POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-79/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. PP/443-79/05, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku złożonego w dniu 08.06.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 21.06.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego: 23.06.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące stanu faktycznego opisanego w pkt 1:
jest prawidłowe w części dotyczącej odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem usług promocyjnych i marketingowych,
nie jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zakupu usług promocyjnych i marketingowych poprzez wystawienie faktury wewnętrznej,


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego w piśmie złożonym w dniu 08.06.2005 r. oraz w piśmie z dnia 21.06.2005 r. wynika, iż prowadzi Pan działalność handlową z dużymi sieciami handlowymi, w związku z czym uczestniczy w różnych działaniach promocyjnych i marketingowych. W związku z powyższym otrzymuje Pan faktury:
za usługi promocyjne - gazetki wystawione przez markety do których dostarczany jest towar. W gazetkach tych zawarte są informacje o oferowanych przez Firmę towarach, a w szczególności ceny towarów oraz ilustracje prezentujące towary, które klienci mogą nabyć w markecie do którego dostarczany jest towar. Gazetki w marketach i firmach handlowych przekazywane są nieodpłatnie obsługiwanym i potencjalnym klientom,
za promocje w nowo otwartych sklepach - promocja produktów w nowo otwartych sklepach ..... - rozszerzenie rynku zbytu o kolejny market, co ma związek ze wzrostem obrotów w firmie , za usługi marketingowe - reklamę produktu w sieci supermarketów miniMAL - gazetki w kórych zawarte są informacje o oferowanych przez Firmę towarach, a w szczególnościceny towarów oraz ilustracje prezentujące towary, które klienci mogą nabyć w marketach, do których dostarczany jest towar. Gazetki w marketach przekazywane są nieodpłatnie obsługiwanym i potencjalnym klientom.

Informuje Pan, iż w związku z nabyciem usług promocyjnych (gazetek), usług promocyjnych w nowo otwartych sklepach oraz usług marketingowych obejmujących reklamę produktów Firmy w markecie miniMAL odliczył Pan podatek naliczony w związku z nabyciem ww. usług. W związku z tym, iż materiały informacyjno-reklamowe przekazywane są potencjalnym klientom w postaci gazetek, co wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem podlega odliczeniu. Zatem wystawił Pan fakturę wewnętrzną i opodatkował ww. usługi.
Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje że: w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) czynności opodatkowane wymienione są w art. 5 ust. 1, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny; jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zapisy ustawy wskazują więc, że zasadniczo opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, natomiast przekazanie towarów lub świadczenie usług bez wynagrodzenia opodatkowane jest jedynie w sytuacji, gdy nie ma ono związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tak więc zakup usług wymienionych przez Pana tj.: usługi promocyjnej (gazetki wystawione przez markety), usługi za promocje w nowo otwartych sklepach oraz usługi marketingowe nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych określonych w ww. przepisach, zatem nie wymaga wystawienia przez podatnika faktury wewnętrznej i naliczania należnego podatku VAT. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Należy zatem stwierdzić, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku złożonym w dniu 08.06.2005 r., który uzupełniono pismem z dnia 21.06.2005 r. w stosunku do zapytania opisanego w pkt. 1 jest pod względem prawnym słuszne w stosunku do prawa dotyczącego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem usług promocyjnych i marketingowych, oraz niesłuszne w odniesieniu do obowiązku opodatkowania zakupu usług promocyjnych i marketingowych.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej osoby odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.
W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani też nie toczyło się postępowanie przed sądem administracyjnym.
POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Wadowicach