brak prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.583.2017.2.JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.583.2017.2.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 5 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektów pn.:

  • ;
  • .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku).

W ramach PROW na lata 2014-2020 jako wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, Gmina realizuje projekt o nazwie: .

Celem operacji jest ulepszenie infrastruktury drogowej w miejscowościach na odcinku o długości 4,718 km, a tym samym rozwój społeczno-gospodarczy obszarów wiejskich Gminy poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej oraz zwiększenie możliwości korzystania z usług publicznych. Miejscem realizacji są miejscowości .

Przebudowa drogi powiatowej jest realizowana w porozumieniu pomiędzy Gminą i Powiatem . Plan finansowy kosztów to: przebudowa drogi koszt kwalifikowalny: 2 138 908,97 zł.

Rodzaje kosztów operacji

Wyszczególnienie całkowity koszt (zł); koszty kwalifikowalne (zł)

Koszty inwestycyjne 2 138 903,97; 2 138 903,97

Koszty ogólne 24 890,00 0

Razem koszt realizacji 2 163 793,97; 2 138 903,97

Zadanie realizowane jest w jednym etapie.

W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT w imieniu Gminy Wójt Gminy oświadczył, iż Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz że figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą inwestycję przebudowy omawianej drogi nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach ww. operacji części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie przez niego tego podatku.

Zgodnie z porozumieniem nr . z dnia 04 stycznia 2016 roku Powiat przekazał Wójtowi Gminy zadania i uprawnienia w zakresie zarządzania odcinkiem drogi powiatowej nr - gr. woj. w lokalizacji od km 3+390 do km 8+108.

Powiat przekazał Gminie nieodpłatnie wskazany wyżej odcinek drogi, a także nieodpłatnie użyczenie gruntów zajętych pod pas drogowy odcinka drogi powiatowej. Przekazujący zobowiązał się również do partycypowania w kosztach realizacji zadania przebudowy opisanej drogi oraz utrzymania przekazanego odcinka drogi powiatowej jedynie w zakresie zimowego utrzymania dróg, remontów cząstkowych oraz koszenia poboczy.

Gmina, jako przejmująca zobowiązała się do wykonania funkcji zarządcy drogi powiatowej nr - gr. woj. w lokalizacji od km 3+390 do km 8+108. W zakresie określonym ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 460 z późn. zm.), w szczególności w zakresie wskazanym w art. ww. ustawy.

Wnioskodawca również zobowiązał się do przejęcia w użytkowanie gruntów zajętych pod pas drogowy odcinków drogi nr - gr. woj - w lokalizacji od km 3+390 do km 8+108 od dnia podpisania niniejszego porozumienia do dnia 31.12.2023 roku, tj. działki nr 48, 254 obręb , dz. nr 223 obręb .

Gmina zobowiązała się do przygotowania i złożenia w terminie do 14.01.2016 roku do Urzędu Marszałkowskiego w wniosku o dofinansowanie zadania pn. , partycypowania w kosztach realizacji zadania w wysokości i na zasadach określonych odrębną umową.

Roboty związane z przebudową mają zapewnić poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, poprawę komfortu poruszania się zarówno pojazdów jak i pieszych oraz estetykę miejsc przestrzeni publicznej. Wykonanie robót budowlanych na podstawie opracowanej i uzgodnionej dokumentacji projektowej obejmuje w branży drogowej;

Przebudowa drogi powiatowej nr - gr. woj. - w lokalizacji od km 3+390 do km 8+108.

Lp. Opis jedn. miary Wartość

  1. Warstwa ścieralna bitumiczna jezdni mb / m2
  2. Warstwa wiążąca bitumiczna jezdni mb / m2 4710 / 24450
  3. Utwardzenie poboczy m. kruszywa łamanego na szerokości 1,00 m mb / m2 9436 / 9436
  4. Warstwa wiążąco-profilująca bitumiczna jezdni mb / m2 4710 / 24950
  5. ścinanie warstwy humusu z poboczy istniejących mb/m2 9436/9436
  6. Prace pomiarowe i inwentaryzacja geodezyjna trasy mb 4718

W ramach PROW na lata 2014-2020 jako wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich Gmina realizuje projekt o nazwie .

Celem operacji jest ulepszenie infrastruktury drogowej na odcinku o długości 3,056 km, a tym samym rozwój społeczno-gospodarczy obszarów wiejskich Gminy poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej oraz zwiększenie możliwości korzystania z usług publicznych. Miejscem realizacji są miejscowości .

Przebudowa drogi powiatowej jest realizowana w porozumieniu pomiędzy Gminą i Powiatem . Plan finansowy kosztów to: przebudowa drogi koszt kwalifikowalny 955 168,07 zł.

Rodzaje kosztów operacji

Wyszczególnienie całkowity koszt (zł); koszty kwalifikowalne (zł)

Koszty inwestycyjne 955 168,07; 955 168,07

Koszty ogólne 14 900,00 0

Razem koszt realizacji 969 228,07; 955 168,07

Zadanie realizowane jest w jednym etapie.

W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT w imieniu Gminy Wójt Gminy oświadczył, iż Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz że figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą inwestycję przebudowy omawianej drogi nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach ww. operacji części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie przez niego tego podatku.

Zgodnie z porozumieniem nr 4/2015 z dnia 04 stycznia 2016 roku Powiat przekazał Wójtowi Gminy zadania i uprawnienia w zakresie zarządzania odcinkiem drogi powiatowej nr w lokalizacji od km 3+215 do km 5+333 i od km 6+727 do km 7+665.

Powiat przekazał Gminie nieodpłatnie wskazany wyżej odcinek drogi, a także nieodpłatnie użyczenie gruntów zajętych pod pas drogowy odcinka drogi powiatowej. Przekazujący zobowiązał się również do partycypowania w kosztach realizacji zadania przebudowy opisanej drogi oraz utrzymania przekazanego odcinka drogi powiatowej jedynie w zakresie zimowego utrzymania dróg, remontów cząstkowych oraz koszenia poboczy.

Gmina, jako przejmująca zobowiązała się do wykonania funkcji zarządcy drogi powiatowej nr w lokalizacji od km 3+215 do km 5+333 i od km 6+727 do km 7+665. W zakresie określonym ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 460 z późn. zm.), w szczególności w zakresie wskazanym w art. ww. ustawy.

Wnioskodawca również zobowiązał się do przejęcia w użytkowanie gruntów zajętych pod pas drogowy odcinków drogi powiatowej nr w lokalizacji od km 3+215 do km 5+333 i od km 6+727 do km 7+665 od dnia podpisania niniejszego porozumienia do dnia 31.12.2023 roku tj. działki nr 803/5 obręb , dz. nr 456, 498 obręb .

Gmina zobowiązała się do przygotowania i złożenia w terminie do 14.01.2016 roku do Urzędu Marszałkowskiego w , wniosku o dofinansowanie zadania pn. , partycypowania w kosztach realizacji zadania w wysokości i na zasadach określonych odrębną umową.

Roboty związane z przebudową mają zapewnić poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, poprawę komfortu poruszania się zarówno pojazdów jak i pieszych oraz estetykę miejsc przestrzeni publicznej.

Wykonanie robót budowlanych na podstawie opracowanej i uzgodnionej dokumentacji projektowej obejmuje w branży drogowej; Przebudowa dwóch odcinków drogi powiatowej nr na odcinku . Odcinek nr I od km 3+215,00 do km 5+333,00 Odcinek nr II od km 6+727,00 do km 7+665,00 Długość łącznie 3,056 km.

Łączna powierzchnia robót nawierzchniowych / łącznie ze skrzyżowaniami wynosi:

  • warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 16W- 13 622,10 m 2 w tym:
    1. Odcinek nr I - 4783,80 m2
    2. Odcinek nr II - 8838,30 m2
  • warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 8S - 15380,00 m2 w tym:
    1. Odcinek nr I - 4690,00 m2
    2. Odcinek nr II - 10690,00 m2

Roboty ziemne:

  • ścinka poboczy - 875,663 m3, w tym:
    1. Odcinek nr I - 81,413 m3
    2. Odcinek nr II 794,25 m3
  • renowacja rowów
    1. Odcinek nr I - 810,00 m3
    2. Odcinek nr II - 1320,00 m3

Zjazdy publiczne:

  • przepusty o średnicy 60 cm pod zjazdami:
    1. Odcinek nr I - 12,00 mb
    2. Odcinek nr II - 24,00 mb
  • nawierzchnia zjazdu z kruszywa grub. 20 cm
    1. Odcinek nr I - 40,00 mb
    2. Odcinek nr II - 80,00 mb

Roboty dendrologiczne:

  • wycinka drzew i karczowanie pni, 185,00 szt., w tym:
    1. Odcinek nr I - 54,00 szt.
    2. Odcinek nr II - 131,00 szt.
  • wycinka i karczowanie zagajników, 0,514 ha, w tym:
    1. Odcinek nr 1 - 0,214 ha
    2. Odcinek nr II - 0,300 ha
  • Utwardzenie poboczy kruszywem kamiennym 4435,50 m2, w tym:
    1. Odcinek nr I - 1348,50 m2
    2. Odcinek nr II - 3087,00 m2

Przebudowa chodników:

  1. Odcinek nr I - 119,50 m2

Plantowanie skarp i poboczy - 3056,00 m2 , w tym:

  1. Odcinek nr I - 938,00 m2
  2. Odcinek nr II - 2118,00 m2

Umocnienie rowów i skarp 3056,00 m2 , w tym:

  1. Odcinek nr I 120,00 mb

Oznakowanie

  • oznakowanie poziome 20,00 m2 w tym:
    1. Odcinek nr I - 10,00 m2
    2. Odcinek nr II - 10,00 m2
  • oznakowanie pionowe - 9,00 szt. w tym:
    1. Odcinek nr I - 1,00 szt.
    2. Odcinek nr II - 8,00 szt.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił:

  1. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Efekty zrealizowanych projektów dotyczących przebudowy drogi powiatowej nr - gr. woj. w lokalizacji od km 3+390,00 do km 8+108,00, jak również przebudowy drogi powiatowej nr w lokalizacji od km 3+215 do km 5+333 i od km 6+727 do km 7+665 służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu od towarów i usług.
  3. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją zadania pn.: , jak również zadania pn.: wystawiane będą na Gminę .
  4. Zarówno realizacja projektu pn.: , jak i realizacja projektu pn.: należą do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, będzie miała prawo do odzyskania w całości lub w części kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację ww. inwestycji, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zrealizowaniu, jeżeli ten podatek będzie kosztem kwalifikowalnym w tej inwestycji (pytanie wskazane we wniosku ORD-IN jako pytanie pierwsze)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując projekt o nazwie: w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, nie będzie miała prawa do odzyskania w całości lub w części kwot podatku naliczanego z faktur dokumentujących realizację ww. inwestycji, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zrealizowaniu. Przebudowywana droga jest drogą powiatową i usytuowana jest na terenie Gminy . Na tym odcinku droga wykorzystywana jest w dużej części przez mieszkańców miejscowości , a także innych uczestników ruchu drogowego i służy ich potrzebom lokalnym.

Po zrealizowaniu ww. inwestycji Gmina nie będzie osiągała przychodów związanych z utrzymaniem i użytkowaniem przebudowanej drogi. Nie zamierza jej również przeznaczyć do sprzedaży. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, że zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wobec tego w omawianej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania zadania inwestycyjnego .

Gmina zamierza dołączyć otrzymaną interpretację indywidualną do wniosku o płatność końcową tj. październik 2017 roku, ponieważ chce zaliczyć kwotę podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i otrzymać dofinansowanie liczone od wartości brutto projektu. W tym celu Gmina musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części po jej zakończeniu, tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie kwestię braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanego projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu. Natomiast wniosek w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu, został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej