Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją - Interpretacja - IPPP2/443-395/12-2/RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2012, sygn. IPPP2/443-395/12-2/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2012 r. (data wpływu 20.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania statusu podatnika VAT czynnego oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania statusu podatnika VAT czynnego oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w urzędzie gminy z datą rozpoczęcia działalności gospodarczej 02-01-2012r. Ponieważ jest to pierwsza działalność Strony - sądziła, że taka rejestracja obejmuje również rejestrację VAT-R. W urzędzie gminy w momencie rejestracji firmy Zainteresowana uzyskała informację, iż już więcej do żadnych urzędów nie musi się udawać, że wszystko załatwia tzw. jedno okienko.

Wnioskodawczyni od pierwszego dnia działalności zachowuje się jak czynny podatnik VAT, wystawia faktury, odlicza podatek od faktur zakupowych oraz składa deklaracje VAT-7 co miesiąc począwszy od stycznia 2012r.

Niestety w lutym Strona została wezwana do urzędu skarbowego i poinformowana, iż nie jest czynnym podatnikiem VAT ponieważ nie złożyła druku VAT-R. W dniu 21.02.2012r. w US został złożony druk rejestracyjny VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia od 02.01.2012r. Niestety urząd twierdzi, że Wnioskująca może być podatnikiem VAT od marca 2012r. Przedmiotem działalności Strony jest handel internetowy częściami i akcesoriami do samochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy firma może uzyskać status czynnego podatnika VAT od 02.01.2012r....

  • Czy można uznać za prawidłowe odliczenie przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego w deklaracjach VAT-7 złożonych przed rejestracją w charakterze podatnika VAT czynnego...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Firma od 02.01.2012r. zachowuje się jako czynny podatnik VAT i jest czynnym podatnikiem VAT.

    Warunkiem bycia podatnikiem VAT nie jest czynność formalna polegająca na przekazaniu informacji o rejestracji a czynności faktyczne czyli wykonywanie działalności gospodarczej.

    Przepisy VI Dyrektywy nie uzależniają prawa do obniżenia podatku należnego od składania takich Informacji. Jednocześnie Strona pragnie podkreślić że prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa polskiego a wpis widnieje w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto zaznaczyła, że od miesiąca stycznia 2012r. składa deklaracje VAT-7 w US, co potwierdza Jej status czynnego podatnika VAT.

    W związku z powyższym uważa, że Jej firma jest czynnym podatnikiem VAT od 02.01.2012r. oraz prawidłowe jest odliczenie podatku VAT naliczonego w deklaracjach VAT-7 za okres od 01.2012r. do chwili obecnej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

    Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

    Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

    Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

    Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z kolei art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    Jak wynika z art. 96 ust. 3 ustawy - pdmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    Natomiast z art. 113 ust. 9 wynika, że podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

    Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika zwolnionego (art. 96 ust. 4 ustawy). Rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z chwilą uzyskania statusu podatnika VAT czynnego podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

    Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupu. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług, ewentualnie deklaracji korygującej.

    Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

    Stwierdzić należy zatem, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi są lub będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w urzędzie gminy z datą rozpoczęcia działalności gospodarczej 02-01-2012r. Ponieważ jest to pierwsza działalność Strony - sądziła, że taka rejestracja obejmuje również rejestrację VAT-R. Wnioskodawczyni od pierwszego dnia działalności zachowuje się jak czynny podatnik VAT, wystawia faktury, odlicza podatek od faktur zakupowych oraz składa deklaracje VAT-7 co miesiąc począwszy od stycznia 2012r. Niestety w lutym Strona została wezwana do urzędu skarbowego i poinformowana, iż nie jest czynnym podatnikiem VAT ponieważ nie złożyła druku VAT-R. W dniu 21.02.2012. w US Grójec został złożony druk rejestracyjny VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia od 02.01.2012r. Niestety urząd twierdzi, że Wnioskująca może być podatnikiem VAT od marca 2012r. Przedmiotem działalności Strony jest handel internetowy częściami i akcesoriami do samochodów.

    Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W analizowanej sprawie przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest handel internetowy częściami i akcesoriami do samochodów, które to usługi na mocy przepisów ustawy o VAT nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Ponadto, jak już wskazano wyżej, jednym z warunków rozliczenia podatku naliczonego, jest rejestracja w podatku od towarów i usług.

    W świetle powyższego, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

    Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej (oraz spełnione będą inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

    W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności na fakt, iż Wnioskodawczyni od pierwszego dnia działalności zachowuje się jak czynny podatnik VAT, wystawia faktury, odlicza podatek od faktur zakupowych oraz składa deklaracje VAT-7 co miesiąc począwszy od stycznia 2012r. Okoliczności te wskazują, iż Wnioskodawczyni, mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywała się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zatem nie mający zamiaru korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy. Powyższe prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawczyni od chwili rozpoczęcia działalności zamierzała być czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie dopełniła formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych. Zatem, w ocenie tut. Organu, w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej faktycznie opodatkowywała całą dokonywaną przez siebie sprzedaż, składała deklaracje podatkowe dla potrzeb dokonania rozliczenia podatkowego, które świadczą o tym, iż nie miała zamiaru korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, to ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z wszystkich otrzymanych faktur VAT, przy zachowaniu regulacji prawnych wynikających z art. 86 oraz art. 88 ustawy.

    Biorąc powyższe pod uwagę, można uznać za prawidłowe odliczanie przez Wnioskującą podatku VAT naliczonego w deklaracji VAT-7 złożonych przed rejestracją w charakterze podatnika VAT czynnego. Tym samym Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie prawidłowo postąpiła składając druk rejestracyjny VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia od 02.01.2012r. W związku z powyższym Strona uzyskała status czynnego podatnika VAT od 02.01.2012r.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 417 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie