Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 16.10.2003 r. (data wpływu 22.10.2003 r.), znak Fn. 071-1/2003 uzupełnione pismem z dnia 21.11.2003... - Interpretacja - PP/443-54/03

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.12.2003, sygn. PP/443-54/03, Urząd Skarbowy w Ostródzie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 16.10.2003 r. (data wpływu 22.10.2003 r.), znak Fn. 071-1/2003 uzupełnione pismem z dnia 21.11.2003 r. (data wpływu 24.11. 2003 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), wyjaśnia:

1. Pojęcie refakturowania nie występuje w przepisach dotyczących podatku VAT. Przyjmuje się, że jego celem jest przeniesienie wyłożonych kosztów na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał.
Dlatego też stosuje się taką samą stawkę, jaka została przewidziana dla danego rodzaju usługi, mimo że podmiot refakturujący fizycznie nie świadczy danej usługi bądź nie jest do jej świadczenia uprawniony.
Refakturowanie stosowane jest powszechnie w praktyce i znalazło potwierdzenie w orzecznictwie, w którym sformułowano dwa podstawowe warunki, od których spełnienia uzależniono możliwość stosowania refakturowania:

  1. umownego zastrzeżenia o odrębnym rozliczaniu danego rodzaju usług,
  2. niedoliczaniu żadnej marży do refakturowanych usług.

2. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym "Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną". Należy podkreślić, że w myśl art. 20 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy "Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może także zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi wartości sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem w wartości sprzedaży ogółem. Przy ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku".

Reasumując:

W kwestii refakturowania usług tut. Organ podatkowy podziela stanowisko Strony, tj. stwierdza, ze dopuszczalne jest obciążanie kosztami usług świadczonych przez inne podmioty, podmiotu, który z danych usług faktycznie korzystał.

Usługi te refakturuje się bez doliczania marży, a więc stawka podatku w przypadku refakturowania pozostaje taka sama jak na fakturze pierwotnej. Ponadto, jak wynika z pisma, Strony, partycypacja w kosztach utrzymania części wspólnych budynku uregulowana jest w stosownym porozumieniu.

Odnośnie zaś odliczania kwot podatku naliczonego z faktur pierwotnych, Strona, ponieważ dokonuje zarówno sprzedaży towarów opodatkowanych jak i zwolnionych, obowiązana jest, na podstawie ww. art. 20 ust. 1, do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Z analizy wniosku wynika, że Starostwo zmniejsza podatek należny o część kwot (23%) podatku naliczonego, tj. związanego wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, czyli w sposób określony w art. 20 wyżej cytowanej ustawy

Urząd Skarbowy w Ostródzie