POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-1/443-85/4/295/05/182312/142/CzW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2005, sygn. PP-1/443-85/4/295/05/182312/142/CzW, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Podstawowy rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez Podatnika obejmuje administrowanie (zarządzanie) nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi.
Przedmiotowe zadania realizowane są na podstawie umów cywilno - prawnych zawartych z właścicielami tych nieruchomości.
Podatnik zamierza wykonywać czynności określone jako "pełnienie roli wynajmującego lokale mieszkalne i niemieszkalne" stanowiące mienie Gminy X.

Wątpliwości podatnika odnoszą się do kwestii stawek podatku od towarów i usług dla usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi oraz czynności polegających na "pełnieniu roli wynajmującego lokale mieszkalne i niemieszkalne.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem podatnika:
- usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU ex 70.32.11) w tym czynności pełnienia roli wynajmującego lokale mieszkalne znajdujące się zarówno budynku mieszkalnym jak i niemieszkalnym - korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.
- usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi (PKWiU 70.32.12), w tym czynności pełnienia roli wynajmującego lokale użytkowe znajdujące się zarówno w budynku mieszkalnym jak i niemieszkalnym - polegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W złożonym wniosku Podatnik wskazał, iż zamierza wykonywać czynności określone jako "pełnienie roli wynajmującego lokale mieszkalne i użytkowe" stanowiące mienie Gminy X.
Z opisanego w piśmie stanu faktycznego nie wynika wprost, czy Podatnik będzie administrował (zarządzał) lokalami stanowiącymi mienie Gminy X, czy też świadczył "na własny rachunek" usługi najmu lokali.
Na podstawie tak opisanego stanu faktycznego, tutejszy organ nie jest w stanie rozstrzygnąć, czy Podatnik przejmując obowiązki administrowania lokalami należącymi do Gminy przejmuje równocześnie prawo do zawierania umów najmu "we własnym imieniu" i "na własny rachunek", a tym samym do rozporządzania tymi lokalami "na własny rachunek".

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWilJ ex 70.32.11).
Dotyczy to również zarządzania lokalami mieszkalnymi usytuowanymi w hudynkaeh sklasyfikowanych jako budynek inny niż mieszkalny.
Natomiast, czynności zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi - zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.32.12 na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
Dotyczy to również zarządzania lokalami użytkowymi usytuowanymi w budynkach sklasyfikowanych jako mieszkalne.
Pojęcie budynków mieszkalnych i klasyfikowanych jako niemieszkalne zostało zdefiniowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).
Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.
W pozycji 4 ww. załącznika "wykaz usług zwolnionych" wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.20.11 - w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.
Oznacznik ex oznacza, ze zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie tej usługi z danego grupowania.

Z powyższego wynika, że usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług o ile zostaną spełnione łącznie następujące przesłanki:

- najem prowadzony jest na własny rachunek,
- wynajmowana nieruchomość ma charakter mieszkalny i na te cele jest wynajmowana,
- usługa zaklasyfikowana jest do symbolu PKWiU ex 70.20.11.

Dotyczy to również sytuacji, gdy przedmiotem wynajmu jest lokal mieszkalny usytuowany w budynku sklasyfikowanym jako budynek inny niż mieszkalny.

Nadmienia się ponadto, że nie jest rolą organu podatkowego interpretacja zawartej przez Podatnika umowy, a zatem udzielając niniejszej interpretacji tut. organ uwzględnił przedstawiony we wniosku stan faktycznym sprawy i nie oceniał treści załączonego do wniosku załącznika.

W związku z powyższym, w zależności od tego jakie usługi będą przedmiotem zawartej przez Podatnika umowy, rozliczenie podatku od towarów i usług powinno być dokonane z uwzględnieniem powyżej cytowanych przepisów.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika / płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto