Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrzny... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.650.2017.1.TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.01.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.650.2017.1.TK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. Wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, w szczególności zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej.

Realizując zadania własne, Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje z zakresu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, typ projektu nr 9 Rewitalizacja małej skali, oś priorytetowa VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych w Gminie położonych w miejscowościach: S, NB, SI, M, R.

Prace związane z realizacją planowanego przedsięwzięcia obejmowały będą roboty w zakresie:

  • przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne,
  • kształtowanie terenów zielonych,
  • kształtowanie terenów sportowych i rekreacyjnych,

a przedmiotem planowanej inwestycji będzie budowa na terenie Gminy:

  1. Placu zabaw i siłowni zewnętrznej na części dz. nr, w miejscowości M.
    Zakres inwestycji obejmuje:
    • montaż urządzeń zabawowych placu zabaw,
    • montaż urządzeń sportowych siłowni zewnętrznej,
    • montaż altanki,
    • wykonanie utwardzonego placyku z kostki brukowej pod altankę,
    • wykonanie elementów małej architektury jak ławki parkowe, kosz na śmieci, stojak na rowery 4-stanowiskowy,
    • niwelacja terenu i wykonanie trawników.
    Wyposażenie placu zabaw i siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury to:
    1. Huśtawka podwójna z belką metalową 1 szt.,
    2. Bujak sprężynowy Konik 1 szt.,
    3. Piaskownica 1 szt.,
    4. Zjeżdżalnia 1 szt.,
    5. Orbitrek + rowerek + pylon 1 szt.,
    6. Drabinka i podciąg nóg + pylon 1 szt.,
    7. Tablica regulaminu 1 szt.,
    8. Kosz na śmieci 1 szt.,
    9. Ławka parkowa 1 szt.,
    10. Stojak na rowery 4-stanowiskowy 1 szt.,
    11. Altana ze stołem i ławkami 1 szt.
  2. Placu zabaw i siłowni zewnętrznej na części dz. nr, w miejscowości NB.
    Zakres inwestycji obejmuje:
    • montaż urządzeń zabawowych placu zabaw,
    • montaż urządzeń sportowych siłowni zewnętrznej,
    • wykonanie elementów małej architektury jak ławki parkowe, kosz na śmieci, stojak na rowery 6-stanowiskowy,
    • niwelacja terenu.
    Wyposażenie placu zabaw i siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury to:
    1. Huśtawka podwójna z belką metalową 1 szt.,
    2. Bujak sprężynowy Konik 1 szt.,
    3. Bujak sprężynowy Skuter 1 szt.,
    4. Bujak sprężynowy Koniczynka 1 szt.,
    5. Piaskownica 1 szt.,
    6. Zjeżdżalnia 1 szt.,
    7. Karuzela tarczowa 1 szt.,
    8. Huśtawka ważka na podstawie metalowej 1 szt.,
    9. Twister + wahadło + pylon 1 szt.,
    10. Orbitrek + rowerek + pylon 1 szt.,
    11. Wyciskanie siedząc + wyciąg górny + pylon 1 szt.,
    12. Prasa nożna + wioślarz + pylon 1 szt.,
    13. Tablica regulaminu 1 szt.,
    14. Kosz na śmieci 1 szt.,
    15. Ławka parkowa 2 szt.,
    16. Stojak na rowery 6-stanowiskowy 1 szt.
  3. Placu zabaw i siłowni zewnętrznej na części dz. nr, w miejscowości R.
    Zakres inwestycji obejmuje:
    • montaż urządzeń zabawowych placu zabaw,
    • montaż urządzeń sportowych siłowni zewnętrznej,
    • wykonanie elementów małej architektury jak ławki parkowe, kosz na śmieci, stojak na rowery 4-stanowiskowy,
    • niwelacja terenu.
    Wyposażenie placu zabaw i siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury to:
    1. Huśtawka podwójna z belką metalową 1 szt.,
    2. Bujak sprężynowy Konik 1 szt.,
    3. Piaskownica 1 szt.,
    4. Twister + wahadło + pylon 1 szt.,
    5. Orbitrek + rowerek + pylon 1 szt.,
    6. Tablica regulaminu 1 szt.,
    7. Kosz na śmieci 1 szt.,
    8. Ławka parkowa 1 szt.,
    9. Stojak na rowery 4-stanowiskowy 1 szt.
  4. Placu zabaw i siłowni zewnętrznej na części dz. nr, w miejscowości S.
    Zakres inwestycji obejmuje:
    • montaż urządzeń zabawowych placu zabaw,
    • montaż urządzeń sportowych siłowni zewnętrznej,
    • wykonanie elementów małej architektury jak ławki parkowe,
    • niwelacja terenu.
    Wyposażenie placu zabaw i siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury to:
    1. Karuzela tarczowa 1 szt.,
    2. Zestaw zabawowy 1 szt.,
    3. Trampolina 1 szt.,
    4. Twister + wahadło + pylon 1 szt.,
    5. Orbitrek + rowerek + pylon 1 szt.,
    6. Wyciskanie siedząc + wyciąg górny + pylon 1 szt.,
    7. Prasa nożna + wioślarz + pylon 1 szt.,
    8. Ławka parkowa 1 szt.
  5. Siłowni zewnętrznej na części dz. nr, w miejscowości SI.
    Zakres inwestycji obejmuje:
    • montaż urządzeń sportowych siłowni zewnętrznej,
    • wykonanie elementów małej architektury jak ławki parkowe, kosz na śmieci,
    • niwelacja terenu.
    Wyposażenie siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury to:
    1. Twister + wahadło + pylon 1 szt.,
    2. Orbitrek + rowerek + pylon 1 szt.,
    3. Wyciskanie siedząc + wyciąg górny + pylon 1 szt.,
    4. Prasa nożna + wioślarz + pylon 1 szt.,
    5. Tablica regulaminu 1 szt.,
    6. Kosz na śmieci 1 szt.,
    7. Ławka parkowa 1 szt.

Głównym celem budowy placów zabaw i siłowni zewnętrznych wraz z elementami małej architektury jest stworzenie miejsca rekreacyjnego i umożliwienie spotkań mieszkańców wsi w różnym wieku, w jednym miejscu integracja poprzez ruch i zabawę.

Inwestycje te spowodują również poprawę jakości infrastruktury przestrzennej i turystycznej, ożywienie terenów objętych przedsięwzięciem, a co za tym idzie przyczynią się do wzrostu atrakcyjności tych obszarów. Realizacja przedsięwzięć ma za zadanie także pobudzenie aktywności lokalnej społeczności do podejmowania wypoczynku i ruchu na świeżym powietrzu, a także utrzymanie więzi i dobrych relacji z innymi mieszkańcami wsi. Przyczyni się to do zwiększenia integracji mieszkańców i wpłynie pozytywnie na ich identyfikację z regionem. Grupa docelowa będzie zróżnicowana, od dzieci, po młodzież i osoby dorosłe.

Korzystanie z powstałych placów zabaw i siłowni zewnętrznych będzie nieodpłatne.

Gmina powyższą inwestycję zamierza zrealizować w 2018 r. w 15% ze środków własnych i 85% z dofinansowania.

Poniesione wydatki na realizację inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, dlatego też Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcia.

Aktualnie wniosek o przyznanie pomocy złożony przez Gminę jest w trakcie weryfikacji przez Urząd Marszałkowski. Przed podpisaniem umowy o przyznaniu pomocy Beneficjent (Gmina) zobowiązany jest dostarczyć indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wskazującą, czy może odzyskać uiszczony w związku z realizacją inwestycji podatek od towarów i usług (VAT). W kolejnym etapie gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie i po wykonaniu ww. inwestycji Gmina wystąpi do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o płatność końcową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w związku z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyższej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia kwot podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację powyższych inwestycji, ponieważ wydatki poniesione na to przedsięwzięcie nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Są one ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści przepisu wynika, aby móc skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia tego musi dokonać podatnik VAT, a towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych na nie zadań, do których zostały powołane, nie występują jako podatnicy VAT, chyba że wykonując czynności mieszczące się w ramach ich zadań czynią to, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) do zadań własnych Gminy należą sprawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Tak więc powstałe inwestycje, tj. siłownie zewnętrzne i place zabaw będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy. Warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą więc spełnione. Gmina realizując opisane zadanie inwestycyjne nie będzie działała w charakterze czynnego podatnika VAT, a ponadto efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową placów zabaw i siłowni zewnętrznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza zrealizować inwestycję polegającą na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie. Gmina powyższą inwestycję zamierza zrealizować w 2018 r. w 15% ze środków własnych i 85% z dofinansowania.

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje z zakresu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, typ projektu nr 9 Rewitalizacja małej skali, oś priorytetowa VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych w Gminie położonych w miejscowościach: S, NB, SI, M, R.

Prace związane z realizacją planowanego przedsięwzięcia obejmowały będą roboty w zakresie:

  • przygotowanie terenu pod budowę i roboty ziemne,
  • kształtowanie terenów zielonych,
  • kształtowanie terenów sportowych i rekreacyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że poniesione wydatki na realizację inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Inwestycja ta będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją planowanej inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Reasumując Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją inwestycji polegającej na Budowie siłowni zewnętrznych i placów zabaw w Gminie. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej