POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP/443-244/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. ZP/443-244/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca produkuje i dostarcza na rzecz swoich odbiorców materiały budowlane. W celu zwiększenia obrotów oraz pogłębienia dotychczasowej współpracy ze swoimi odbiorcami, Podatnik oferuje kontrahentom system premiowania sprzedaży, motywujący do zwiększenia zakupów produktów Spółki.

Premia jest udzielana w okresach kwartalnych, półrocznych oraz rocznych, w zależności od konkretnego klienta. Decyzja Podatnika o przyznaniu oraz wysokości premii zależy od osiągnięcia przez kontrahenta określonego limitu obrotów netto w danym okresie oraz od tego czy kontrahenci uregulują w terminie płatności. Premiowane jest osiągnięcie danego poziomu obrotu towarami produkowanymi przez Podatnika. Premia dotyczy konkretnych transakcji, bowiem badając czy kontrahent osiąga dany poziom sprzedaży, uprawniający go do premii, Spółka odnosi się do transakcji wyraźnie określonych w umowie. Jak podnosi Podatnik, przyznanie premii ma związek ze zdefiniowanymi transakcjami, nie jest natomiast ogólną wypłatą za bliżej nie sprecyzowane świadczenie. Faktycznym skutkiem przyznania premii pieniężnej jest to, że następuje obniżka cen wszystkich towarów, sprzedanych przez Podatnika w danym okresie, za który przyznaje premię, bowiem faktyczna kwota zapłacona przez nabywcę za każdy z towarów zmniejsza się o kwotę udzielonej premii.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem w jaki sposób Spółka powinna rozliczać udzielenie premii pieniężnej przyznawanej na wyżej przedstawionych warunkach tj. czy powinna wystawiać fakturę korygującą (uznając udzielaną premię za rabat), fakturę VAT (uznając premię za wynagrodzenie za świadczoną usługę) bądź notę księgową (uznając, że premia pieniężna nie podlega podatkowi VAT)?

Wnioskująca stoi na stanowisku, iż przyznawana, na podstawie porozumień umownych premia pieniężna powinna zostać uznana za rabat, w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zdaniem Podatnika, za takim stanowiskiem przemawiają warunki i cel przyznania premii przez Spółkę. Zgodnie z umową, klient, dokonujący zakupów otrzymuje od Spółki przedmiotowy bonus, obliczany w oparciu o zrealizowany poziom obrotu w danym okresie. Zdaniem Wnioskującej takie uregulowanie świadczy o tym, że premia pieniężna odnosi się do konkretnych transakcji, a zatem spełnia funkcję rabatu w rozumieniu przywoływanego art. 29 ust. 4 w/w ustawy. Spółka definiując w porozumieniu bonusowym przedział czasowy, za który przyznawana jest premia, jednocześnie konkretyzuje transakcje dostawy, których premia dotyczy.

Jak podnosi Wnioskująca zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Zdaniem Podatnika, pomimo, że w piśmie Ministerstwa wskazano, że bonusy przyznawane za dokonanie określonej ilość zakupów w pewnych okolicznościach nie stanowią rabatu, to dotyczy to tych sytuacji, w których nie można określić, jakich transakcji dotyczy obniżka.

W omawianym przypadku, zdaniem Spółki można wskazać związek premii z konkretnymi transakcjami. Mając na uwadze powyższe, jak podnosi Podatnik, przyznawany bonus nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie mieści się w zakresie przedmiotowym czynności opodatkowanych, wskazanym w art. 5 w/w ustawy podatkowej. W szczególności nie można przyjąć, że przedmiotowa premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług.

W związku z powyższym, Podatnik stoi na stanowisku, iż przyznanie przedmiotowej premii pieniężnej powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania, Wnioskująca powinna więc dokumentować przyznanie w/w bonusów wystawiając faktury korygujące, odnoszące się do wszystkich transakcji z danego okresu.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych kontrahentom premii pieniężnych uzależnione są od tego, za co premie te zostały wypłacone, czy dotyczą konkretnych dostaw. Wnioskująca opisując stan faktyczny oraz przedstawiając Swoje stanowisko w sprawie twierdzi, iż udzielane przez Nią premie pieniężne, powiązane są z dokonanymi wcześniej dostawami towarów.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną można przyporządkować konkretnej transakcji, to premia ta stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną (cenę) z tytułu sprzedaży towarów.

Zastosowanie w tym przypadku znajduje przepis art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) oraz § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ).

Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 4 przywoływanej ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont ) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W świetle zaś § 16 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Sposób udokumentowania umniejszenia ceny wskutek udzielenia rabatu jest uregulowany natomiast w § 16 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Regulacja § 16 ust. 2 w/w rozporządzenia stanowi, iż faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

d) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie natomiast z przepisem § 9 ust. 1 pkt 1-3 przywoływanego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej :

1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

W świetle § 16 ust. 6 przywoływanego rozporządzenia, przepisy § 9 ust. 5-7 i § 11 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Jednocześnie należy podkreślić, iż rozpatrując wniosek Podatnika, tut. organ podatkowy opierał się na przytoczonych powyżej przepisach prawa podatkowego jak również przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym; nie oceniano natomiast dołączonych przez Wnioskującą załączników.

Zgodnie z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu