w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: .... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.227.2018.2.KO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.227.2018.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: ...

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 7 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: .... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 maja 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.227.2018.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina przystąpiła do realizacji projektu finansowanego w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn.: .

W ramach tego projektu Gmina udziela dotacji mieszkańcom na wymianę dotychczasowych źródeł ciepła na paliwa stałe na ekologiczne źródła ciepła wykorzystujące paliwa gazowe lub wykorzystujące paliwa biomasowe (ale przy zastosowaniu źródeł o znacznie lepszych parametrach i znaczniej mniejszej emisji zanieczyszczeń do atmosfery), z wyłącznym przeznaczeniem do potrzeb grzewczych i sporządzania ciepłej wody użytkowej wyłącznie do celów mieszkaniowych.

Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy do których na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2016 poz. 446 ze zm.) należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Dotacja jest udzielana mieszkańcom w oparciu o art. 400a ust. 1 pkt 21 oraz art. 403 ust. 2, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (t.j.: Dz.U. 2017 poz. 519 ze zm.).

Najważniejszym i niezwykle istotnym efektem realizacji zadania jest poprawa stanu środowiska w skali lokalnej dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń, poprawa jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzących z ogrzewania mieszkań. Głównym celem bezpośrednim projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza podczas procesów ogrzewania budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy poprzez wymianę nieekologicznych źródeł ciepła na źródła ciepła spalające biomasę lub wykorzystujące paliwa gazowe, co prowadzi do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzących z ogrzewania domów i mieszkań.

Na terenie Gminy głównym źródłem zanieczyszczeń jest spalanie paliw kopalnych, wykorzystywanych w celach grzewczych. Niski standard energetyczny budynków mieszkalnych oraz wykorzystywanie przestarzałych, niskosprawnych kotłów przyczynia się do zwiększenia emisji na terenie gminy.

Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru. Wzrośnie świadomość ekologiczna mieszkańców w zakresie sposobu użytkowania kotłów gazowych oraz zasad doboru odpowiedniego sposobu ogrzewania budynku do jego indywidualnych parametrów (konieczność sporządzenia audytów energetycznych budynków), poprawie ulegnie jakość powietrza w okolic, a przez to w regionie, nastąpi poprawa stanu zdrowia mieszkańców.

W okresie trwałości za właściwe użytkowanie i utrzymanie oraz realizację wskaźników odpowiadać będzie Gmina. W ramach podpisanych umów beneficjenci końcowy zobowiązani są do wykorzystywania urządzeń grzewczych wyłącznie do celów mieszkaniowych a w sytuacji wystąpienia okoliczności określonych w art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych to jest wykorzystania dotacji niezgodne z przeznaczeniem, pobrania nienależnego lub w nadmiernej wysokości, udzielona dotacja podlega zwrotowi.

Do zwrotu dotacji i naliczenia odsetek będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Pismem z 7 maja 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco:

  1. Wnioskodawca nie nabywa żadnych towarów i usług w ramach realizacji wniosku .... Towary i usługi w ramach realizacji wniosku ... nabywają mieszkańcy Gminy.
  2. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Faktury są wystawiane na osoby fizyczne - mieszkańców Gminy.
  3. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie nabywa towarów i usług nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych.
  4. Efekty realizacji projektu nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Gminie () w ramach udzielonej dotacji przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: ...?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach projektu pn.: ....

()

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, ponieważ efekty tej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. ()

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu (ogrzewanie wyłącznie do celów mieszkaniowych).

Zatem skoro efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 i 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: ... jest prawidłowe jednakże w oparciu o inne argumenty.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy).

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zatem ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina przystąpiła do realizacji projektu finansowanego w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn.: .... Wnioskodawca nie nabywa żadnych towarów i usług w ramach realizacji wniosku .... Towary i usługi w ramach realizacji ww. wniosku nabywają mieszkańcy Gminy. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie są udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Faktury są wystawiane na osoby fizyczne - mieszkańców Gminy. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie nabywa towarów i usług nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych. Efekty realizacji projektu nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa Wnioskodawcy do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy możliwe jest przez podatnika podatku VAT czynnego i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca; faktury są wystawiane na osoby fizyczne - mieszkańców Gminy.

W tych okolicznościach, skoro nabycia towarów i usług, dokonane w związku z realizacją wskazanego projektu, są udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca nie figuruje Wnioskodawca lecz osoby fizyczne mieszkańcy Gminy, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach projektu pn.: ....

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy w tym miejscu wskazać, że niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się ściśle do kwestii wskazanej w sentencji niniejszej interpretacji. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Natomiast ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy - w części dotyczącej prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT przez mieszkańców od wydatków związanych z realizacją zadań realizowanych w ramach projektu pn.: ... jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej