Opodatkowanie sprzedaży udziału we własności nieruchomości. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.8.2017.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.02.2016, sygn. 0461-ITPP2.4512.8.2017.1.KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży udziału we własności nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży udziału we własności nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży udziału we własności nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem transakcji ma być sprzedaż niezabudowanego gruntu rolnego zwanego dalej Nieruchomość o pow. 1,1522 ha (grunty klasy IVb i V), położonego w G., obręb B. (), nr działki 184/3, ujętego w KW nr (), w dziale I-O określony jako rola.

Pan oraz M. i K. małżeństwo G. oświadczają, że są właścicielami: Pana udział wynosi 1/2 (jedna druga) części oraz M. i K. małżeństwo G. (na zasadach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskie) posiada udział wynoszący 1/2 (jedna druga) części nieruchomości, stanowiącej działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 184/3 (sto osiemdziesiąt cztery łamane przez trzy), o obszarze 1,1522 ha (jeden hektar jeden tysiąc pięćset dwadzieścia dwa metry kwadratowe), położonej w G., powiat m. G., województwo () (Nieruchomość), dla której to Nieruchomości Sąd Rejonowy w G., III Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr ().

Działkę, z podziału której powstała ww. Nieruchomość, nabyli w lipcu 2016 r. Nieruchomość położona jest na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego K. na północ od ul. B. w G., zatwierdzony uchwałą nr () z 29 czerwca 2007 r., zgodnie z którym teren nieruchomości oznaczony jest symbolem -tereny pod zabudowę produkcyjno-usługową, w związku z tym Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej w rozumieniu przepisów ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U z 2012 r., poz.803) oraz art. 461 Kodeksu cywilnego.

Sprzedający: M. K. małżeństwo G. nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm), zaś Pan prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, niezwiązaną z obrotem nieruchomościami, przy czym - w ocenie Sprzedających - sprzedaż Nieruchomości wypełni definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 wymienionej ustawy, w związku z czym sprzedający wstąpią z tego tytułu w rolę podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 tej ustawy, zatem sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kupującym ma być osoba prawna: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ujęta w KRS w W., zajmująca się działalnością dewelopersko-logistyczną, niemająca żadnych powiązań kapitałowych i osobowych ze sprzedającymi. Kupujący jest cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy z 24 marca 1920 r. (Dz. U. z 2014 r., poz.1380), jednakże w związku z faktem, że kupujący jest przedsiębiorcą państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zgodnie z art. 8 ust. 2 powołanej ustawy, nabycie nie wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Transakcja jest planowana na kwiecień 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana transakcja sprzedaży, opisanej Nieruchomości przez M. i K. małżeństwo G. oraz Pana, działki 184/3 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki 184/3, opisanej Nieruchomości przez niego oraz M. i K. małżeństwo G., podlega przepisom ustawy (Dz. U. z 11 marca 2004 r.) i opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powstanie przy transakcji obowiązek podatku VAT.

Uzasadnienie:

M. i K. małżeństwo G. nie są czynnymi podatnikami VAT, ani nie podlegają obowiązkowi rejestracji wynikającemu z ustawy, zaś Pan prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, niezwiązaną z obrotem nieruchomościami. Jednakże M. i K. małżeństwo G. oraz Pan kupują ww. Nieruchomość z zamiarem jej późniejszej sprzedaży, dlatego wg Pana powstaje obowiązek w podatku od towarów i usług. Powstanie ponadto obowiązek w podatku od umowy sprzedaży, tzw. pcc.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Z zapisów art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe przepisy stanowią odzwierciedlenie przepisu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.) zgodnie z którym podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel, czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Teren budowlany to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy).

Zarówno z brzmienia ww. przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, jak i art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów wynika, że warunkiem niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, czy działa on niezależnie jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub wykonujący wolny zawód.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem w świetle powyższych przepisów jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż przez Pana udziału w działce gruntu nr 184/3 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, a przedmiotową nieruchomość wraz z pozostałymi współwłaścicielami kupił z zamiarem sprzedaży. W konsekwencji sprzedaż ta będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w której wystąpi Pan w charakterze podatnika w rozumieniu ust. 1 tego artykułu i jako dotycząca niezabudowanego gruntu, stanowiącego teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, opodatkowana będzie stawką podatku 23%.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie zawiera oceny stanowiska dotyczącej kwestii czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości gruntowej będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż w tej kwestii nie zadano pytania. Jeżeli chce Pan uzyskać interpretację indywidualną w tym zakresie powinien złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej na druku ORD-IN, do właściwego organu interpretacyjnego.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie zawiera również oceny stanowiska dotyczącej kwestii czy sprzedaż przez pozostałych wspólników przedmiotowego gruntu będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż w tym zakresie nie jest Pan zainteresowanym w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ww. ustawy nie będą miały zastosowania dla pozostałych wspólników, którzy chcąc uzyskać interpretację winni wystąpić z odrębnymi wnioskami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy