Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją wyżej wymienio... - Interpretacja - ILPP4/443-776/11-4/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2012, sygn. ILPP4/443-776/11-4/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją wyżej wymienionego zadania?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pt. Przebudowa obiektu wypoczynku i rekreacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pt. Przebudowa obiektu wypoczynku i rekreacji . Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o interpretację indywidualną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Ochotnicza Straż Pożarna, ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Powyższe dofinansowanie dotyczy realizacji operacji pt. Przebudowa obiektu wypoczynku i rekreacji , której celem jest podniesienie standardu życia lokalnej społeczności poprzez przebudowę obiektu.

W związku z zaistniałą sytuacją niezbędna jest interpretacja indywidualna potwierdzająca, że Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Wydatki dotyczą realizacji usług, jakie wykonane są w związku z realizacją wniosku dotyczącego Przebudowy obiektu wypoczynku i rekreacji . Usługi dotyczą wykonania projektu oraz nadzoru, roboty ciesielskie, przebudowy.
  2. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją wyżej wymienionego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Realizując operację Przebudowa obiektu wypoczynku i rekreacji nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ust. 4 ustawy.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Powyższe dofinansowanie dotyczy realizacji operacji pt. Przebudowa obiektu wypoczynku i rekreacji , której celem jest podniesienie standardu życia lokalnej społeczności poprzez przebudowę obiektu. Wnioskodawca ponosi wydatki na realizację usług, jakie wykonane są w związku z realizacją wniosku dotyczącego Przebudowy obiektu wypoczynku i rekreacji . Usługi dotyczą wykonania projektu oraz nadzoru, roboty ciesielskie, przebudowy. Zakupione usługi nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku usług nabywanych na potrzeby przedmiotowej operacji, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ usługi zakupione w ramach realizacji ww. operacji nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto, nie jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 529 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu