brak możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywa... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.313.2018.1.RSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.05.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.313.2018.1.RSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie A. (dalej: Wnioskodawca) nie jest podatnikiem podatku VAT. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje realizację wniosku z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach tych działań Wnioskodawca zorganizuje spotkania kulturowe i imprezy rekreacyjne. W ramach organizowanych spotkań i imprez Wnioskodawca zaspokoi potrzeby mieszkańców w zakresie aktywności społecznej. Rozwinie ofertę spędzania czasu wolnego, przyczyni się do promocji walorów turystycznych. Realizacja projektu przyczyni się do promocji walorów turystycznych, historycznych, wspólnego spędzania czasu wolnego, aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach do spotkań kulturowych i imprez rekreacyjnych. Łącznie spotkań i imprez będzie cztery. W ramach organizowanych spotkań i imprez zaplanowano następujące zadania: wynajem dmuchańców, zespołu tanecznego, zespołu muzycznego, program animacyjny dla dzieci, usługa cateringowa, usługa nagłośnieniowo-oświetleniowa, zabezpieczenie medyczne, spektakl teatralny, zakup nagród, wynajem ochrony, koncert.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wykonując swoje zadania statutowe nie będzie miał możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ w związku z realizacją zadań z wniosku Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności opodatkowanej, nie ma on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje realizację wniosku z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach tych działań Wnioskodawca zorganizuje spotkania kulturowe i imprezy rekreacyjne. W ramach organizowanych spotkań i imprez Wnioskodawca zaspokoi potrzeby mieszkańców w zakresie aktywności społecznej. Rozwinie ofertę spędzania czasu wolnego, przyczyni się do promocji walorów turystycznych. Realizacja projektu przyczyni się do promocji walorów turystycznych, historycznych, wspólnego spędzania czasu wolnego, aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach do spotkań kulturowych i imprez rekreacyjnych. Łącznie spotkań i imprez będzie cztery. W ramach organizowanych spotkań i imprez zaplanowano następujące zadania: wynajem dmuchańców, zespołu tanecznego, zespołu muzycznego, program animacyjny dla dzieci, usługa cateringowa, usługa nagłośnieniowo-oświetleniowa, zabezpieczenie medyczne, spektakl teatralny, zakup nagród, wynajem ochrony, koncert. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie przychodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami, które będą ponoszone w związku z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach wniosku pn.: Organizacja spotkań kulturalnych i imprez rekreacyjnych, dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie nie ma / nie będzie miało możliwości zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma / nie będzie miał możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania, w powyższym zakresie, zwrotu na podstawie przepisów zawartych w § 8 ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej