
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia - brak daty (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej świadczącym usługi zdrowotne, na podstawie umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Od l czerwca 2009 r. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Zakład mieści się w XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym. Obecnie z dziedzictwa tego korzystają pacjenci i ich rodziny, osoby odwiedzające oraz miejscowe społeczeństwo. Jednakże z uwagi na zły stan techniczny wieży pałacowej oraz parku, zagrażający życiu i zdrowiu ludzi, obiekty te nie są udostępniane. Zainteresowany ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, którego okres obowiązywania wynosi od l stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2020 r. W ramach tego projektu zostanie wyremontowana wieża XVIII-wiecznego pałacu i kilkuhektarowy park. Celem projektu jest podniesienie standardu technicznego wieży i parku oraz przystosowanie tych obiektów do pobytu osób niepełnosprawnych, by pacjenci, ich rodziny oraz osoby odwiedzające zakład w pełni mogli korzystać z dziedzictwa wielokulturowości tych obiektów. Faktury za realizację projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Efekty tego projektu będą służyć dotychczas prowadzonej działalności zakładu. W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zakład będzie świadczyć ten sam zakres usług, tj. usługi zdrowotne na podstawie kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości od poniesionych na jego realizację wydatków?
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na realizację projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej świadczącym usługi zdrowotne na podstawie umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Od l czerwca 2009 r. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Zakład mieści się w XVIII-wiecznym zespole pałacowo-parkowym. Obecnie z dziedzictwa tego korzystają pacjenci i ich rodziny, osoby odwiedzające oraz miejscowe społeczeństwo. Jednakże z uwagi na zły stan techniczny wieży pałacowej oraz parku, zagrażający życiu i zdrowiu ludzi, obiekty te nie są udostępniane. Zainteresowany ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do projektu. W ramach tego projektu zostanie wyremontowana wieża XVIII-wiecznego pałacu i kilkuhektarowy park. Celem projektu jest podniesienie standardu technicznego wieży i parku oraz przystosowanie tych obiektów do pobytu osób niepełnosprawnych, by pacjenci, ich rodziny oraz osoby odwiedzające zakład w pełni mogli korzystać z dziedzictwa wielokulturowości tych obiektów. Faktury za realizację projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Efekty tego projektu będą służyć dotychczas prowadzonej działalności zakładu. W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zakład będzie świadczyć ten sam zakres usług, tj. usługi zdrowotne na podstawie kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku VAT.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości od poniesionych na jego realizację wydatków.
Jak już wskazano wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że efekty projektu będą służyć dotychczas prowadzonej działalności Ośrodka. W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu Ośrodek będzie świadczyć ten sam zakres usług, tj. usługi zdrowotne na podstawie kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku VAT.
Należy więc stwierdzić, że nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, w całości lub w części, od wydatków związanych z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą służyły do wykonywania usług zwolnionych od podatku VAT, a Wnioskodawca nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy usługi zdrowotne świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było to przedmiotem oceny. Niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z planowaną inwestycją będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
