
Temat interpretacji
Sposób opodatkowania czynnooci udzielenia po?yczki.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzia3aj1cy w imieniu Ministra Finansów stwierdza, ?e stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2016 r. (data wp3ywu 15 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie sposobu opodatkowania czynnooci udzielenia po?yczki jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 listopada 2016 r. zosta3 z3o?ony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie sposobu opodatkowania czynnooci udzielenia po?yczki.
We wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e.
Wnioskodawca bed1cy osob1 fizyczn1 prowadz1c1 jednoosobow1 dzia3alnooa gospodarcz1 w zakresie sprzeda?y detalicznej paliw zamierza udzielia trzem spó3kom komandytowym, maj1cym siedzibe na terytorium Polski, oprocentowanych po?yczek. Na chwile obecn1 Wnioskodawca zamierza udzielia na rzecz pierwszej ze spó3ek siedem po?yczek w wysokooci ok. xxx z3 ka?da, na rzecz drugiej ze spó3ek trzy po?yczki w wysokooci xx z3 - xxx z3 ka?da oraz na rzecz trzeciej ze spó3ek dwie po?yczki w wysokooci po ok. xxx z3 ka?da. Wnioskodawca nie wyklucza udzielenia w przysz3ooci jeszcze innych po?yczek. W umowach po?yczek zostanie okreolony termin sp3aty orodków pienie?nych bed1cych przedmiotem po?yczki oraz zasady naliczania odsetek wraz z terminem ich p3atnooci. Z treoci umowy po?yczki wynikaa bedzie, ?e udzielana jest ona w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej. Umowy po?yczek zawierane bed1 w Polsce. Orodki pienie?ne bed1 na moment zawarcia umowy po?yczki znajdowaa sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kwoty pienie?ne bed1ce przedmiotem po?yczek zostan1 przelane na rzecz spó3ek z konta bankowego prowadzonego przez Wnioskodawce w ramach dzia3alnooci gospodarczej. Wnioskodawca (po?yczkodawca) oraz spó3ki (po?yczkobiorcy) s1 czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Czynnooa udzielania po?yczek nie stanowi przedmiotu dzia3alnooci Wnioskodawcy.
W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytania.
Czy czynnooa udzielenia spó3ce osobowej po?yczki stanowi w opisanym stanie faktycznym us3uge w rozumieniu przepisów ustawy o VAT? Jeoli odpowiedY na to pytanie by3aby pozytywna, Wnioskodawca prosi równie? o wyjaonienie, czy us3uga ta jest zwolniona z opodatkowania VAT i czy Wnioskodawca zobowi1zany jest do wykazywania w deklaracji podatkowej VAT-7 obrotu zwolnionego w wysokooci odsetek od po?yczki?
Zdaniem Wnioskodawcy czynnooa udzielenia spó3ce osobowej oprocentowanej po?yczki uznaa nale?y za odp3atne owiadczenie us3ug w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Podstawe opodatkowania stanowi zap3ata w wysokooci odsetek od udzielonej po?yczki. Us3uga ta korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem podlega odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez owiadczenie us3ug rozumie sie ka?de owiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemaj1cej osobowooci prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Tym samym, na gruncie ustawy o VAT, ka?de owiadczenie niebed1ce dostaw1 towarów - co do zasady - stanowi us3uge.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci. Stosownie do ust. 2 art. 15 dzia3alnooa gospodarcza obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.
Aby odpowiedziea na pytanie, czy czynnooa udzielenia po?yczek podlega opodatkowaniu VAT, nale?y jednak przeanalizowaa, czy udzielaj1c po?yczki Wnioskodawca dzia3a w charakterze podatnika VAT. Innymi s3owy, czy mo?na uznaa, ?e udzielenie po?yczek wchodzi w zakres dzia3alnooci gospodarczej Wnioskodawcy.
Definicja dzia3alnooci gospodarczej, zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, zosta3a ju? przytoczona powy?ej. Analizuj1c powy?sze przepisy stwierdzia nale?y, ?e dostawa towarów lub owiadczenie us3ug podlegaa bed1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug wy31cznie wówczas, gdy dokonywane bed1 przez podmiot maj1cy status podatnika, a dodatkowo dzia3aj1cego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla okreolenia, ?e w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub owiadczenia us3ug mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, ?e prowadzi on dzia3alnooa gospodarcz1 w rozumieniu przepisów ustawy. Odniesienie powy?szego do czynnooci udzielania po?yczek przez Wnioskodawce skutkowaa powinno konstatacj1, ?e bedzie ona objeta zakresem art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Udzielanie po?yczek przez podatnika podatku od towarów i us3ug spe3nia bowiem przes3anki uznania tych czynnooci za podlegaj1ce opodatkowaniu, niezale?nie od celu ich udzielenia czy statusu nabywcy. Udzielanie po?yczek przez podmiot prowadz1cy dzia3alnooa gospodarcz1, w zwi1zku z jej prowadzeniem, mo?na identyfikowaa i zaliczaa do zawodowej p3aszczyzny jednostki, a wiec uznaa za rodz1c1 obowi1zki w podatku od towarów i us3ug. Udzielenie po?yczki stanowi owiadczenie na rzecz innego podmiotu, polegaj1ce na udostepnieniu kapita3u na wskazany w umowie okres czasu. Czynnooa udzielenia po?yczki w ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej w zamian za wynagrodzenie (odsetki), stanowi zatem odp3atne owiadczenie us3ug, co do zasady, podlegaj1ce opodatkowaniu VAT. Nie ma przy tym znaczenia to, czy czynnooa udzielania po?yczek stanowi przedmiot dzia3alnooci po?yczkodawcy. Nie bez znaczenia winien pozostawaa równie? fakt, i? po?yczki udzielane bed1 w sposób czestotliwy, a nie sporadyczny - maj1 one zostaa udzielone wiecej ni? jednemu podmiotowi oraz wiecej ni? jeden raz na rzecz ka?dego z tych podmiotów. Nie bedzie to zatem po?yczka o charakterze jednorazowym. Nadto Wnioskodawca nie wyklucza udzielenia w przysz3ooci jeszcze innych po?yczek. Równie? wysokooa kwot po?yczek uprawdopodabnia stanowisko, i? s1 one udzielane w ramach prowadzonej przez po?yczkodawce dzia3alnooci gospodarczej. Podkreolia równie? nale?y, ?e Wnioskodawca zamierza dokonaa na rzecz spó3ek przelewu kwot pienie?nych bed1cych przedmiotem po?yczek z konta bankowego prowadzonego przez niego w ramach dzia3alnooci gospodarczej, tj. z tzw. konta firmowego, a w umowach po?yczek zostanie zaznaczone, i? s1 one udzielane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej.
Co wiecej okolicznooa, ?e udzielanie przez Wnioskodawce po?yczek bedzie mia3o charakter odp3atny (spó3ki jako po?yczkobiorcy bed1 zobowi1zani do zap3aty odsetek od po?yczki) wzmacnia jeszcze prawid3owooa stanowiska, zgodnie z którym czynnooa ta mieoci sie w definicji dzia3alnooci gospodarczej. Wnioskodawca udzielaj1c po?yczek dzia3aa bedzie zatem w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji czynnooa udzielania oprocentowanych po?yczek podlegaa bedzie - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug. Stanowisko to znajduje poparcie w wydanych interpretacjach podatkowych. Przyk3adowo w interpretacji z dnia 8 marca 2012 r., znak IPPP3/443-89/12-2/SM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie argumentowa3, ?e udzielenie po?yczki stanowi owiadczenie na rzecz innego podmiotu, polegaj1ce na udostepnieniu kapita3u na wskazany w umowie okres czasu. Czynnooa udzielenia po?yczki w ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej w zamian za wynagrodzenie (odsetki), stanowi zatem odp3atne owiadczenie us3ug, co do zasady podlegaj1ce opodatkowaniu VAT. Zatem odsetki otrzymane z tytu3u udzielonej po?yczki stanowi1 wynagrodzenie z tytu3u jej udzielenia. Tak?e w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 sierpnia 2016 r. nr IBPP2/4512-300/16-1/AB wskazano, ?e udzielenie po?yczki przez podmiot prowadz1cy dzia3alnooa gospodarcz1, w zwi1zku z jej prowadzeniem, mo?na identyfikowaa i zaliczaa do zawodowej p3aszczyzny jednostki, a wiec uznaa za rodz1c1 obowi1zki w podatku od towarów i us3ug. Udzielenie po?yczki stanowi owiadczenie na rzecz innego podmiotu, polegaj1ce na udostepnieniu kapita3u na wskazany w umowie okres czasu.
Przechodz1c do podstawy opodatkowania, wskazaa na wstepie nale?y, ?e zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstaw1 opodatkowania, z zastrze?eniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zap3ate, któr1 dokonuj1cy dostawy towarów lub us3ugodawca otrzyma3 lub ma otrzymaa z tytu3u sprzeda?y od nabywcy, us3ugobiorcy lub osoby trzeciej, w31cznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dop3atami o podobnym charakterze maj1cymi bezpooredni wp3yw na cene towarów dostarczanych lub us3ug owiadczonych przez podatnika. W przypadku zawarcia umowy po?yczki podlegaj1cej oprocentowaniu (jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie) za podstawe opodatkowania - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT - powinna bya uznana zap3ata, któr1 owiadcz1cy us3uge otrzyma3 lub ma otrzymaa od us3ugobiorcy lub osoby trzeciej, czyli inaczej okreolaj1c odsetki od udzielonej po?yczki (otrzymane, jak równie? niezap3acone, których termin zap3aty up3yn13 - czyli odsetki, które sta3y sie wymagalne). Odsetki stanowi1 bowiem wynagrodzenie Wnioskodawcy za owiadczenie us3ug w zakresie udzielania po?yczek pienie?nych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT.
Nale?y jednak zauwa?ya, ?e us3ugi udzielania po?yczek zosta3y przedmiotowo zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem zwolnione spod opodatkowania VAT s1 us3ugi udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych oraz us3ugi poorednictwa w owiadczeniu us3ug udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych, a tak?e zarz1dzanie kredytami lub po?yczkami pienie?nymi przez kredytodawce lub po?yczkodawce. W konsekwencji czynnooa udzielenia przez Wnioskodawce po?yczek jako odp3atne owiadczenie us3ug, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i bedzie podlegaa zwolnieniu z opodatkowania. Taki pogl1d jest potwierdzany przez organy podatkowe. S3usznooa zajetego przez Wnioskodawce stanowiska prezentuj1 m.in. nastepuj1ce interpretacje prawa podatkowego:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 czerwca 2016 r., znak IBPP2/4512-261/16/KO: Bior1c pod uwage powy?sze, nale?y zauwa?ya, ?e skoro z powo3anego wczeoniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy wynika, ?e zwalnia sie od podatku us3ugi w zakresie udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych, to maj1c na uwadze opisane zdarzenie przysz3e, nale?y stwierdzia, ?e wskazana we wniosku us3uga udzielenia po?yczki bedzie stanowi3a czynnooa podlegaj1c1 opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, przy czym czynnooa ta bedzie korzysta3a ze zwolnienia od tego podatku w oparciu o ww. przepis.
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 sierpnia 2016 r. Nr IBPP2/4512-300/16-1/AB oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 sierpnia 2011 r, znak ILPP2/443-765/11-4/MR: Bior1c pod uwage powy?sze, nale?y stwierdzia, ?e udzielenie przez Wnioskodawce oprocentowanej po?yczki nale?y uznaa za owiadczenie us3ugi, zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Bowiem udzielenie po?yczki przez podatnika podatku VAT jest czynnooci1 mieszcz1c1 sie w katalogu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odp3atne owiadczenie us3ug. Poniewa? jednak powy?sza us3uga mieoci sie w zakresie czynnooci, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, tym samym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i us3ug. Tym samym, odsetki które bedzie otrzymywa3 Zainteresowany z tytu3u przedmiotowej po?yczki bed1 stanowi3y obrót zwolniony od podatku od towarów i us3ug na podstawie ww. przepisu.
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi z dnia 13 lipca 2011 r., znak IPTPP2/443-100/11-4/ BM: udzielenie po?yczki przez podatnika podatku VAT bedzie czynnooci1 mieszcz1c1 sie w katalogu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odp3atne owiadczenie us3ug. Poniewa? jednak powy?sza us3uga bedzie sie mieocia w zakresie czynnooci, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, tym samym odsetki, jakie bedzie otrzymywa3 Wnioskodawca z tytu3u udzielenia przedmiotowej po?yczki bed1 stanowi3y obrót zwolniony z VAT na podstawie w/w przepisu.
Podsumowuj1c, w ocenie Wnioskodawcy udzielenie przez Niego oprocentowanej po?yczki stanowia bedzie us3uge zwolnion1 od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Uzyskana z tytu3u udzielania po?yczek zap3ata (w postaci odsetek) powinna zostaa przez Wnioskodawce wykazana w deklaracji VAT-7 (poz. 10 tej deklaracji).
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego uznaje sie za prawid3owe.
Maj1c powy?sze na wzgledzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odst1piono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednoczeonie nale?y podkreolia, ?e niniejsza interpretacja zosta3a wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przysz3ego co oznacza, ?e w przypadku gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, b1dY skarbowej zostanie okreolony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywo3a w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przysz3ego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto tut. organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia
skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu
jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du
Administracyjnego w Gdansku, Al. Zwyciestwa 16/17, 80-219 Gdansk, po
uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w
terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie
dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami
administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA
wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do
usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na
wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww.
ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego
wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie
naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub
niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d
administracyjny jest zwi1zany
zarzutami skargi oraz powo3an1
podstaw1 prawn1.
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Ow. Jakuba 20, 87-100 Torun.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
