Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokaln... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.120.2018.2.KBR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.04.2018, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.120.2018.2.KBR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności".

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.) uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 marca 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.120.2018.1.KBR (doręczone w dniu 15 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości .

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 marca 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.120.2018.1.KBR (doręczone w dniu 15 marca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868) jest jednostką samorządu terytorialnego. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy, powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu.

Powiat złożył za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD Forum Powiatu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność - objętego PROW na lata 2014-2020 pt. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, dnia 10 października 2017 roku została podpisana umowa o przyznaniu pomocy.

Jednym z wymogów uzyskania pomocy jest dostarczenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT.

Celem niniejszego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców i poprawa infrastruktury sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i kulturowej na terenie Powiatu. Kształtowanie przestrzeni publicznej poprzez odpowiednie zagospodarowanie ogólnodostępnych terenów służących wypoczynkowi, rekreacji i turystyce, poprawa walorów estetycznych, wzrost atrakcyjności miejscowości przyczyni się do poprawy jakości życia lokalnych społeczności oraz osób odwiedzających powiat. Realizacja tego projektu ułatwi integrację mieszkańców, pozwoli na inne niż dotychczas, aktywne spędzanie wolnego czasu dla wszystkich grup wiekowych, pozytywnie wpłynie na kondycję fizyczną. Inwestycja ma charakter ogólnodostępny. Urządzenia zlokalizowane będą w miejscach, które są centralnymi punktami miejscowości i skupiają życie towarzyskie mieszkańców.

W skład projektu wchodzi budowa i montaż siłowni zewnętrznych wraz z wykonaniem nawierzchni bezpiecznej, zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat ani jednostki, dla których organem prowadzącym jest Powiat do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości Wnioskodawcy, tj. Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części z faktur zakupu dotyczących ww. projektu.

Projekt ma na celu rozwój infrastruktury sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i kulturowej, co stanowi zadanie własne Powiatu wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868).

Wnioskodawca ma zamiar wykorzystać nabyte towary i usługi do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zamierza zrealizować projekt pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości. Celem niniejszego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców i poprawa infrastruktury sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i kulturowej na terenie Powiatu. Kształtowanie przestrzeni publicznej poprzez odpowiednie zagospodarowanie ogólnodostępnych terenów służących wypoczynkowi, rekreacji i turystyce, poprawa walorów estetycznych, wzrost atrakcyjności miejscowości przyczyni się do poprawy jakości życia lokalnych społeczności oraz osób odwiedzających powiat. Realizacja tego projektu ułatwi integrację mieszkańców, pozwoli na inne niż dotychczas, aktywne spędzanie wolnego czasu dla wszystkich grup wiekowych, pozytywnie wpłynie na kondycję fizyczną. Inwestycja ma charakter ogólnodostępny. Urządzenia zlokalizowane będą w miejscach, które są centralnymi punktami miejscowości i skupiają życie towarzyskie mieszkańców.

W skład projektu wchodzi budowa i montaż siłowni zewnętrznych wraz z wykonaniem nawierzchni bezpiecznej, zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat ani jednostki, dla których organem prowadzącym jest Powiat do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Powiatowi realizującemu projekt pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca będzie realizować opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. W konsekwencji, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Powiat nie może odliczyć podatku w związku z realizacją projektu pn. Poprawa stanu infrastruktury turystycznej oraz rekreacyjnej służącej lokalnej społeczności w miejscowości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej