Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozp... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/94/05/AMM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.07.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/94/05/AMM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz załączonych kserokopii dokumentów wynika, że Spółka sprzedaje towary podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, dla którego wystawia fakturę i który płaci za zakupiony towar. Następnie Spółka przedmiotowy towar przekazuje innemu polskiemu podatnikowi podatku od towarów i usług w celu wykonania przez tego podatnika na tym towarze usług na ruchomym majątku rzeczowym (usług przerobowych). Końcowo podmiot świadczący usługi uszlachetniania wysyła przedmiotowy towar na terytorium państwa trzeciego.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z prośbą o określenie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla opisanej wyżej czynności dostawy towaru na rzecz kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty.

Zdaniem Spółki przedmiotowa dostawa towarów jest cyt. "połączeniem przerobu w ramach UE i jednocześnie przerobu dla kraju trzeciego, obydwa te przypadki podlegają zgodnie z przepisami art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004r. oraz art. 83 ust. 1 pkt 25 lit a i b w/w ustawy opodatkowaniu stawką 0%". Spółka stoi na stanowisku, iż przypadek będący przedmiotem jej wystąpienia powinien podlegać pod łączony przerób i być opodatkowany stawką 0%.

Na wstępie należy zauważyć, że stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) w/w ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 tej ustawy.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w/w usługi świadczone są dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Ponadto art. 28 ust. 8 ustawy stanowi, że w/w ust. 7 stosuje się, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W świetle powyższego, świadczenie przedmiotowych usług, przy spełnieniu w/w warunków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP. Tymczasem ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka wykonuje jedynie czynność dostawy towarów, nie świadczy natomiast usług na ruchomym majątku rzeczowym. W konsekwencji, do dostawy towarów na rzecz kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium Wspólnoty, przekazywanego następnie do wykonania na nim usług przerobowych i wywożonego na terytorium państwa trzeciego nie mają zastosowania wyżej cytowane przepisy na które we wniosku powołuje się Spółka.

Należy również zauważyć, że zgodnie z przepisem § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis ten ma jednak zastosowanie, jeżeli podatnik dokonujący dostawy towarów:
1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy;
3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Spełnienie przez podatnika w/w warunków powoduje, iż czynność dostawy towarów na rzecz kontrahenta zagranicznego będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, które przed wywozem z terytorium RP są przekazywane innemu polskiemu podatnikowi w celu wykonania na nich usług przerobu uszlachetniającego, i dopiero po wykonaniu tych usług są wywożone z kraju - opodatkowana jest stawką podatku od towarów w wysokości 0% (jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). Należy jednak zwrócić uwagę, że przepis ten zobowiązuje do wywozu uszlachetnionych towarów na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Natomiast ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku wyraźnie wynika, iż towar który na terytorium RP poddawany jest usługom przerobowym, jest wywożony nie na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (jak to wskazuje wyżej cytowany przepis), ale na terytorium państwa trzeciego.

W konsekwencji, wyżej cytowany przepis §7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) uprawniający podatnika do opodatkowania dostawy towarów stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, również nie znajduje zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę we wniosku.

Ponadto zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik:
1. przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,
2. posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju.

Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 12 w/w ustawy powyższe ma zastosowanie, pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40 dnia, licząc od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.

Odnosząc cytowany przepis do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy zauważyć, że po dokonanej przez Spółkę czynności dostawy towaru, przedmiotowy towar jest przekazywany podatnikowi, który dokonuje jego przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia, ponadto towar ten jest końcowo wywożony z terytorium Wspólnoty, natomiast nie jest zachowany warunek związany z nabywcą towaru. Dla zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, nabywcą towaru powinien być podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędący podatnikiem w rozumieniu art. 15, tymczasem ze stanu faktycznego wynika, że nabywcą towaru jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty. Spółka nie jest więc uprawniona do zastosowania wyżej cytowanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do przedstawionego stanu faktycznego.

W konsekwencji należy zauważyć, że Spółka nie jest uprawniona do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla czynności dostawy towaru na rzecz nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty, który przekazywany jest innemu polskiemu podatnikowi celem wykonania na nim usług na ruchomym majątku rzeczowym, a po wykonaniu niniejszych usług towary wywożone są bezpośrednio z terytorium RP na terytorium państwa trzeciego. Opisana we wniosku dostawa towarów dokonana przez Spółkę podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy