Czy opisane zdarzenie jest zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, transakcją zbycia zorganizowanej części... - Interpretacja - ILPP2/443-1597/11-4/MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.02.2012, sygn. ILPP2/443-1597/11-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy opisane zdarzenie jest zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do której zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy nie stosuje się jej przepisów, czy sprzedażą poszczególnych składników majątku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem należnym od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy składników majątku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy składników majątku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o dowód uiszczenia brakującej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót artykułami rolnymi oraz pośrednictwo w ich sprzedaży. Zainteresowana w 2010 roku sprzedała część składników majątku wchodzących w skład jej przedsiębiorstwa na rzecz Sp. z o.o. W szczególności Wnioskodawczyni w dniu 5 października 2010 roku sprzedała nieruchomości o powierzchni 1,1699 ha wraz z posadowionym na niej magazynem przyjęcia surowca (hala) oraz portiernią (działka numer 605/1), nieruchomości o powierzchni 2.006,9 m2 wraz z posadowionym na niej magazynem przechowalnią warzyw halą namiotową (działka numer 607/10). Wnioskodawczyni sprzedała nadto w dniu 5 października 2010 roku agregat chłodniczy () oraz (), napełniacz skrzyniopalet () i (), skrzyniopalety drewniane w ilości 1.413 sztuk, skrzynki plastikowe 15 kg w ilości 2.500 sztuk, naważarkę automatyczną (wago-workownicę elektroniczną), dwie wywrotnice skrzyniopalet, wózek widłowy elektryczny, bunkier zasypowy, odkamieniacz, bunkier zasypowy odbiorczy, kalibrownic rolkowy, kalibrownic N, przenośniki transportujące podające odbierające, przenośnik z taśmą gumową. przenośniki 3,35 m i 4,4 m, paleciak elektryczny, zsyp do warzyw, wagę elektryczną, owijarkę do palet, wózek widłowy C. wózek widłowy J.

W wyniku sytuacji gospodarczej na rynku, Zainteresowana podjęła decyzję o dalszej sprzedaży do 1 marca 2012 roku części nieruchomości i ruchomości wchodzących w skład zakładu na rzecz Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W szczególności Wnioskodawczyni dokona zbycia następujących składników służących jej obecnie do prowadzenia działalności gospodarczej: drukarki termo transferowej, kalibrownicy do sortowania korniszonów, kserokopiarki, maszyny czerpaka napełniacza, napełniacza big bagów, naważarki automatycznej, paleciaka ręcznego szerokiego i wąskiego, sprężarki, stołów ze stali nierdzewnej, stołu obrotowego, wagi samochodowej, zbiornika ciśnieniowego. Ponadto Wnioskodawczyni sprzeda budynki magazynowo-biurowe oraz grunty stanowiące działkę o powierzchni 0,9024 ha, która wydzielona zostanie z księgi wieczystej.

W zakładzie Wnioskodawczyni pozostanie centrala telefoniczna, kasa fiskalna, maszyna do obierania, obcinarka do cebuli, pompa, sadzarka do czosnku, pojazd mechaniczny marki S., wentylator oraz 3 zestawy komputerowe, które w chwili obecnej wchodzą w skład zakładu, a nadto pomimo sprzedaży wyżej wymienionych składników majątku w dalszym ciągu będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię.

W związku z przeniesieniem wyżej wyszczególnionych składników służących prowadzeniu działalności gospodarczej nie zostaną zamknięte rachunki bankowe założone dla firmy, które nadal będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w dalszym ciągu będzie prowadziła działalność gospodarczą w przedmiocie obrotu artykułami rolnymi. Nabywca powyższych składników majątku, tj. Spółka z o.o. nie przejmie jakichkolwiek zobowiązań Zainteresowanej, prowadzącej działalność gospodarczą zarówno związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak i niezwiązanych z jej prowadzeniem. Nabywca nadto nie przystąpi do żadnych zobowiązań Wnioskodawczyni, jak również ich nie poręczy. Do Spółki z o.o. nie przejdą pracownicy.

Dla składników majątku, które Wnioskodawczyni zamierza zbyć, nie jest prowadzona odrębna ewidencja.

W uzupełnieniu Zainteresowana wskazała, że:

  • przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych nie został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, nie stanowi wyodrębnionej organizacyjnie części. Opisane we wniosku składniki majątku nie są zorganizowane organizacyjnie w tym również znaczeniu, że obecnie stanowią część większej całości, niewyodrębnioną w żaden sposób,
  • na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawczynię ewidencji księgowej nie jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności zespół składników majątku nie jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej,
  • na płaszczyźnie funkcjonalnej zespół składników majątku nie stanowi potencjalnie niezależnego przedsiębiorstwa. W szczególności w oparciu o wyodrębnione składniki majątku, bez takich urządzeń, jak centrala telefoniczna, kasa fiskalna, zestawy komputerowe oraz maszyny do obcinania i obierania cebuli, nie można realizować zadań gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane zdarzenie jest zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: Ustawa) transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do której zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy nie stosuje się jej przepisów, czy sprzedażą poszczególnych składników majątku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem należnym od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawczyni, transakcja sprzedaży wymienionych składników majątku trwałego i obrotowego nie kwalifikuje się jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa lecz jako sprzedaż poszczególnych składników majątku podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej: Ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towarów i usług zdefiniowane jest w przepisie art. 2 pkt 6 Ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Rozumienie pojęć użytych w przepisie art. 6 pkt 1 Ustawy transakcja zbycia oraz w przepisie art. 7 ust. 1 dostawa towarów jest do siebie zbliżone, gdyż oba te pojęcia obejmują czynności. które prowadzą do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a w szczególności sprzedaż, zamianę oraz darowiznę.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Zasadne jest zatem posłużenie się przy wykładni pojęcia przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o podatku od towarów i usług, definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej: k.c.). Zgodnie bowiem z treścią art. 551 k.c. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W myśl natomiast art. 2 pkt 27e Ustawy, ilekroć w przepisach Ustawy mowa jest o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle wyżej wskazanej definicji nie ulega wątpliwości, że zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Warunkiem traktowania zespołu składników materialnych niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie Wydzielenie to powinno zachodzić na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który składa się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy jako dział, wydział lub oddział.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której dzięki odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić także potencjalnie niezależne, samodzielne przedsiębiorstwo.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że określony zespół składników majątkowych będzie mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy nie wówczas, gdy będzie to jakakolwiek zorganizowana masa majątkowa masa majątkowa musi dodatkowo odznaczać się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Składniki wchodzące w skład masy majątkowej, tworzącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą zatem pozostawać we wzajemnych relacjach, takich, by można mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem sumą poszczególnych składników, dzięki którym potencjalnie będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. W konsekwencji muszą zostać spełnione następujące przesłanki, aby mieć do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa:

  1. musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  2. zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Mając na uwadze powyższe, transakcja sprzedaży składników majątku wskazanych w opisanym przez Zainteresowaną stanie faktycznym nie będzie stanowiła transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz sprzedaż poszczególnych składników majątku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem nie zostaną spełnione następujące warunki:

  • umowa sprzedaży składników majątku nie będzie obejmowała zobowiązań sprzedającego (Wnioskodawczyni) nabywca nie przejmie tych zobowiązań, jak również do nich nie przystąpi, ani ich nie poręczy;
  • zespół zbywanych składników materialnych nie jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w przedsiębiorstwie Zainteresowanej, gdyż składniki te są przynależne do jej zakładu i w żaden sposób z niego nie wyodrębnione. W skład zakładu Wnioskodawczyni wchodzą także inne składniki majątku, które nie zostaną zbyte na rzecz nabywcy (Spółki z o.o.) i w dalszym ciągu będą służyły jej do prowadzenia działalności gospodarczej.

Wobec powyższego przeznaczony do sprzedaży przez Wnioskodawczynię majątek, wyszczególniony w przedstawionym stanie faktycznym, nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wskazanej w art. 2 pkt 27e Ustawy. W konsekwencji, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy, sprzedaż tego majątku będzie czynnością podlegająca przepisom Ustawy i opodatkowaną podatkiem od towarów i usług zgodnie ze stawkami właściwymi dla sprzedaży poszczególnych składników majątku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Tut. Organ wskazuje jednakże, że od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje w brzmieniu: przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że Obwieszeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 lipca 2011 r. został ogłoszony tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 730 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu