
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 i ust. 11 oraz art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.10.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawidłowości ewidencjonowania w kasie rejestrującej wpłat za odpłatne i częściowo odpłatne obiady stwierdza, że przedstawiony we wniosku sposób ewidencjowania jest prawidłowy.
Pani M P, czynny podatnik VAT, prowadzi Zakład Usług Zbiorowego Żywienia.W ramach prowadzonej w Zakładzie działalności gospodarczej wydaje uczniom obiady. Są to obiady za pełną odpłatnością w cenie brutto 5,50zł, obiady za częściową odpłatnością w wys. 3,50zł oraz obiady wydawane nieodpłatnie. W oparciu o zawartą umowę, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krośnie refunduje Podatniczce kwoty po 5,50zł za obiady wydane nieodpłatnie i kwoty po 2,00zł za obiady wydane za częściową odpłatnością. Osobom wpłacającym za obiady na dany miesiąc Podatniczka w dniu wpłaty wydaje karty obiadowe ważne na ten miesiąc. W dniu wpłaty Podatniczka ewidencjonuje w kasie rejestrującej :
- sprzedaż obiadów wydawanych za pełną odpłatnością, która równa jest iloczynowi ilości obiadów do wydania w danym miesiącu i cenie 5,50zł
- sprzedaż obiadów wydawanych za częściową odpłatnością, która równa jest iloczynowi ilości obiadów do wydania w danym miesiącu i odpłatności w wys. 3,50zł
Podatniczka wystawia w terminie do 3 dni po zakończeniu miesiąca zestawienie dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krośnie. Z zestawienia tego wynika kwota należnej refundacji.Refundacja środków następuje w terminie 7-miu dni od daty dostarczenia zestawienia. Przelewana jest ona na rachunek bankowy Podatniczki.Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka zwraca się z zapytaniem czy prawidłowe jest ewidencjonowanie obiadów sprzedanych odpłatnie i za częściową odpłatnością. Zdaniem Podatniczki przedstawiony przez Nią sposób ewidencjonowania w kasie rejestrującej wartości obiadów sprzedawanych odpłatnie i za częściowa odpłatnością jest prawidłowy gdyż odzwierciedla rzeczywisty przebieg operacji sprzedaży.Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy stwierdza, że przedstawiony we wniosku sposób ewidencjonowania wartości obiadów w kasie fiskalnej jest prawidłowy.Zgodnie z przepisem art. 111 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54,poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.Zgodnie z art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie z definicją określoną w słowniczku do cyt. ustawy o VAT (art. 2 ust. 6) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W świetle tej definicji karta obiadowa nie jest towarem. Jest ona dowodem zapłaty za usługę gastronomiczną. Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 11 jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności : przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W niniejszym przypadku przed wykonaniem usługi Podatniczka otrzymuje część lub całość należności, zatem obowiązek podatkowy powstaje w momencie ich otrzymania a ewidencjonowanie w kasie fiskalnej kwot faktycznie otrzymanych w momencie ich otrzymania jest prawidłowe.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
