POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-66/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. PZ/415-66/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Nr WS-III-7228/25/05 z dnia 30 maja 2005 r. (data wpływu 02 czerwca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług ustanowienia przez Prezydenta Miasta w drodze decyzji administracyjnej trwałego zarządu oraz opłaty z tego tytułu

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Prezydent Miasta wyraża wątpliwość, czy ustanowienie przez niego w drodze decyzji administracyjnej trwałego zarządu na rzecz jednostki organizacyjnej i ustalenie opłat z tego tytułu w oparciu o art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r. Dz.U. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) podlega obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ustanowienie w drodze decyzji administracyjnej trwałego zarządu na rzecz jednostki organizacyjnej i ustalenie opłat z tego tytułu należy uznać za czynność zwolnioną z podatku VAT. Zgodnie bowiem z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w ust. 6 cytowanego artykułu ustawodawca postanowił, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowi, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oddanie nieruchomości w trwały zarząd jest instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 i 5 cytowanej ustawy trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną; nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej. Art. 4 ust. 10 cytowanej ustawy wyjaśnia, iż jednostką organizacyjną jest państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Stosownie do zapisu art. 45. ust. 1 tej ustawy trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60. Stosownie do zapisu art. 45 ust. 2 omawianej ustawy decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu powinna określać m.in. wysokość opłaty z tytułu trwałego zarządu.

Prezydent Miasta jako organ wykonawczy w miastach powyżej 100.000 mieszkańców, realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, wydaje decyzje administracyjne w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd. W związku z powyższym ustanowienie przez wnioskodawcę w drodze decyzji administracyjnej trwałego zarządu na rzecz samorządowej jednostki organizacyjnej i ustalenie opłat z tego tytułu w oparciu o wyżej przytoczone przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami jest czynnością, o której mowa w cytowanym już wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego zdaniem tutejszego Organu słuszne jest stanowisko zgodnie z którym, ustanowienie przez Prezydenta Miasta w drodze decyzji administracyjnej trwałego zarządu na rzecz jednostki organizacyjnej i ustalenie opłat z tego tytułu jest czynnością zwolnioną z podatku VAT.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku