
Temat interpretacji
1. Czy Gmina będzie musiała zwrócić dotychczas odliczony
podatek VAT w przypadku przekształcenia formy prowadzenia gospodarki
komunalnej z referatu komunalnego w spółkę z o.o. wniesie aportem
środków trwałych służących dotychczas do wykonywania tejże działalności
komunalnej?
2. Czy Gmina będzie musiała opodatkować i zwracać
podatek VAT od środków trwałych od których nie odliczała VAT, ale
wykorzystywała do działalności komunalnej opodatkowanej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT. Wniosek uzupełniono w dniach 30 sierpnia oraz 26 września 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, dowód uiszczenia dodatkowej opłaty oraz dokumenty, z których wynika prawo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina od dnia 1 stycznia 2013 r. rozpocznie prowadzenie gospodarki komunalnej w formie spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy w spółce. Gmina do dnia 31 grudnia 2012 r. gospodarkę komunalną prowadziła przez Urząd Gminy jako jednostkę budżetową. W § 25 regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy wyodrębniono Referat Komunalny, który prowadzi obsługę, konserwację i zarządzanie siecią hydrofornii na terenie Gminy, obsługę, konserwację i zarządzanie siecią przepompowni wody i ścieków, budowa chodników i dróg gminnych, zimowe utrzymanie dróg gminnych, organizowanie prac interwencyjnych i publicznych na terenie Gminy, utrzymanie i pielęgnację zadrzewień i terenów zielonych na terenie Gminy, obsługa wszelkich imprez organizowanych przez Gminę, wykaszanie i utrzymanie w czystości rowów i poboczy przy drogach gminnych, wykonywanie remontów w budynkach komunalnych i innych nieruchomościach będących własnością Gminy, przewozy osób środkami lokomocji będącymi własnością Gminy, prowadzenie archiwum Urzędu Gminy. Referat Komunalny wymienione zadania prowadził w oparciu o zakupione, wybudowane środki trwałe, od których odliczył podatek VAT i od których nie odliczono VAT z powodu nabycia przed datą wejścia w życie ustawy VAT, a które nie były ulepszane, modernizowane, ale służyły działalności komunalnej opodatkowanej m. in. dostarczanie wody, odbiór ścieków. Gmina z dniem przekształcenia dotychczasowej formy prowadzenia gospodarki komunalnej z formy referatu komunalnego w spółkę z o.o. wniesie aportem środki trwałe służące dotychczas do wykonywania działalności komunalnej rozszerzając zakres dotychczasowego przedmiotu działalności o gospodarkę mieszkaniową i lokale użytkowe.
Ponadto w piśmie z dnia 27 sierpnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Gmina wyjaśniła:
- Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako Gmina i Urząd Gminy.
- Wnoszony przedmiot aportu do nowo tworzonej spółki będzie zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego mogących w sposób samodzielny, niezależny wykonywać zadania gospodarcze lub będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Natomiast, w piśmie nadesłanym w dniu 26 września 2012 r. Zainteresowany potwierdził, iż wnoszony przedmiot aportu będzie zawierał elementy, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, a mianowicie:
- nowo tworzona spółka będzie oznaczona indywidualnie jako Zakład Usług Komunalnych i utworzona z dotychczasowego Referatu i na jego majątku w całości, który nie jest wyodrębniony w środkach trwałych. Aport zostanie wniesiony do nowo tworzonej spółki z o.o. z dotychczasowego Referatu Komunalnego określonego w regulaminie organizacyjnym. Obecnie Referat Komunalny nie jest wyodrębniony jak pozostałe jednostki budżetowe, ale wchodzi w skład budżetu gminy i posiada osobny dział i rozdział w budżecie, czyli jest wyodrębniony w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Referat Komunalny nie posiada własnego nr NIP, REGON i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, nie odprowadza podatku. Gmina posiada NIP i REGON i jest podatnikiem VAT;
- Gmina jest właścicielem nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz innych prawa rzeczowych do nieruchomości lub ruchomości, ale w całości w użytkowaniu Referatu Komunalnego, który przejmie nowo tworzona spółka.
- Gmina nie zawierała z Referatem Komunalnym oraz z innymi jednostkami umów najmu lub dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych. Referat Komunalny użytkował całość wymienionych nieruchomości, ruchomości, towarów bezpłatnie;
- nowo tworzona spółka przejmie z budżetu gminy wyodrębnione w działach i rozdziałach wierzytelności, prawa z papierów wartościowych Referatu Komunalnego, bez środków pieniężnych. Przy czym spółka może otrzymać z budżetu gminy środki pieniężne w formie dotacji na pierwsze wyposażenie.
- 5,6,7) nowo tworzona spółka zamierza przejąć koncesje, licencje i zezwolenia w tym pozwolenia o eksploatacje urządzeń wodnych; patentów i innych praw własności przemysłowej; majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych;
- nowo tworzona spółka przejmie tajemnice przedsiębiorstwa na wykonywane roboty;
- nowo tworzona spółka przejmie dokumenty dotyczące środków trwałych i wierzytelności na podstawie aktu notarialnego i dokumentu PT. Spółka nie przejmie dokumentów księgowych i danych zawartych w działach i rozdziałach, w tym deklaracji podatku VAT. Dochody i wydatki są planem rocznym w budżecie gminy, który został wykonany i corocznie jest uchwalany nowy plan wydatków i dochodów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Gmina będzie musiała zwrócić dotychczas odliczony podatek VAT w przypadku przekształcenia formy prowadzenia gospodarki komunalnej z Referatu Komunalnego w spółkę z o.o. i wniesienia aportem środków trwałych służących dotychczas do wykonywania tejże działalności komunalnej...
- Czy Gmina będzie musiała opodatkować i zwracać podatek VAT od środków trwałych od których nie odliczała VAT, ale wykorzystywała do działalności komunalnej opodatkowanej...
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Gmina nie będzie musiała zwrócić dotychczas odliczonego podatku VAT w przypadku przekształcenia formy prowadzenia gospodarki komunalnej z Referatu Komunalnego w spółkę z o.o. i wniesienia aportem środków trwałych służących dotychczas do wykonywania tejże działalności komunalnej jako następca prawny zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
- Gmina nie będzie musiała opodatkować i zwracać podatku VAT od środków trwałych od których nie odliczała VAT, ale wykorzystywała do działalności komunalnej opodatkowanej jako następca prawny zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, w myśl orzecznictwa sądów administracyjnych, że przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części wymaga uznania, że w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu jego nabywca traktowany jest jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej, następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych jakie obowiązywały zbywcę gdyby do zbycia nie doszło.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma do czynienia z likwidacją dotychczasowej formy działalności, ale tylko ze zmianą formy prowadzenia działalności komunalnej z referatu komunalnego w spółkę z o.o.
Ponadto, Gmina sądzi, że gdyby nie nastąpiło przejęcie w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług aportem Referatu Komunalnego do nowotworzonej spółki, wówczas Gmina zobowiązana byłaby do zapłaty VAT w dniu podpisania aktu notarialnego spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z treścią ust. 1 ww. artykułu, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl ust. 2 powyższego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Z treści art. 91 ust. 4 ustawy wynika, że w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Na mocy art. 91 ust. 5 powyższego artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
- opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
- zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a powyższego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Na mocy art. 91 ust. 8 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Natomiast z brzmienia art. 91 ust. 9 ustawy, wynika, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, korekta podatku naliczonego dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tym czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości. Ponadto, korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.
Tak więc, z powołanych przepisów wynika, że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa, obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego spoczywa na nabywcy. Nabywca bowiem jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku odliczonego.
Z opisu sprawy wynika, iż Gmina od dnia 1 stycznia 2013 r. rozpocznie prowadzenie gospodarki komunalnej w formie spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy w spółce. Gmina do dnia 31 grudnia 2012 r. gospodarkę komunalną prowadziła przez Urząd Gminy jako jednostkę budżetową. W § 25 regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy wyodrębniono Referat Komunalny, który prowadzi obsługę, konserwację i zarządzanie siecią hydrofornii na terenie Gminy, obsługę, konserwację i zarządzanie siecią przepompowni wody i ścieków, budowa chodników i dróg gminnych, zimowe utrzymanie dróg gminnych, organizowanie prac interwencyjnych i publicznych na terenie Gminy, utrzymanie i pielęgnację zadrzewień i terenów zielonych na terenie Gminy, obsługa wszelkich imprez organizowanych przez Gminę, wykaszanie i utrzymanie w czystości rowów i poboczy przy drogach gminnych, wykonywanie remontów w budynkach komunalnych i innych nieruchomościach będących własnością Gminy, przewozy osób środkami lokomocji będącymi własnością Gminy, prowadzenie archiwum Urzędu Gminy. Referat Komunalny wymienione zadania prowadził w oparciu o zakupione, wybudowane środki trwałe, od których odliczył podatek VAT i od których nie odliczono VAT z powodu nabycia przed datą wejścia w życie ustawy VAT, a które nie były ulepszane, modernizowane ale służyły działalności komunalnej opodatkowanej m. in. dostarczanie wody, odbiór ścieków. Gmina z dniem przekształcenia dotychczasowej formy prowadzenia gospodarki komunalnej z formy referatu komunalnego w spółkę z o.o. wniesie aportem środki trwałe służące dotychczas do wykonywania działalności komunalnej rozszerzając zakres dotychczasowego przedmiotu działalności o gospodarkę mieszkaniową i lokale użytkowe. Wnoszony przedmiot aportu do nowo tworzonej spółki będzie zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego mogących w sposób samodzielny, niezależny wykonywać zadania gospodarcze lub będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wnoszone aportem do spółki środki trwałe, stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Na podstawie powyższego twierdzenia w wydanej w dniu 28 września 2012 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-560/12-7/AI rozstrzygnięto, że wniesienie aportem do spółki środków trwałych, stanowiących zdaniem Wnioskodawcy przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Wskazać ponadto należy, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
- rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
- zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
W opisanym zdarzeniu przyszłym brak jest informacji o likwidacji działalności. Referat Komunalny funkcjonował w ramach organizacji Gminy, czyli osoby prawnej, która nadal istnieje. Natomiast działalność Referatu w przyszłości będzie wykonywana przez odrębny podmiot. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie nie ma zastosowania powołany wyżej przepis art. 14 ust. 1 ustawy.
Biorąc zatem pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść art. 91 ust. 9 ustawy należy stwierdzić, że o ile zespół wnoszonych do spółki składników majątkowych będzie stanowić - jak wskazał Zainteresowany we wniosku przedsiębiorstwo - w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, Gmina nie będzie zobowiązana do ewentualnych korekt podatku naliczonego oraz do naliczenia podatku należnego.
Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego i zawartego we wniosku stanowiska. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem i stanowiskiem - nie mogą być zgodnie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu dotychczasowego odliczonego podatku VAT. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu środków trwałych został załatwiony interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-560/12-6/AI w dniu 28 września 2012 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
