w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.387.2017.1.RR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2017, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.387.2017.1.RR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 7 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w ewidencji płatników od towarów i usług. W roku 2017 Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 w ramach Planu Operacyjnego na lata 2016 - 2017 dla operacji pn. E. LGD dla zrównoważonego rozwoju, środowisko, klimat, ekoinnowacje w operacjach R. W dniu 12 lipca 2017 roku Wnioskodawca podpisał umowę z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA i jako beneficjent jest zobowiązany do przedłożenia z wnioskiem o refundację interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych podatek VAT). Składając wniosek Strona złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które skutkuje tym, że VAT jest w przypadku tego projektu wydatkiem kwalifikowalnym. Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT, Strona realizuje bowiem projekt, w ramach którego nie jest przewidziane prowadzenie działalności gospodarczej. Projekt realizowany jest w okresie od czerwca 2017 roku do października 2017 roku, a udział w nim jest nieodpłatny. Zakłada realizację szkoleń internetowych polegających na udziale w kursach tematycznych i zaliczaniu testów sprawdzających online. W ramach szkoleń, podzielonych na 5 bloków dostępnych jest 10 kursów tematycznych w formie prezentacji. Dodatkowo zaplanowano konkurs dobrych praktyk "E". W ramach konkursu ocenione i nagrodzone zostaną najlepsze praktyki z zakresu ochrony środowiska i klimatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadaku realizacji projektu w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 w ramach Planu Operacyjnego na lata 2016 - 2017 dla operacji pn. E. LGD dla zrównoważonego rozwoju, środowisko, klimat, ekoinnowacje w operacjach R, na podstawie umowy na realizację operacji zawartej z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, Lokalnej Grupie Działania przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu i prawidłowe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowalny?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zaistniałą sytuacją prawną LGD należy uznać podatek VAT za koszt kwalifikowalny, ponieważ Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług ponoszonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w ewidencji płatników od towarów i usług. W roku 2017 Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 w ramach Planu Operacyjnego na lata 2016-2017 dla operacji pn. E. LGD dla zrównoważonego rozwoju. Środowisko, klimat, ekoinnowacje w operacjach R. Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT, Strona realizuje bowiem projekt, w ramach którego nie jest przewidziane prowadzenie działalności gospodarczej. Projekt realizowany jest w okresie od czerwca 2017 roku do października 2017 roku, a udział w nim jest nieodpłatny. Zakłada realizację szkoleń internetowych polegających na udziale w kursach tematycznych i zaliczaniu testów sprawdzających online. W ramach szkoleń, podzielonych na 5 bloków dostępnych jest 10 kursów tematycznych w formie prezentacji. Dodatkowo zaplanowano konkurs dobrych praktyk "E". W ramach konkursu ocenione i nagrodzone zostaną najlepsze praktyki z zakresu ochrony środowiska i klimatu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadaku realizacji projektu Lokalnej Grupie Działania przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach efekty przedmiotowego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, to w omawianej sprawie Lokalnej Grupie Działania nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 w ramach Planu Operacyjnego na lata 2016 - 2017 dla operacji pn. E. LGD dla zrównoważonego rozwoju, środowisko, klimat, ekoinnowacje w operacjach R, na podstawie umowy na realizację operacji zawartej z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Tym samym, Strona nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowego zadania na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (w drodze odliczenia lub zwrotu).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej