W odpowiedzi na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 16.09.2004 r. dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług refundacji kosztów zatrudnienia b... - Interpretacja - PP/443/342/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.10.2004, sygn. PP/443/342/2004, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 16.09.2004 r. dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnych w ramach umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towaru lub świadczeniem usług.
Z przepisu tego wynika zatem, że aby dotacja była opodatkowana podatkiem VAT musi mieć związek z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez podatnika. Opodatkowana jest więc taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub jest rekompensatą za wykonanie świadczenia po obniżonych cenach. Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że:
Firma zawarła z Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę czasowego zatrudnienia bezrobotnych i na podstawie tej umowy Wojewódzki Urząd Pracy zwraca koszty wynagrodzeń tych pracowników w wysokości minimalnej płacy oraz - zgodnie z zatwierdzonym budżetem - koszty badań lekarskich i odzieży ochronnej, koszty obsługi administracyjnej, tj. wynagrodzenie dodatkowe dla pracownika prowadzącego rozliczenia, obsługi księgowej oraz pracownika dozoru technicznego. Zwrot nakładów dotyczy również zwrotu koszów paliwa zużytego na dowóz pracowników. W trakcie realizacji zadania całość kosztów ponosi Firma, a dopiero po zatwierdzeniu sprawozdań Firma może wnosić o zwrot poniesionych nakładów.
Zwrot nakładów nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż Firma realizuje zlecenia budowlane pozyskiwane w drodze przetargu publicznego.
Zgłaszając ofertę do przetargu Firma nie kalkuluje ceny w oparciu o domniemane korzyści, jakie otrzyma z zawarcia umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, bowiem okres między złożeniem wniosków na konkurs i jego wynikami trwa kilka miesięcy, a ponadto szczegółowe warunki umowy są przedmiotem negocjacji, w wyniku których poznaje się faktyczne warunki realizacji. Wartość zwróconych nakładów można ustalić dopiero po zamknięciu programu i ostatecznym rozliczeniu, co może trwać nawet rok. Przyznany zwrot koszów zatrudnienia nie ma więc bezpośredniego wpływu na proponowane ceny usług budowlanych wykonywanych przez Firmę. Otrzymany zwrot kosztów zatrudnienia bezrobotnych stanowić będzie dofinansowanie całości działalności Firmy, w tym wdrożenie systemu zarządzania BHP i szkolenie pracowników.

Jeżeli zatem stan faktyczny jest taki, jak przedstawiony przez Firmę i zwrot kosztów zatrudnienia bezrobotnych na postawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy nie stanowi pokrycia części ceny świadczonych usług i nie jest też rekompensatą za wykonanie usług po obniżonych cenach, to refundacja kosztów zatrudnienia bezrobotnych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze