Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. - Interpretacja - ITPP1/443-494/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2013, sygn. ITPP1/443-494/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 29 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod głównym numerem PKD 41.10.Z Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Może Pan podjąć zlecenie, polegające na kompleksowym wyremontowaniu mieszkania należącego do osoby prywatnej. Z umowy na wykonanie tego zlecenia wynika, że na realizację zadania klient wpłaca 100% zaliczkę w kwocie około 130.000 złotych. W przypadku nierozpoczęcia prac budowlanych w wyznaczonym terminie, zobowiązany Pan będzie zwrócić całość wpłaconej przez klienta zaliczki i dokonać korekty faktury zaliczkowej. Zarówno wystawienie, jak i ewentualna korekta faktury zaliczkowej o wartość zaliczki, miałoby miejsce w jednym okresie rozliczeniowym tzn. jednego kwartału. W jednym okresie rozliczeniowym suma sprzedaży usług osobom prywatnym wynosiłaby zero złotych. Wskazuje Pan, iż zgodnie z przepisami, z chwilą powstania przychodu przekraczającego limit powstaje także obowiązek zainstalowania (w wyznaczonym terminie) kasy rejestrującej, jednak anulowanie transakcji i zwrot przychodu przed upływem ustawowego okresu na zainstalowanie kasy fiskalnej w Pana ocenie powinien zwalniać z tego obowiązku. Na koniec okresu rozliczeniowego saldo sprzedaży osobom fizycznym byłoby nieprzekroczone, dlatego też wnosi Pan o informację, czy w przypadku zaistnienia takiej sytuacji obowiązek zakupu kasy fiskalnej pozostaje w mocy, czy też nie ma zastosowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, kiedy w czasie trwania jednego okresu rozliczeniowego przyjmie Pan i odda klientowi w całości zaliczkę na wykonanie zlecenia, powstaje obowiązek instalacji kasy fiskalnej...

Pana zdaniem, w sytuacji kiedy dokona zwrotu zaliczki przeznaczonej na wykonanie zlecenia (zostanie anulowana sprzedaż), kwota przychodu nie przekroczy limitu ani w okresie rozliczeniowym ani w terminie 60 dni do instalacji kasy fiskalnej. Skoro przychód firmy w tym okresie sumarycznie nie powiększy się nie zostanie przekroczony limit obligujący do instalacji kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Wobec powyższego należy podkreślić, iż celem ustalenia limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik winien uwzględniać łącznie cały obrót osiągnięty z tytułu sprzedaży towarów lub usług na rzecz tych wszystkich klientów, którzy zostali określeni w powołanym art. 111 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 111 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do przepisu § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Natomiast w poz. 36 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 7 ust. 2 powołanego rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających w 2012 r. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kwotę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r. stanowi kwota 20.000 zł, bez względu na okres wykonywania tych czynności w 2012 r.

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych .

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że ma Pan zamiar podjąć zlecenie, polegające na kompleksowym wyremontowaniu mieszkania należącego do osoby prywatnej. Z umowy na wykonanie tego zlecenia wynika, że na realizację zadania klient wpłaca 100% zaliczkę w kwocie około 130.000 złotych. W przypadku nierozpoczęcia prac budowlanych w wyznaczonym terminie, zobowiązany będzie Pan zwrócić całość wpłaconej przez klienta zaliczki i dokonać korekty faktury zaliczkowej. Zarówno wystawienie, jak i ewentualna korekta faktury zaliczkowej o wartość zaliczki, miałoby miejsce w jednym okresie rozliczeniowym tzn. jednego kwartału. W jednym okresie rozliczeniowym suma sprzedaży usług osobom prywatnym wynosiłaby zero złotych. Ze złożonego wniosku nie wynika natomiast, aby dotychczas (tj. do dnia złożenia wniosku) osiągnął Pan obrót w kwocie, która spowodowałaby utratę zwolnienia w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić przy założeniu, że korzysta Pan dotychczas ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia że w przypadku, gdy osiągnięty przez Pana obrót z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczy w 2013 r. kwotę 20.000 zł, to utraci Pan prawo do korzystania z tego zwolnienia również w przypadku, gdy przekroczenie kwoty uprawniającej do zwolnienia nastąpi w wyniku wystawienia jednej faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki na poczet wykonania usługi. Zwolnienie z obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosownie do zapisu § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia utraci swą moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym realizowany przez Pana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obrót przekroczy kwotę 20.000 zł. Należy w tym miejscu wskazać, iż realizacja obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest niezależna od okresów rozliczeniowych tego podatku. Wobec powyższego, w sytuacji gdy nie dojdzie do realizacji świadczenia, na poczet którego przyjąłby Pan wcześniej zaliczkę i w efekcie czego zaliczkę tą zwróci w okresie poprzedzającym moment utraty mocy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w ww. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., a pozostały obrót osiągnięty z tytułu realizacji świadczeń na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczy kwoty 20.000 zł to będzie Pan mógł nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia, nie dłużej jednak, niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 932 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy