2/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 i art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.10.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej sposobu udokumentowania kwoty refundacji z tytułu wydawanych nieodpłatnie i częściowo odpłatnych obiadów stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Pani M P, czynny podatnik VAT, prowadzi Zakład Usług Zbiorowego Żywienia.W ramach prowadzonej w Zakładzie działalności gospodarczej wydaje uczniom obiady. Są to obiady za pełną odpłatnością w cenie brutto 5,50zł, obiady za częściową odpłatnością w wys. 3,50zł oraz obiady wydawane nieodpłatnie. W oparciu o zawartą umowę, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krośnie refunduje Podatniczce kwoty po 5,50zł za obiady wydane nieodpłatnie i kwoty po 2,00zł za obiady wydane za częściową odpłatnością. Osobom wpłacającym za obiady na dany miesiąc Podatniczka w dniu wpłaty wydaje karty obiadowe ważne na ten miesiąc. W dniu wpłaty Podatniczka ewidencjonuje w kasie rejestrującej :

  • sprzedaż obiadów wydawanych za pełną odpłatnością, która równa jest iloczynowi ilości obiadów do wydania w danym miesiącu i cenie 5,50zł
  • sprzedaż obiadów wydawanych za częściową odpłatnością, która równa jest iloczynowi ilości obiadów do wydania w danym miesiącu i odpłatności w wys. 3,50zł

Podatniczka wystawia w terminie do 3 dni po zakończeniu miesiąca zestawienie dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krośnie. Z zestawienia tego wynika kwota należnej refundacji.Refundacja środków następuje w terminie 7-miu dni od daty dostarczenia zestawienia. Przelewana jest ona na rachunek bankowy Podatniczki.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka zwraca się z zapytaniem jaki dokument należy sporządzić dla udokumentowania obrotu powstającego w związku z otrzymywaną refundacją z tytułu sprzedaży obiadów nieodpłatnie i za częściowa odpłatnością.Jej zdaniem dla udokumentowania otrzymywanej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej refundacji, w dniu kończącym dany miesiąc należy wystawić fakturę VAT dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.Na fakturze wyszczególnić należy ilość wydanych obiadów w tym miesiącu za dopłatą 2zł i ilość wydanych obiadów refundowanych w całości (czyli po 5,50zł).Wielkość podatku należnego VAT wg stawki 7% należy ustalić rachunkiem ?w stu?. Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Podatniczki w zakresie sposobu udokumentowania obrotu powstałego z tyt. otrzymania kwot refundacji.Zgodnie z przepisem art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Przedmiotowa refundacja ma wpływ na kwotę należną otrzymywaną z tyt. sprzedaży obiadów dla uczniów w związku z czym ma charakter dopłaty przedmiotowej i jako taka podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.Powyższe unormowanie wskazuje, że opodatkowaniu podlegają jedynie faktycznie otrzymane przez podatnika dotacje (dopłaty).Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają jak należy udokumentować powyższy moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji. Art.106 ust.7 ustawy o VAT określający zasady wystawiania faktur wewnętrznych zawiera jedynie stwierdzenie, iż faktury wewnętrzne są wystawiane celem udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dotacji (dopłaty, refundacji) dokumentuje się fakturą wewnętrzną, a nie fakturą korygującą, wywieźć z tego należy, że otrzymanie dotacji (dopłaty, refundacji) nie powinno być udokumentowane fakturą VAT, gdyż korekta zdarzenia, które zostało udokumentowane fakturą VAT powinna nastąpić fakturą korygującą. Jeżeli nie ma zatem obowiązku dokumentowania otrzymania dotacji (dopłaty, refundacji) fakturą VAT, to powinno to nastąpić w ramach faktury wewnętrznej.(Wielkość należnego podatku VAT należy ustalić metodą ?w stu?).W związku z powyższym przedstawione we wniosku stanowisko Podatniczki dotyczące sposobu udokumentowania otrzymywanej kwoty refundacji nieprawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Krośnie