Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r.... - Interpretacja - US.II-PP-443/20/2005

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.07.2005, sygn. US.II-PP-443/20/2005, Urząd Skarbowy w Nisku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu 13.05.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, znak GM.0718/18/05, uzupełnionego pismem z dnia 15.06.2005 r., znak GM.0718//05, postanawia uznać stanowisko Powiatu za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Wnioskiem z dnia 12.05.2005 r., znak GM.0718/18/05, uzupełnionym pismem z dnia 15.06.2005 r., znak GM.0718//05, Starosta Powiatu zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m.in. naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej art. 14a 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Powiat jest właścicielem zabudowanych nieruchomości, które służą prowadzeniu statutowej działalności oraz zaspokajaniu potrzeb własnych Powiatu, jednostek organizacyjnych i powiatowych osób prawnych. Część z tych nieruchomości i lokali została użyczona na siedziby organów sądownictwa i organów skarbowych. W związku z powyższym zawarto umowy dwojakiego rodzaju, tj:

    - umowy użyczenia zawarte przez Zarząd Powiatu po uprzednim wygaszeniu trwałego zarządu jednostki organizacyjnej,
    - umowy użyczenia zawarte przez dyrektora jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie (bez wygaszania trwałego zarządu) po uprzednim uzyskaniu zgody Zarządu Powiatu.

Powiat oddał także jednej z ww. instytucji w użyczenie wyposażenie takie jak: biurka i szafy. Ponadto Powiat Niżański zakupił nowy samochód osobowy, a następnie na podstawie umowy użyczenia przekazał go Komendzie Powiatowej Policji, celem zapewnienia i zabezpieczenia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu.

Zawarte przez Podatnika umowy przewidują, iż użyczenia mają charakter nieodpłatny. Powiat nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości, wyposażenia i samochodu.

Czy Powiat i jednostka organizacyjna postępują prawidłowo nie stosując w opisanych wyżej przypadkach ustawy z dnia 11.03.2004 r. podatku od towarów i usług? Podatnik stoi na stanowisku, że opisane wyżej czynności nie są objęte regulacją ustawy o podatku VAT i nie mają do nich zastosowania przepisy tej ustawy.

Umowa użyczenia jest umową, uregulowaną w art. 710-719 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotnymi cechami tejże umowy są zatem:

    ? oddanie rzeczy do używania na pewien czas
    ? nieodpłatność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oznacza to, że opodatkowaniu, co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie. Ustawodawca zrównał jednak niektóre dostawy towarów i świadczenie usług wykonywane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również każde nieodpłatne świadczenie usług, niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Jak wynika z brzmienia art. 8 ust. 2 opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności nieodpłatnego świadczenia i usług, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Jeżeli zatem Podatnik użycza nieruchomości, lokale wraz z wyposażeniem oraz samochód nie pobierając za to żadnych opłat, a dodatkowo przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami nie przysługiwało Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, czynność ta nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe z przyczyn przedstawionych powyżej.

Urząd Skarbowy w Nisku