Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.462.2017.1.BC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2017, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.462.2017.1.BC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). Wniosek uzupełniono w dniu 10 listopada 2017 r. o sprostowanie omyłki pisarskiej w opisie sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasta (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595, z późn. zm., dalej: UOSP). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Gmina podjęła wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina Miasta przystępuje do realizacji projektu pn. ,,() (dalej: Projekt, Inwestycja). Projekt będzie dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego dla 2 typu projektu pn. Rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Dofinansowanie będzie wynosiło 85% kosztów kwalifikowalnych Projektu. Pozostała część kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowane zostaną sfinansowane z budżetu Gminy. Koszty niekwalifikowalne Projektu stanowią również część poza limitem 30% infrastruktury udostępniania zieleni.

Przedmiotem Projektu jest zamierzenie inwestycyjne polegające na zagospodarowaniu i uporządkowaniu terenu wokół zalewu (), jego rekultywacji wraz z ochroną wód w Kanale (), przywróceniu zakłóconych stosunków wodnych oraz przywróceniu życia biologicznego w potoku (). Celem Projektu jest uzyskanie jak najdogodniejszych warunków korzystania z walorów tego miejsca.

Inwestycja ma na celu służenie wypoczynkowi, rekreacji, uprawianiu sportu i obcowaniu z przyrodą jako alternatywa dla spędzania wolnego czasu. Teren po zakończeniu realizacji Projektu będzie bezpłatnie dostępny dla społeczeństwa. Celem głównym projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni w () poprzez zagospodarowanie (przywrócenie wartości przyrodniczych i użytkowych) obszaru akwenu wodnego ().

W zakres inwestycji wchodzą:

  • budowa dwóch pompowni wód, pompujących wody z Kanału (...) do potoku () poprzez zbiornik ();
  • usunięcie osadów z dna zbiornika ();
  • wykonanie prac budowlanych związanych z budową tras rowerowych, pieszo-rowerowo-rolkarskich wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
  • uporządkowane plaż;
  • wybudowanie zespołu obiektów sportowych (tj. boiska do gry w siatkówkę plażową, boiska do gry w koszykówkę, placu zabaw z wydzielonymi strefami dla dzieci w różnych grupach wiekowych, 3 placów do gry w bule (petanque) oraz tzw. ścieżki zdrowia wydzielonych placów z przyrządami do ćwiczeń zlokalizowanych wzdłuż chodnika);
  • montaż elementów małej architektury;
  • wykonanie nowych nasadzeń zieleni oraz uporządkowanie istniejącej (wycinka drzew i nasadzenie w ich miejsce nowych);
  • budowa nieodpłatnych sanitariatów (ok. 12 szt.) dla kobiet, mężczyzn, rodzica z dzieckiem, a także dla osób niepełnosprawnych;
  • odtworzenie szuwarowisk i montaż pomostów pływających dla wędkarzy;
  • wykonanie bezpłatnych miejsc parkingowych utwardzonych i zielonych.

Teren po zakończeniu realizacji projektu będzie na powierzchni co najmniej 70% pokryty zielenią.

Koszty Projektu będą obejmowały następujące wydatki:

koszty przygotowawcze projektu są to koszty o charakterze niekwalifikowanym:

  1. zagospodarowanie terenu (trasy pieszo-rowerowo-rolkarskie, obiekty sportowe, elementy małej architektury, plaże) limit 30% infrastruktury udostępniania zieleni stanowi koszt kwalifikowany, pozostała część stanowi koszt niekwalifikowany;
  2. wydatki na urządzenie zieleni w całości stanowiące koszt kwalifikowany Projektu;
  3. zaplecze sanitarne (budynki sanitarne, instalacja sanitarna, wodociągowa, elektryczna) limit 30% infrastruktury udostępniania zieleni stanowi koszt kwalifikowany pozostała część stanowi koszt niekwalifikowany;
  4. budowa przepompowni i odmulenie dna zbiornika stanowiące w całości koszt kwalifikowany;
  5. nadzory inwestorskie stanowiące w całości koszt kwalifikowany;
  6. promocja Projektu stanowiąca w całości koszt kwalifikowany.

W ramach Projektu, podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany zgodnie z wytycznymi Programu. Wnioskodawca wskazał, że Projekt jest realizowany jako zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 446).

Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ efektem projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni poprzez rekultywację wód powierzchniowych zbiornika, ochrona jakości wód w Kanale (...), przywrócenie życia biologicznego w potoku () oraz doprowadzenie do właściwego stanu jakości wody, co zostanie osiągnięte poprzez wykonanie kanalizacji sanitarnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. ().

Gmina Miasta () nie będzie prowadziła w obiekcie działalności gospodarczej i nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, w związku z czym nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

  • podatnikom VAT,
  • w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Gminy w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest spełniona żadna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia. Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie, w jakim Projekt będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z miejsc rekreacji. Są to działania o charakterze władczym, pozostające w publicznoprawnej sferze działań Gminy. Wnioskodawca realizując te zadania, nie występuje więc w roli podatnika VAT lecz wykonuje swoje zadania jako organ władzy publicznej.

Inwestycja w zakresie budowy miejsc rekreacji będzie dokonywana w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miejsca rekreacji będą miejscami ogólnodostępnymi.

Reasumując Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej z wykorzystaniem Inwestycji, a nieodpłatna działalność służąca zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, zdaniem Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu VAT. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL1-2.4012.399.2017.1.JO z dnia 14 września 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasta jest jednostką samorządu terytorialnego miastem na prawach powiatu w myśl ustawy o samorządzie powiatowym. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina podjęła wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina Miasta przystępuje do realizacji projektu pn. ,,(). Projekt będzie dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego dla 2 typu projektu pn. Rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Dofinansowanie będzie wynosiło 85% kosztów kwalifikowalnych Projektu. Pozostała część kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowane zostaną sfinansowane z budżetu Gminy. Koszty niekwalifikowalne Projektu stanowią również część poza limitem 30% infrastruktury udostępniania zieleni. Przedmiotem Projektu jest zamierzenie inwestycyjne polegające na zagospodarowaniu i uporządkowaniu terenu wokół zalewu, jego rekultywacji wraz z ochroną wód w Kanale (...), przywróceniu zakłóconych stosunków wodnych oraz przywróceniu życia biologicznego w potoku. Celem Projektu jest uzyskanie jak najdogodniejszych warunków korzystania z walorów tego miejsca. Inwestycja ma na celu służenie wypoczynkowi, rekreacji, uprawianiu sportu i obcowaniu z przyrodą jako alternatywa dla spędzania wolnego czasu. Teren po zakończeniu realizacji Projektu będzie bezpłatnie dostępny dla społeczeństwa. Celem głównym projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni poprzez zagospodarowanie (przywrócenie wartości przyrodniczych i użytkowych) obszaru akwenu wodnego. W zakres inwestycji wchodzą: budowa dwóch pompowni wód, usunięcie osadów z dna zbiornika; wykonanie prac budowlanych związanych z budową tras rowerowych, pieszo-rowerowo-rolkarskich wraz z infrastrukturą towarzyszącą; uporządkowane plaż; wybudowanie zespołu obiektów sportowych (tj. boiska do gry w siatkówkę plażową, boiska do gry w koszykówkę, placu zabaw z wydzielonymi strefami dla dzieci w różnych grupach wiekowych, 3 placów do gry w bule (petanque) oraz tzw. ścieżki zdrowia wydzielonych placów z przyrządami do ćwiczeń zlokalizowanych wzdłuż chodnika); montaż elementów małej architektury; wykonanie nowych nasadzeń zieleni oraz uporządkowanie istniejącej (wycinka drzew i nasadzenie w ich miejsce nowych); budowa nieodpłatnych sanitariatów (ok. 12 szt.) dla kobiet, mężczyzn, rodzica z dzieckiem, a także dla osób niepełnosprawnych; odtworzenie szuwarowisk i montaż pomostów pływających dla wędkarzy; wykonanie bezpłatnych miejsc parkingowych utwardzonych i zielonych. Teren po zakończeniu realizacji projektu będzie na powierzchni co najmniej 70% pokryty zielenią. Koszty Projektu będą obejmowały następujące wydatki: koszty przygotowawcze projektu są to koszty o charakterze niekwalifikowanym: zagospodarowanie terenu (trasy pieszo-rowerowo-rolkarskie, obiekty sportowe, elementy małej architektury, plaże) limit 30% infrastruktury udostępniania zieleni stanowi koszt kwalifikowany, pozostała część stanowi koszt niekwalifikowany; wydatki na urządzenie zieleni w całości stanowiące koszt kwalifikowany Projektu; zaplecze sanitarne (budynki sanitarne, instalacja sanitarna, wodociągowa, elektryczna) limit 30% infrastruktury udostępniania zieleni stanowi koszt kwalifikowany, pozostała część stanowi koszt niekwalifikowany; budowa przepompowni i odmulenie dna zbiornika stanowiące w całości koszt kwalifikowany; nadzory inwestorskie stanowiące w całości koszt kwalifikowany; promocja Projektu stanowiąca w całości koszt kwalifikowany. W ramach Projektu, podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany zgodnie z wytycznymi Programu. Wnioskodawca wskazał, że Projekt jest realizowany jako zadanie własne gminy. Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ efektem projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zieleni poprzez rekultywację wód powierzchniowych zbiornika, ochrona jakości wód w Kanale (...), przywrócenie życia biologicznego w potoku oraz doprowadzenie do właściwego stanu jakości wody, co zostanie osiągnięte poprzez wykonanie kanalizacji sanitarnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. () Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego, co do zasady, wydawane są w indywidualnych sprawach, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej