C(...) Stowarzyszenie Rozwoju Małej Przedsiębiorczości jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2005r. Stowarzyszenie sprzedało usługi ... - Interpretacja - PP/443-75/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. PP/443-75/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

C(...) Stowarzyszenie Rozwoju Małej Przedsiębiorczości jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2005r. Stowarzyszenie sprzedało usługi w zakresie szkoleń, które są zwolnione od podatku oraz usługi badania opryskiwaczy - opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W okresie od 01.12.2004r. do 31.12.2005r. Stowarzyszenie realizuje projekt "Szkoła Przedsiębiorczości dla Doradców Rolnych" finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, ulokowanych w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego - Samorząd Województwa Śląskiego. Realizacja projektu polega na nieodpłatnym świadczeniu na rzecz doradców rolnych, zatrudnionych w Śląskim Ośrodku Doradztwa Rolnego, które polega na przekazaniu im wiedzy w zakresie doradzania mieszkańcom wsi odnośnie rozwijania przedsiębiorczości w środowiskach wiejskich. Zgodnie z umową o dofinansowanie podpisaną z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach koszty realizacji projektu rozliczane są w cenach netto, a podatek od towarów i usług Stowarzyszenie pokrywa z własnych dochodów.

Stanowisko Strony:
Według Stowarzyszenia podatek od towarów i usług zapłacony przy realizacji w/w projektu podlega zwrotowi w całości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie tych kwot, to w myśl ust. 2, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Usługi świadczone w ramach realizacji projektu nie stanowią czynności opodatkowanych, zatem Strona może skorzystać z częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług służących temu projektowi o ile zostaną one wykorzystane również w działalności opodatkowanej (w piśmie nie wykazano związku przedmiotowych zakupów z działalnością opodatkowaną). Jeżeli taki związek nie istnieje, nie jest możliwe odliczenie podatku.

Podatnicy korzystający ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej mogą otrzymać zwrot podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z § 23 cyt. rozporządzenia uprawnienie to dotyczy środków, o których mowa a § 6 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. W myśl § 6 ust. 3 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej:
  2. kontraktów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Zgodnie z ust. 4 § 6 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Poza tym na podstawie § 27a cyt. wyżej rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Kierunki i wysokość wsparcia ze strony funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, zostały określone w dokumencie Podstawy Wsparcia Wspólnoty. Dokument ten został opracowany w wyniku negocjacji Rządu Polski z Komisją Europejską w oparciu o Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 i zatwierdzony przez Komisją Europejską po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Realizacja Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty nastąpi w latach 2004-2006 za pomocą programów operacyjnych, w tym m.in. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu "Szkoła Przedsiębiorczości dla Doradców Rolnych" ulokowane w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego nie stanowią środków, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, ani § 27a w/w rozporządzenia. Stowarzyszeniu nie przysługuje zatem prawo do zwrotu podatku w trybie przepisów rozdziału 12 tego rozporządzenia. Wobec powyższego stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie