Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.147.2018.1.NF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.147.2018.1.NF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2018 r. (data wpływu 7 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne w ramach projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Instytucją zarządzającą jest RPOW Wydział Europejski Funduszu Regionalnego.

Projekt zakłada zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Samochód ten posłuży do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych. W swojej jednostce Straż Pożarna posiada wysłużone pojazdy strażackie. Ich stan techniczny oraz wyposażenie są niewystarczające przy tak odpowiedzialnej służbie jaką jest prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych i usuwania skutków katastrof. W związku z tym przesądzona jest zasadność zakupu nowego wozu strażackiego, który służyć będzie zapobieganiu niebezpieczeństw klęsk żywiołowych.

Ochotnicza Straż Pożarna powstała w 1907 r., a od 1997 r. prowadzi działania w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Bierze udział w działaniach związanych z usuwaniem katastrof, klęsk żywiołowych (powodzi), gaszeniem pożarów i likwidacją miejscowych zagrożeń na terenie całego powiatu. W obszarze działań jednostki znajduje się wiele zabytków, zakładów, sklepów, instytucji publicznych i duże obszary leśne. Teren działania OSP obejmuje obszar, na którym występują obiekty wpisane do rejestru Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na terenie Gminy znajdują się obiekty wpisane do rejestru zabytków. Ponadto, na terenie Gminy znajdują się liczne domy, stodoły oraz kapliczki figurujące w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Gmina rozciąga się na 170 km2, co stanowi ok. 16% powierzchni powiatu. Około 65% powierzchni Gminy leży w obszarze Parku Krajobrazowego, natomiast pozostały teren jest strefą ochronną.

Wnioskodawcą dla przedmiotowego projektu jest Gmina jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późniejszymi zmianami oraz swojego statutu. Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy jednostki organizacyjnej Gminy, działającej w formie jednostki budżetowej). Zasadniczy cel działania Urzędu to służba społeczności lokalnej Gminy oraz zaspakajanie potrzeb wspólnoty jej mieszkańców. Wdrażając niniejszy projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: zwiększanie stopnia szeroko pojętego bezpieczeństwa na jej terenie oraz aktywne zabezpieczenie terenu Gminy na okoliczność wystąpienia różnego rodzaju trudnych do przewidzenia, groźnych w skutkach zdarzeń i wypadków.

Niniejszy projekt jest przedsięwzięciem przygotowanym do realizacji przeanalizowano potrzeby OSP pod kątem użytkowania nowoczesnego, spełniającego współczesne normy i oczekiwania wozu bojowego oraz rozeznano krajowy rynek obrotu tego typu pojazdami.

Do realizacji niniejszej inwestycji, w proponowanym jej kształcie i zakresie nie jest potrzebne uzyskanie jakichkolwiek uzgodnień, czy pozwoleń, a także przeprowadzanie procedur, związanych z oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko. Projekt nie wymaga też zabezpieczenia prawa do dysponowania nieruchomością na cele, związane z jego realizacją, gdyż polega on na zakupie pojedynczego środka trwałego pojazdu specjalistycznego, który będzie stacjonować w wybudowanej, oddanej do użytku i na bieżąco eksploatowanej od długiego czasu strażnicy OSP. W realizację projektu są zaangażowane jednostki organizacyjne Urzędu Gminy.

Funkcję Zamawiającego w przypadku realizowanego przedsięwzięcia pełnił będzie Wójt Gminy. Po zrealizowaniu zakresu rzeczowego przedsięwzięcia zakupie pojazdu pożarniczego zostanie on przekazany w użytkowanie OSP, z przeznaczeniem do prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych na terenie powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Gminy. Właścicielem pojazdu, zakupionego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Zakupiony pojazd pożarniczy wykorzystywany będzie przez Ochotniczą Straż Pożarną wyłącznie w celach związanych z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych w powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Gminy.

Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (specjalistyczny pojazd samochodowy) nie zostaną w okresie 5-ciu lat po jej zakończeniu przez Gminę sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom, za wyjątkiem Ochotniczej Straży Pożarnej. Będą one stanowić wyłączną własność Wnioskodawcy. Trwałość przedsięwzięcia oznacza nie poddawanie go tzw. znaczącej modyfikacji zmianie charakteru lub warunków realizacji projektu, uzyskanie nieuzasadnionej korzyści albo zaprzestanie działalności. Trwałość projektu jest to zdolność do utrzymania produktów projektu, co najmniej 5 lat po zakończeniu realizacji. Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, że w trakcie projektu lub do pięciu lat po jego zakończeniu zakupiony pojazd będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu, a w sytuacji gdy wymagać będzie on dodatkowych napraw, czy modyfikacji Beneficjent przeprowadzi te działania we własnym zakresie, finansując związane z tym koszty środkami własnymi. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem.

Wnioskodawca posiada zdolność organizacyjną i finansową do przeprowadzenia tego przedsięwzięcia, jest też zdolny do zagwarantowania trwałości produktów oraz osiągniętych rezultatów projektu. Nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem przedmiotu przedsięwzięcia pełnić będzie Wójt Gminy, a za utrzymanie pojazdu w dłuższej perspektywie czasowej odpowiedzialny będzie Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej.

Umowę o udzielenie dofinansowania w imieniu Gminy podpisze z Instytucją Zarządzającą Wójt Gminy. Wnioskodawca zabezpieczył we własnym budżecie środki, niezbędne do współfinansowania kosztów, związanych z wdrożeniem projektu (Uchwała budżetowa Gminy na rok 2018). Projekt jest uwzględniony w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy.

Uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty nie będą wykorzystywane w celach, związanych z świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych, czy usług prowadzących do uzyskiwania przychodów. Uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty (pojazd specjalistyczny) zostaną oznakowane, zarejestrowane w Starostwie Powiatowym (własność Gminy potwierdzać będą zapisy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu) znajdą się we właściwych ewidencjach Wnioskodawcy, będą podlegać amortyzacji na zasadach zgodnych z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawą o rachunkowości. Zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd zostanie ubezpieczony jako wóz pożarniczy, jego stan techniczny podlegać będzie okresowym weryfikacjom. Zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd zostanie przekazany w użytkowanie stowarzyszeniu Ochotniczej Straży Pożarnej, na cele związane z prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych.

Zakupiony samochód będzie wykorzystywany jedynie w celach, związanych z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych narzuconych ustawowo Gminie. W związku z powyższym prowadzona działalność nie będzie stanowić konkurencji dla innych podmiotów.

Z uwagi na świadczenie tego typu czynności Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek przychodów, w związku z powyższym nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) Jednostka Samorządu Terytorialnego nie może odzyskiwać podatku VAT, gdyż w trakcie realizacji przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu nie będą podejmowane żadne czynności podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dokonany w ramach realizacji projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będzie wykorzystany do czynności zwolnionych od tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zakupu inwestycyjnego pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej, będzie przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych stawkami VAT.

Realizacja projektu nie spowoduje zakłócenia konkurencji, gdyż inwestycja dotyczy zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej, który będzie świadczyć usługi związane z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych bezpłatnie. Poprzez wdrożenie projektu Beneficjent zrealizuje zadania własne gminy, do których należy m.in. utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej. Cele publiczne projektu wynikają z interesu społecznego istnienia Beneficjenta jako jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie może mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej, ponieważ nie będzie ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu wykorzystywała go do sprzedaży związanej z opodatkowaniem.

Gmina działa jako czynny podatnik podatku VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zakupiony samochód wykorzystywany będzie przez Gminę wyłącznie w celach związanych z zaspokajaniem potrzeb w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Samochód ten nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z kosztami poniesionymi na realizację tego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne w ramach projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Projekt zakłada zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Samochód ten posłuży do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych.

Zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd zostanie przekazany w użytkowanie stowarzyszeniu Ochotniczej Straży Pożarnej, na cele związane z prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych.

Dokonany w ramach realizacji projektu pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będzie wykorzystany do czynności zwolnionych od tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

Realizowany projekt należy stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zakupu inwestycyjnego pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej, będzie mu przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego oraz wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację zakupu inwestycyjnego pn. Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej