Stan faktyczny : - Interpretacja - PI/005-817/04/CIP/06

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.07.2004, sygn. PI/005-817/04/CIP/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny :

Podatnik zamierza nabyć samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności wyższej niż określona w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dwa samochody ciężarowe, które nie spełniają wymogu minimalnej dopuszczalnej ładowności całkowitej określonej w tym przepisie. Podatnik nabył w/w pojazdy jako samochody używane bez świadectwa homologacji.

Ocena prawna stanu faktycznego :

Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł - o czym stanowi zapis w ust. 3 art. 86 cyt. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:

pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),

pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku nabycia samochodu o ładowności mniejszej niż ładowność obliczona za pomocą formuły zawartej w przepisie art. 86 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r., kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł. W przypadku ładowności wyższej niż określona w sposób wyżej określony, podatnikowi przysługuje odliczenie podatku według ogólnych zasad.

Z przepisów nie wynika natomiast, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35).

Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane. W sytuacji więc, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy wyjaśnić, że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

Z przedstawionego przez Zapytującego stanu faktycznego wynika, że zamierza on nabyć używany samochód ciężarowy bez świadectwa homologacji o dopuszczalnej ładowności całkowitej wyższej, niż wynikającej ze wzoru zamieszczonego w cyt. art. 86 ust. 3 ustawy oraz dwa samochody ciężarowe, których dopuszczalna ładowność całkowita jest niższa niż określona przywołanym wzorem.

Jeżeli zatem z homologacji wydanej dla tego typu samochodu nabytego przez Podatnika wynika uprawnienie, którego dowodzi, tj. ładowność tego samochodu jest wyższa, niż określona w/w wzorem - to Zapytującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - zarówno przy jego zakupie, jak i przy zakupie paliwa do jego napędu - na zasadach ogólnych (bez ograniczeń kwotowych) określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług.

Natomiast przy nabyciu pozostałych dwóch samochodów, które nie spełniają wymogu minimalnej dopuszczalnej ładowności całkowitej, określonej cyt. wzorem - Podatnik - przy uwzględnieniu postanowień art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług - ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 ustawy o 50% kwoty podatku naliczonego i nie więcej niż 5.000 zł przy zakupie każdego z nich, bez prawa do odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliwa do ich napędu.

Izba Skarbowa w Gdańsku