Czy prawidłowym będzie skorzystanie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535... - Interpretacja - ILPP2/443-930/12-3/SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2012, sygn. ILPP2/443-930/12-3/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy prawidłowym będzie skorzystanie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), jako podstawy do zastosowania zwolnienia fakturowanych usług od podatku o towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych wykonywanych przez podwykonawcę i finansowanych ze środków publicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych wykonywanych przez podwykonawcę i finansowanych ze środków publicznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja zobowiązała się do zorganizowania i zrealizowania na zamówienie Zamawiającego (tj. ()) seminarium dla kadry oświatowej (...) pt. (...). Realizacja nastąpi prawdopodobnie pod koniec listopada 2012 r. (23-25.11 lub 30.11-02.12).

Fundacja zobowiązana jest do zorganizowania i zrealizowania zajęć dydaktycznych dla 257 uczestników, które obejmować będą 20 godzin dydaktycznych dla każdego uczestnika. Uczestnikami seminarium będą przedstawiciele kadry oświatowej jednostek samorządów terytorialnych województwa . W wyniku przeprowadzonych zajęć jej uczestnicy podniosą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych poprzez wdrożenie w szkołach województwa nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu m.in.: tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Zakres merytoryczny zajęć obejmuje takie zagadnienia jak:

  • () (założenia, organizacja projektu, cele) oraz koncepcja (centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami za pomocą Internetu);
  • (...) (wprowadzenie do tematyki cyfrowej szkoły, () a (), Uwarunkowania prawne, techniczne i ekonomiczne);
  • Technologie informacyjne w nauczaniu;
  • Jak się zmienia edukacja koncepcje, innowacje;
  • Technologia IT w praktyce (sprzęt, narzędzia, usługi).

Wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają zaświadczenie o udziale w seminarium zawierające opis zagadnień, który będzie potwierdzeniem zdobytej wiedzy.

W ramach szkolenia Wykonawca zobowiązuje się do zagwarantowania m.in.:

  • wykładowców do prowadzenia zajęć,
  • zakwaterowania dla uczestników,
  • wyżywienia dla uczestników,
  • sali wykładowej oraz mniejszych sal na zajęcia tematyczne w mniejszych grupach,
  • osób do obsługi seminariów, która w szczególności obejmować będzie: rejestrację, nadzór nad listami obecności, udzielanie informacji, pomoc w sprawach związanych z seminarium,
  • osób do obsługi technicznej seminarium, która w szczególności obejmować będzie: przygotowanie niezbędnych do prowadzenia seminarium urządzeń, zapewnienie dostępu do Internetu oraz bieżący nadzór nad stroną techniczną seminarium.

Wnioskodawca, kierując się doświadczeniem z innych tego typu postępowań wyjaśnił, że:

  • Nie jest podmiotem objętym systemem oświaty.
  • Usługi będące przedmiotem interpretacji nie są usługami kształcenia lub wychowania w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty.
  • Wnioskodawca nie jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  • Usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  • Wnioskodawca nie posiada akredytacji.
  • Beneficjentem środków z EFS jest Samorząd Województwa realizujący projekt w partnerstwie z Uniwersytetem oraz Ogólnopolską Fundacją . Fundacja jest jedynie podwykonawcą w projekcie odpowiedzialnym za seminarium szkoleniowe.
  • Usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych.
  • Udział w seminarium prowadzi do podniesienia kwalifikacji pracowników instytucji oświatowych jednostek samorządu terytorialnego.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany wskazał, że:

  1. Określenie Beneficjentem środków z EFS jest Samorząd Województwa realizujący projekt w partnerstwie z Uniwersytetem oraz Ogólnopolską Fundacją . Fundacja jest jedynie podwykonawcą w projekcie odpowiedzialnym za seminarium szkoleniowe może faktycznie być mylące z uwagi na występowanie dwóch fundacji w przedmiotowej sprawie. Pisząc o podwykonawcy Wnioskodawca miał oczywiście na myśli siebie Fundację .
  2. () to nazwa innowacyjnego projektu edukacyjnego realizowanego przez Samorząd Województwa w ramach Priorytetu IX POKL: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnieni edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Uniwersytetem oraz Ogólnopolską Fundacją .
    Zgodnie z Zasadami Finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekty PO KL mogą być realizowane w formule partnerstwa. Realizacja projektów w partnerstwie z innymi podmiotami stanowi odmienny sposób realizacji zadania niż zlecenie zadania publicznego innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych, jak również zakup towarów lub usług.
    Przede wszystkim należy wskazać, iż beneficjent (lider) może przekazywać środki partnerom na finansowanie ponoszonych przez nich kosztów. Koszty te wynikają z wykonania zadań określonych w umowie partnerskiej. Realizacja ww. zadań nie oznacza świadczenia usług na rzecz beneficjenta (lidera). Idea partnerstwa nie dopuszcza bowiem możliwości zlecania świadczenia usług, czy zakupu towarów pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami, w tym także angażowania pracowników/współpracowników partnerów przez beneficjenta (lidera).
    Środki na finansowanie kosztów realizowanych zadań przez partnerów w projekcie mogą być przekazywane przez beneficjenta do partnerów:
  • w formie zaliczki;
  • jako refundacja poniesionych wydatków.

Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera). W przypadku otrzymywania środków w formie zaliczki partner ma obowiązek otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego.
Rozliczenia pomiędzy partnerami a beneficjentem (liderem), odbywają się na podstawie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki sporządzanego przez poszczególnych partnerów, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do umowy partnerstwa (rozliczenia partnerów nie polegają na przedstawieniu faktury VAT, ponieważ partnerzy nie realizują usług zleconych przez beneficjenta (lidera) tylko współuczestniczą w realizacji projektu).
Beneficjent (lider) składając wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej/Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) przedstawia w tabeli Zestawienie dokumentów potwierdzających wydatki poniesione przez siebie oraz partnerów projektu wydatki.
Partner zobowiązany jest ponosić wydatki zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dotyczy to również kwalifikowalności podatku VAT.
Podatek ten powinien być ujęty w budżecie projektu jedynie w części odpowiadającej kosztowi podatku VAT poniesionego przez beneficjenta (lidera) lub partnerów, którzy nie mają prawa jego odzyskania. Każdy z partnerów składa w tym zakresie odrębne oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT.
Szczegółowe uregulowania w zakresie finansowania projektów partnerskich zostały wskazane w Zakresie realizacji projektów partnerskich określonym przez Instytucję Zarządzającą Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Partnerstwo, w przeciwieństwie do zlecania zadania publicznego innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych, jak również zakupu towarów lub usług, oznacza wspólną realizację projektu przez beneficjenta i podmioty z sektora lub spoza sektora finansów publicznych określone, bądź na podstawie ustaw: z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), bądź na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz na podstawie zawartych pomiędzy partnerami umów i porozumień.
Możliwość realizacji projektów w partnerstwie została określona w obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008 r. art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przepis ten określa ogólne zasady realizacji projektów partnerskich oraz zasady wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych przez projektodawców należących do sektora finansów publicznych.
Tak więc, w przypadku projektu (...), mamy do czynienia z projektem partnerskim, którego liderem jest Samorząd Województwa , a jego partnerami są Uniwersytet oraz Ogólnopolska Fundacja . W ramach partnerstwa podmioty te współpracują ale każdy z nich odpowiada za określone zadania. Należy jednak podkreślić, że ich współpraca nie oznacza zlecania zadań partnerom przez lidera. Zgodnie z przepisami dot. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lider otrzymuje środki z dofinansowania, a następnie rozdziela je między partnerów. Każdy podmiot prowadzi wyodrębnioną księgowość dla ww. projektu, za rozliczenie wydatków odpowiada lider, który realizuje to działania w oparciu o dokumenty księgowe własne oraz partnerów. Nie występuje między liderem, a partnerem odpłatność, jedynie przekazanie środków na pokrycie kosztów projektu.
Nie ma tu więc mowy o kilku procesach zlecenia. Zadanie zleca Wnioskodawcy Ogólnopolska Fundacja , jako współrealizator projektu, a wydatek ten w ramach dofinansowania rozliczy lider projektu. Z pozycji podwykonawcy trudno bardziej szczegółowo wyjaśnić tą kwestię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym będzie skorzystanie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), jako podstawy do zastosowania zwolnienia fakturowanych usług od podatku o towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając Fakturę VAT ma on prawo zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) ponieważ:

  • seminarium podnosi kwalifikacje zawodowe uczestników w zakresie opisanym w części G.68,
  • organizacja seminarium w 100% finansowana jest ze środków publicznych w ramach unijnego projektu systemowego realizowanego przez Samorząd Województwa ().

Definiując pojęcie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego Zainteresowany kierował się ogólnodostępnymi interpretacjami doradców podatkowych stwierdzających, że usługi dla celów zwolnienia z VAT zostały zdefiniowane w rozporządzeniu Rady WE nr 1777/2005, i że jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (bez względu na czas trwania kursu). W przypadku Wnioskodawcy, zdecydowanie mamy do czynienia z uaktualnieniem wiedzy do celów zawodowych ponieważ w seminariach wezmą udział pracownicy oświatowi (...), a zakres tematyczny dotyczy metod i narzędzi stosowanych w oświacie, konkretnie w edukacji szkolnej. Zainteresowany wziął także pod uwagę, iż na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zwolnione od podatku zostały m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia). Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami) mówi w art. 5 ust. 1, że środkami publicznymi są m.in.: dochody publiczne i środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( ).

Ponadto, przepis art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy Rozporządzenia

Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/1 12/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77 str. 1). Natomiast Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień związanych ze stosowaniem, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie tych szczególnych przypadków. Dlatego też nie są one rozstrzygające w innych przypadkach, a z uwagi na nadane im brzmienie ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/1 12/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy zatem uznać, że odnośnie świadczeń dodatkowych związanych z przedmiotowymi szkoleniami, takich jak np.: obsługa cateringowa, wynajem sal szkoleniowych, zapewnienie materiałów szkoleniowych będą one również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

Ponadto zauważyć należy, iż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. O ile zatem usługi szkoleniowe są finansowane środkami pochodzącymi z ww. źródeł spełniona zostanie dyspozycja określona ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), samorząd województwa:

  1. wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  2. dysponuje mieniem wojewódzkim,
  3. prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Jednocześnie w świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), ustawa określa zasady prowadzenia polityki rozwoju, podmioty prowadzące tę politykę oraz tryb współpracy między nimi.

Zgodnie z art. 5 pkt 1 powołanej ustawy, przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Art. 5 pkt 2 cyt. ustawy stanowi, że przez instytucję zarządzającą rozumie się właściwego ministra, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub, w przypadku regionalnego programu operacyjnego, zarząd województwa, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację programu operacyjnego.

W myśl art. 5 pkt 3 ww. ustawy, instytucja pośrednicząca, to organ administracji publicznej lub inna jednostka sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego; instytucja pośrednicząca pełni funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25-78).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zobowiązał się do zorganizowania i zrealizowania na zamówienie Zamawiającego (tj. Ogólnopolskiej Fundacji ) seminarium dla kadry oświatowej (...) pt. (...). Realizacja nastąpi prawdopodobnie pod koniec listopada 2012 r. Fundacja zobowiązana jest do zorganizowania i zrealizowania zajęć dydaktycznych dla 257 uczestników, które obejmować będą 20 godzin dydaktycznych dla każdego uczestnika. Uczestnikami seminarium będą przedstawiciele kadry oświatowej jednostek samorządów terytorialnych województwa . W wyniku przeprowadzonych zajęć jej uczestnicy podniosą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych poprzez wdrożenie w szkołach województwa nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu, m.in.: tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Zakres merytoryczny zajęć obejmuje takie zagadnienia jak:

  • (...) (założenia, organizacja projektu, cele) oraz koncepcja (centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami za pomocą Internetu);
  • (...) (wprowadzenie do tematyki cyfrowej szkoły, (...) a (...), Uwarunkowania prawne, techniczne i ekonomiczne);
  • Technologie informacyjne w nauczaniu;
  • Jak się zmienia edukacja koncepcje, innowacje;
  • Technologia IT w praktyce (sprzęt, narzędzia, usługi).

Wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają zaświadczenie o udziale w seminarium zawierające opis zagadnień, który będzie potwierdzeniem zdobytej wiedzy.

W ramach szkolenia Wykonawca zobowiązuje się do zagwarantowania m.in.:

  • wykładowców do prowadzenia zajęć,
  • zakwaterowania dla uczestników,
  • wyżywienia dla uczestników,
  • sali wykładowej oraz mniejszych sal na zajęcia tematyczne w mniejszych grupach,
  • osób do obsługi seminariów, która w szczególności obejmować będzie: rejestrację, nadzór nad listami obecności, udzielanie informacji, pomoc w sprawach związanych z seminarium,
  • osób do obsługi technicznej seminarium, która w szczególności obejmować będzie: przygotowanie niezbędnych do prowadzenia seminarium urządzeń, zapewnienie dostępu do Internetu oraz bieżący nadzór nad stroną techniczną seminarium.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca:

  • nie jest podmiotem objętym systemem oświaty,
  • usługi będące przedmiotem interpretacji nie są usługami kształcenia lub wychowania w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty,
  • nie jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • nie posiada akredytacji,
  • beneficjentem środków z EFS jest Samorząd Województwa realizujący projekt w partnerstwie z Uniwersytetem oraz Ogólnopolską Fundacją . Wnioskodawca jest jedynie podwykonawcą w projekcie odpowiedzialnym za seminarium szkoleniowe,
  • usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych,
  • udział w seminarium prowadzi do podniesienia kwalifikacji pracowników instytucji oświatowych jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. ac powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują bowiem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy nie wynika, aby Zainteresowany spełniał warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego w pkt a i pkt b analizowanego przepisu. Przedmiotowe usługi nie są bowiem prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca na świadczone usługi nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Jednakże jak wskazał Wnioskodawca, udział w seminarium prowadzi do podniesienia kwalifikacji pracowników instytucji oświatowych jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto, przedmiotowe szkolenia będą finansowane w 100% ze środków publicznych beneficjentem środków jest Samorząd Województwa realizujący projekt pt. (...) w partnerstwie z Uniwersytetem oraz Ogólnopolską Fundacją . Wnioskodawca jest jedynie podwykonawcą w projekcie odpowiedzialnym za seminarium szkoleniowe. Jak wskazał Wnioskodawca, w przypadku ww. projektu, mamy do czynienia z projektem partnerskim, którego liderem jest Samorząd Województwa , a jego partnerami są Uniwersytet oraz Ogólnopolska Fundacja . W ramach partnerstwa podmioty te ze sobą współpracują, ale każdy z nich odpowiada za określone zadania. Ich współpraca nie oznacza jednak zlecania zadań partnerom przez lidera. Zgodnie z przepisami dotyczącymi Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lider otrzymuje środki z dofinansowania, a następnie rozdziela je między partnerów. Każdy podmiot prowadzi wyodrębnioną księgowość dla ww. projektu, za rozliczenie wydatków odpowiada lider, który realizuje to działania w oparciu o dokumenty księgowe własne oraz partnerów. Nie występuje między liderem, a partnerem odpłatność, jedynie przekazanie środków na pokrycie kosztów projektu. Nie ma tu więc mowy o kilku procesach zlecenia. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera). W przypadku otrzymywania środków w formie zaliczki partner ma obowiązek otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego. Ponadto, rozliczenia pomiędzy partnerami a beneficjentem (liderem), odbywają się na podstawie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki sporządzanego przez poszczególnych partnerów, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do umowy partnerstwa (rozliczenia partnerów nie polegają na przedstawieniu faktury VAT, ponieważ partnerzy nie realizują usług zleconych przez beneficjenta (lidera) tylko współuczestniczą w realizacji projektu). Beneficjent (lider) składając wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej/Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) przedstawia w tabeli Zestawienie dokumentów potwierdzających wydatki poniesione przez siebie oraz partnerów projektu wydatki. Partner zobowiązany jest ponosić wydatki zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dotyczy to również kwalifikowalności podatku VAT. Podatek ten powinien być ujęty w budżecie projektu jedynie w części odpowiadającej kosztowi podatku VAT poniesionego przez beneficjenta (lidera) lub partnerów, którzy nie mają prawa jego odzyskania. Każdy z partnerów składa w tym zakresie odrębne oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Zadanie będące przedmiotem wniosku zleca Wnioskodawcy Ogólnopolska Fundacja , jako współrealizator projektu, a wydatek ten w ramach dofinansowania rozliczy lider projektu.

W przedmiotowej sprawie zauważyć należy, że w momencie przekazania Samorządowi Województwa () środków na realizację projektu, niewątpliwie stanowią one środki publiczne. Środki te trafią na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy beneficjenta (lidera). Za pomocą tego też konta będą się odbywały wszelkie płatności pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami. Rozliczenia te odbywać się będą na podstawie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki sporządzanego przez poszczególnych partnerów rozliczenia partnerów nie będą polegały na przedstawieniu faktury VAT, gdyż partnerzy nie realizują usług zleconych przez beneficjenta (lidera) tylko współuczestniczą w realizacji projektu.

Powyższe potwierdza, że pomimo, że zadanie, które ma wykonać Wnioskodawca, a które zlecane będzie przez Ogólnopolską Fundację , to jednak zapłata za usługę szkoleniową odbywać się będzie z rachunku bankowego, na którym znajdować się będą wyłącznie środki pochodzące z dofinansowania środki publiczne. Zapłata nastąpi bowiem z tych samych środków, które otrzyma beneficjent (lider). Bowiem beneficjent (lider) może przekazywać środki partnerom na finansowanie ponoszonych przez nich kosztów. Koszty te wynikają z wykonania zadań określonych w umowie partnerskiej. Realizacja ww. zadań nie oznacza świadczenia usług na rzecz beneficjenta (lidera). Idea partnerstwa nie dopuszcza bowiem możliwości zlecania świadczenia usług, czy zakupu towarów pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami, w tym także angażowania pracowników/współpracowników partnerów przez beneficjenta (lidera).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie świadczyć seminarium dla kadry oświatowej jednostek samorządów terytorialnych województwa . W wyniku przeprowadzonych zajęć uczestnicy podniosą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych poprzez wdrożenie w szkołach z województwa nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu. Z uwagi na powyższe, zdaniem tut. Organu, zostanie spełniona pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń (usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego). Ponadto, szkolenia będą finansowane w całości ze środków publicznych.

Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 29 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, gdyż przedmiotowe szkolenia to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w 100% ze środków publicznych, określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że usługi szkoleniowe, które będzie świadczył Wnioskodawca, a które finansowane będą w 100% ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podatnie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 5 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu