Czy szkolenia na podstawowe stopnie żeglarskie, organizowane przez Związek, są zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podat... - Interpretacja - ITPP1/443-1115/11/AP

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2011, sygn. ITPP1/443-1115/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy szkolenia na podstawowe stopnie żeglarskie, organizowane przez Związek, są zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zwolnienia od podatku usług związanych ze sportem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych ze sportem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Związek prowadzi działalność statutową m.in. w zakresie wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa i wypoczynku, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji morskiej i żeglarskiej. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez szkolenie i doskonalenie sportowych i technicznych kadr żeglarskich oraz nadawanie uprawnień w tym zakresie. Usługi prowadzone przez Stowarzyszenie polegają na organizacji i prowadzeniu szkoleń w części teoretycznej i praktycznej, dotyczące zdobycia stopni żeglarskich: żeglarza jachtowego i sternika jachtowego. Szkolenia te prowadzone są przez osoby posiadające uprawnienia żeglarskie instruktorskie na terenie żeglarskich klubów sportowych województwa. Uzyskiwane przez młodzież stopnie żeglarskie są konieczne do uprawiania sportu. Szkolenia organizowane są dla członków klubów żeglarskich, jak i osób niezrzeszonych, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przedmiotowe szkolenia są odpłatne (35% odpłatności za kurs odprowadzane jest do Polskiego Związku, a 65% odpłatności za szkolenia dotyczą wszystkich kosztów przeprowadzenia szkolenia i odpłatności dla komisji egzaminacyjnej). Ewentualny zysk z odpłatności za szkolenia przeznaczony jest wyłącznie na działalność statutową Stowarzyszenia. Zatem, w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. Stowarzyszenie poinformowało, że jest związkiem sportowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczącym usługi związane ze sportem. Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Usługi świadczone przez Stowarzyszenie nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z obowiązującym statutem Związek jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną. Związek jest członkiem Polskiego Związku, należącego do Polskich Związków Sportowych.

Celem Związku jest:

  1. zrzeszanie klubów i sekcji żeglarskich, popularyzacja, organizowanie i rozwijanie żeglarstwa we wszystkich jego formach, oraz reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim osób,
  2. osiąganie wysokiego poziomu żeglarstwa regatowego,
  3. rozwijanie i upowszechnianie turystyki żeglarskiej,
  4. ułatwianie szerokim rzeszom społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży wypoczynku na wodzie i popularyzowanie dobrych obyczajów żeglarskich,
  5. podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
  6. prowadzenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, krajoznawstwa i wypoczynku, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji morskiej i żeglarskiej,
  7. działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

Związek realizuje swoje cele m.in. poprzez:

  • ustalanie zasad szkoleniowych i organizacyjnych,
  • szkolenie i doskonalenie sportowych i technicznych kadr żeglarskich oraz nadawanie uprawnień w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia na podstawowe stopnie żeglarskie, organizowane przez Związek, są zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że organizowane kursy na podstawowe stopnie żeglarskie korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Są to bowiem usługi ściśle związane ze sportem, świadczone są przez kluby sportowe oraz stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Przedmiotowe kursy są konieczne w procesie organizacji i uprawianiu sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto Stowarzyszenie, świadcząc tego typu usługi nie jest nastawione na osiąganie zysków. Organizowanie i przeprowadzanie kursów świadczone jest na rzecz uprawiających lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Podkreślić należy, iż stosownie do art. 1 pkt 8 lit. a) nowelizacji z dnia 29 października 2010 r., uchyla się z dniem 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41 oraz ust. 13-20. Tym samym załącznik nr 4 do ustawy, który zawierał wykaz usług zwolnionych od podatku poprzez ich odwołanie do odpowiedniego symbolu PKWiU, został zastąpiony przez ustawodawcę ujęciem opisowym, którego zakres określono wykorzystując przepisy prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

  • z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto art. 43 ust. 17a, wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest związkiem sportowym prowadzącym działalność statutową m.in. w zakresie działalności na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez szkolenie i doskonalenie sportowych i technicznych kadr żeglarskich oraz nadawanie uprawnień w tym zakresie. Usługi prowadzone przez Stowarzyszenie polegają na organizacji i prowadzeniu szkoleń w części teoretycznej i praktycznej, dotyczące zdobycia stopni żeglarskich: żeglarza jachtowego i sternika jachtowego. Organizowane przez Stowarzyszenie szkolenia przeprowadzane są na terenie żeglarskich klubów sportowych. Są to szkolenia na stopnie żeglarskie, ściśle związane z uprawianiem sportu. Uzyskiwane przez młodzież stopnie żeglarskie są konieczne do uprawiania sportu. Szkolenia organizowane są dla członków klubów żeglarskich, jak i osób niezrzeszonych, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem podmioty, takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, czy są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto regulacja art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jako jeden z warunków dla zastosowania zwolnienia wskazuje świadczenie usługi na rzecz osoby uprawiającej sport. W kontekście powyższego, w celu oceny, czy spełniony jest ten warunek bez znaczenia pozostaje przynależność osoby uprawiającej sport do świadczącego usługę klubu sportowego, związku sportowego czy też związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jak również bez znaczenia jest to, czy osoba uprawia sport zawodowo, czy też amatorsko. Przedmiotowe ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia sprowadza się do tego, aby osoba nabywająca usługę uprawiała sport.

A zatem, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy z których wynika, że przedmiotowe szkolenia są konieczne do uprawiania sportu oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jako związek sportowy spełnia przesłankę podmiotową, określoną w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz wykonywane przez niego usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń na podstawowe stopnie żeglarskie, mają na celu rozwój i upowszechnianie sportu oraz świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, a Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków, to czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie powołanego wyżej przepisu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy