Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 , poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z ... - Interpretacja - PP-4431/33/AZ/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.10.2004, sygn. PP-4431/33/AZ/04, Urząd Skarbowy w Krapkowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 , poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 22. 07. 2004 r. nr WF 0702/1/2004 (data wpływu do tutejszego organu 12. 08. 2004 r. ) w sprawie udzielenia odpowiedzi o zakresie stosowania prawa podatkowego, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza co następuje:

W dniu 12. 08. 2004 r. do organu wpłynęło pismo Urzędu Miejskiego w XXX z dnia 22. 07. 2004 r. w sprawie udzielenia odpowiedzi w sprawie zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla usługi budowlanej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że w dniu 22. 09. 2003 r. zawarto umowę w wyniku rozstrzygniętego przetargu nieograniczonego z wykonawcą na dobudowę kondygnacji do budynku po byłej szkole podstawowej. Budynek przeprojektowano na Dom Spokojnej Starości. Wykonawca został zobowiązany zakończyć roboty budowlane w dniu 31. 10. 2005 r. W zawartej umowie wynagrodzenie ustalone w wyniku przetargu obejmowało stawkę podatku od towarów i usług na ww. roboty w wysokości 7%. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535) zaistniała wątpliwość jaką stawkę podatku stosować do umowy nadal realizowanej po 1 maja 2004 r. oraz czy zmiana ta uzasadnia zmianę umowy.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535) - zwanej dalej ustawą - w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do :

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części , z wyłączeniem lokali użytkowych.

Pod pojęciem "obiekt budownictwa mieszkaniowego", zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych : 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe , ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Budynek na którym prowadzone są roboty budowlane, o których mowa w złożonym zapytaniu został sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1130 , a zatem nie jest obiektem budownictwa mieszkaniowego , o którym mowa w art.2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym roboty budowlane wykonane na takim budynku objęte są od 1 maja 2004 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Jeżeli chodzi natomiast o pytanie czy zmiana stawki podatku od towarów i usług uzasadnia zmianę umowy tutejszy organ podatkowy wyjaśnia , że z art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) wynika zakaz zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności , których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy , lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego. Jednakże zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 3531ustawy Kodeks Cywilny strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Postanowienia umowne obowiązują jednakże , tylko we wzajemnych uregulowaniach cywilnoprawnych , ale w żaden sposób nie mogą wpływać na wysokość podatku od towarów i usług , który wykonawca robót musi odprowadzić do budżetu , albowiem jego obowiązują stawki wynikające z przepisów ustawy , a nie z umowy. W zaistniałej sytuacji w opinii organu uwagę zwrócić należy również na brzmienie art. 3571 Kodeksu cywilnego , zgodnie z którym jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą tratą , czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego , oznaczyć sposób wykonania zobowiązania , wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach stron , kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym.

Urząd Skarbowy w Krapkowicach