
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji podejmowanie działalności gospodarczej w ramach przedsięwzięcia dot. wsparcia zakładania działalności gospodarczej, zakup maszyny budowlanej (minikoparki).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2017 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu ....
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. . (dalej: PCZ lub Spółka) jest spółką prawa handlowego powołaną do realizacji świadczeń zdrowotnych na rzecz lokalnej społeczności powiatu . oraz innych zainteresowanych wysokiej klasy świadczeniami medycznymi. Sposób i warunki udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez PCZ określają regulaminy oraz przepisy prawa powszechnego. W ramach swej działalności PCZ udziela świadczeń komercyjnych, opłacanych przez pacjentów indywidualnie i niekomercyjnie tj. świadczeń na podstawie umów o udzielanie świadczeń finansowanych ze środków publicznych, zawieranych z NFZ. Celem PCZ jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonania. Ponadto prowadzona jest promocja zdrowia poprzez działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększanie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawie, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu. Zakres udzielanych przez PCZ świadczeń obejmuje w szczególności hospitalizacje osób wymagających świadczeń stacjonarnych podstawowych i specjalistycznych, leczenie urazów i innych stanów pogorszenia zdrowia, również związanych z zagrożeniem życia podstawowa i specjalistyczna ambulatoryjna opieka zdrowotna oraz przeprowadzanie badań profilaktycznych. PCZ w ramach prowadzonej przez siebie działalności leczniczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale świadczone przez niego usługi są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
PCZ jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i opodatkowuje przykładowo: usługi wynajmu lokali i miejsc, których jest właścicielem lub dysponentem. Wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w sprzedaży ogółem nie przekracza 1%. W ramach prowadzonej polityki rozwijania możliwości świadczenia usług medycznych oraz polepszania jakości technologicznej realizowanych świadczeń PCZ planuje realizować zadanie pn. ... W związku z planowaną inwestycją wydatki poniesione na planowaną realizację nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie faktury będą wystawiane na PCZ.
PCZ będzie ubiegał się o dofinansowanie projektu w ramach Osi priorytetowej VII Infrastruktura dla usług społecznych, Działanie VII Infrastruktura ochrony zdrowia. Budynek objęty projektowanymi pracami służy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, bądź stanowi dla nich zaplecze techniczne. Obecnie w strukturze PCZ funkcjonuje Dzienny Oddział Chemioterapii, który wymaga kompleksowej modernizacji oraz doposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną.
Przedmiotowy projekt będzie współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020. Wydatki poniesione w ramach planowanego przedsięwzięcia nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wymaganym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej dotycząca prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT od planowanych robót, zakupów, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych do realizacji projektu, a objętych kosztami kwalifikowanymi.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym PCZ będzie miał prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu ..
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na związek przedmiotu z realizacją wyłącznie usług zwolnionych z podatku od towarów i usług nie będzie możliwości zastosowania art. 86 pkt l umożliwiający odzyskanie podatku z uwagi na niewykorzystanie przedmiotów projektu do czynności opodatkowanych. Efekty projektu będą wykorzystywane w celu świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie prawne.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
PCZ jako spółka prawa handlowego, ze swej istoty powołana jest do prowadzenia działalności zarobkowej w sposób stały, zorganizowany i ciągły. Nadto wykonywane przez Spółkę na rzecz pacjentów świadczenia, immanentnie stanowią same przez się wypełnienie przesłanki do uznania, iż jako wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Za wykonane na rzecz pacjentów świadczenia Spółka otrzymuje bowiem wynagrodzenie w zależności od rodzaju świadczenia od samego pacjenta albo od NFZ.
To oznacza, że Spółka posiada niewątpliwie status podatnika w rozumieniu ustawy i z tego też względu (przede wszystkim ale nie wyłącznie) podlegała rejestracji jako podatnik VAT. Skoro realizacja działalności Spółki jest działalnością gospodarczą podlegającą pod regulację ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka zobowiązana jest do stosowania reguł opodatkowania z ustawy wynikających, zarówno w zakresie zastosowania stawek VAT jak i zakresu i przypadków występowania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących ich nabycie. Rozwinięciem tej zasady jest norma wyrażona treścią art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi każdy podatnik wykonujący czynności opodatkowane oraz zwolnione z podatku, a także te nie podlegające w ogóle opodatkowaniu, winien w pierwszej kolejności dokonać oceny z jakim rodzajem działalności dany wydatek jest związany. W przypadku uznania, że wydatek związany jest wyłącznie z działalnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT albo zwolnioną z tego podatku, podatnik nie ma prawa odliczyć VAT naliczonego zawartego w dokumentach potwierdzających nabycie towarów i usług.
Ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację projektu opodanego na stanie faktycznym nie będą miały związku z działalnością inną aniżeli tylko zwolnioną z podatku od towarów i usług. Po realizacji projektu pomieszczenia i sprzęt będą służyły realizacji świadczeń w zakresie zachowania, ratowania i poprawy zdrowia czyli usług zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Skoro zatem ponoszone przez Spółkę wydatki będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług, Spółka nie może odliczyć podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych dokumentujących tenże zakup.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w ramach planowanego przedsięwzięcia nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu ..., ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wydatki poniesione w ramach planowanego przedsięwzięcia nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
