Przyznana przez Gminę Wnioskodawcy dotacja inwestycyjna nie będzie zwiększała obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlega... - Interpretacja - IPTPP1/443-683/12-2/MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2012, sygn. IPTPP1/443-683/12-2/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Przyznana przez Gminę Wnioskodawcy dotacja inwestycyjna nie będzie zwiększała obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwiększenia obrotu i obowiązku opodatkowania dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwiększenia obrotu i obowiązku opodatkowania dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową i rozbudową kino-teatru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dom Kultury zwany dalej DK jest samorządową instytucją kultury utworzoną przez Gminę i działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. z uwzględnieniem nowelizacji z 31 sierpnia 2011 r. oraz na podstawie statutu.

DK jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. DK prowadzi działalność w trzech budynkach użytkowych na podstawie zawartych z Gminą umów użyczenia na czas nieokreślony. Działalność DK jest finansowana poprzez dotacje otrzymane od Gminy oraz uzyskiwane przychody. Jednym z budynków użytkowanych przez DK jest obiekt kino-teatru, który wymaga generalnej przebudowy i rozbudowy.

Przebudowa i rozbudowa została podzielona na kilka etapów do realizacji w ciągu 3 lat. W 2012 r. Gmina przyznała dla DK na realizację I etapu zadania dotację inwestycyjną w wysokości .. zł. Dotacja inwestycyjna nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ceny usług świadczonych przez DK. W celu wyłonienia wykonawcy został ogłoszony przetarg nieograniczony na wykonanie następujących robót budowlanych: demontaż foteli kinowych i okładzin akustycznych sali widowiskowej wraz ze złożeniem ich w miejscu wskazanym przez Inwestora, roboty fundamentowe, roboty murowe, budowa schodów, wymiana stropów, wykonanie podłóg i posadzek, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, cieplnych i przeciwdźwiękowych, wykonanie tynków wewnętrznych wraz z gruntowaniem i malowaniem, wykonanie okładzin stropów i okładzin ściennych, wymiana stolarki drzwiowej, montaż wyposażenia łazienek, przełożenie instalacji wentylacji, demontaż wyposażenia sali widowiskowej, montaż konstrukcji balkonu, ułożenie okładzin akustycznych, montaż foteli; roboty sanitarne: montaż instalacji c.o., montaż grzejników, montaż instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż instalacji hydrantowej, montaż pompowni wody hydrantowej, montaż przewodów wentylacyjnych, montaż nawiewników, montaż klap ppoż, montaż agregatu sprężarkowo-skraplającego; roboty elektryczne: ułożenie instalacji elektrycznej wraz z montażem puszek, gniazd, włączników, elementów oświetlenia, montaż systemu oddymiania, montaż instalacji odgromowej, montaż instalacji teletechnicznych do nagłośnienia sceny, sprzętu projekcyjnego, technologii sceny, urządzeń elektroakustycznych, kina cyfrowego, oświetlenia scenicznego.

Termin zakończenia I etapu inwestycji został wyznaczony na 30.11.2012 r. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem są wystawiane na DK.

II etap inwestycji został zaplanowany na 2013 i obejmuje wyposażenie obiektu w technologię kinową, oświetlenie estradowe, system nagłośnienia i wyposażenie garderób. III etap inwestycji został zaplanowany na rok 2013 i obejmuje wykonanie robót budowlanych w pozostałej części budynku kino-teatr i rozbudowę obiektu o część przeznaczoną na sanitariaty, pomieszczenia administracyjne, studio nagrań i salę plastyczną (dwa ostatnie pomieszczenia w stanie surowym). IV etap przewidziano do realizacji w roku 2014 i będzie on obejmował wykończenie i wyposażenie pozostałej części budynku, pozostającej w stanie surowym.

W obiekcie kino-teatru po zakończeniu III etapu przebudowy w 2013 r. DK będzie prowadził następującą działalność:

  • odpłatne prezentacje filmów (bilety wstępu na seanse filmowe opodatkowane stawką VAT 8%),
  • odpłatne spektakle teatralne, kabaretowe, koncerty (bilety wstępu opodatkowane stawką 8%),
  • najem powierzchni (opodatkowany stawką VAT 23%),
  • odpłatne zajęcia dydaktyczne (Uniwersytet III Wieku, składki opodatkowane stawką 23%)

Po zakończeniu IV etapu działalność DK zostanie poszerzona o odpłatną działalność studia nagrań. Efekty powstałe w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wg stanu prawnego na dzień sporządzania wniosku ORD-IN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznana przez Gminę dotacja inwestycyjna dla DK powinna być wliczona do obrotu i w związku z tym opodatkowana podatkiem należnym...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi, iż obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zdaniem Wnioskodawcy dotacja inwestycyjna nie będzie zwiększała obrotu do opodatkowania podatkiem należnym, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na ceny, które zostaną ustalone za świadczone usługi w kino-teatrze. Ceny usług będą kalkulowane, np. w oparciu o koszty wypożyczeni kopii filmowej, opłaty dystrybucyjnej, koszty utrzymania obiektu, oraz koszty pracownicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ,w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. DK prowadzi działalność w trzech budynkach użytkowych na podstawie zawartych z Gminą umów użyczenia na czas nieokreślony. Działalność DK jest finansowana poprzez dotacje otrzymane od Gminy oraz uzyskiwane przychody. Jednym z budynków użytkowanych przez DK jest obiekt kino-teatru, który wymaga generalnej przebudowy i rozbudowy. Przebudowa i rozbudowa została podzielona na kilka etapów do realizacji w ciągu 3 lat. W 2012 r. Gmina przyznała dla DK na realizację I etapu zadania dotację inwestycyjną. Dotacja inwestycyjna nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ceny usług świadczonych przez DK. W ramach inwestycji wykonane będą następujące roboty budowlane: demontaż foteli kinowych o okładzin akustycznych sali widowiskowej wraz ze złożeniem ich w miejscu wskazanym przez Inwestora, roboty fundamentowe, roboty murowe, budowa schodów, wymiana stropów, wykonanie podłóg i posadzek, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, cieplnych i przeciwdźwiękowych, wykonanie tynków wewnętrznych wraz z gruntowaniem i malowaniem, wykonanie okładzin stropów i okładzin ściennych, wymiana stolarki drzwiowej, montaż wyposażenia łazienek, przełożenie instalacji wentylacji, demontaż wyposażenia sali widowiskowej, montaż konstrukcji balkonu, ułożenie okładzin akustycznych, montaż foteli; roboty sanitarne: montaż instalacji c.o., montaż grzejników, montaż instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż instalacji hydrantowej, montaż pompowni wody hydrantowej, montaż przewodów wentylacyjnych, montaż nawiewników, montaż klap ppoż, montaż agregatu sprężarkowo-skraplającego; roboty elektryczne: ułożenie instalacji elektrycznej wraz z montażem puszek, gniazd, włączników, elementów oświetlenia, montaż systemu oddymiania, montaż instalacji odgromowej, montaż instalacji teletechnicznych do nagłośnienia sceny, sprzętu projekcyjnego, technologii sceny, urządzeń elektroakustycznych, kina cyfrowego, oświetlenia scenicznego.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Gmina przyznała Wnioskodawcy dotację na realizację I etapu zadania inwestycyjnego, polegającego na przebudowie kino-teatru. Dotacja pokrywa koszty remontu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia definicji dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano we wniosku - dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów przebudowy kino-teatru w ramach realizowanego zadania, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym otrzymana dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, przyznana przez Gminę Wnioskodawcy dotacja inwestycyjna nie będzie zwiększała obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania za obrót i obowiązku opodatkowania otrzymanej od Gminy dotacji. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową i rozbudową kino-teatru załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-683/12-3/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 155 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi