Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-37/12/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.02.2012, sygn. ITPP2/443-37/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z operacją pn. Podnoszenie świadomości ekonomicznej mieszkańców Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z operacją pn. Podnoszenie świadomości ekonomicznej mieszkańców Gminy.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 marca 2010 r. Bank złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Małe Projekty, w Stowarzyszeniu w miejscowości G. Tytuł operacji: Podnoszenie świadomości ekonomicznej mieszkańców Gminy. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 22 lipca 2011 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy. Przedmiotem projektu były szkolenia dla mieszkańców, które odbyły się bezpłatnie, a Bank z tego tytułu nie uzyskał żadnego przychodu.

W ramach przedmiotowej umowy do kosztów kwalifikowanych zaliczono w wartości brutto:

  1. Opracowanie i druk materiałów informacyjnych plakaty.
  2. Opracowanie i druk materiałów szkoleniowych.
  3. Zakup materiałów biurowych dla uczestników.
  4. Wynajęcie sali.
  5. Wynagrodzenia wykładowców.

Po zakończeniu operacji, Bank zobowiązany jest do złożenia wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego. Przedmiotowa interpretacja stanowi załącznik do ww. wniosku o płatność

Towary i usługi wymienione w pkt od 1-5 były wykorzystywane do wykonywania czynności podstawowych Banku, tj. zwolnionych od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bankowi przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w poz. 61 wniosku art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 51, poz. 535 ze zm.) oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu ma związek z podstawową działalnością, tj. czynnościami zwolnionymi od podatku.

W związku z powyższym poniesione wydatki obejmujące m. in. podatek od towarów i usług stanowią w całości koszty funkcjonowania Banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank zrealizował zadanie polegające na przeprowadzeniu szkoleń dla mieszkańców gminy, które odbyły się bezpłatnie (nie uzyskano z tego tytułu żadnego przychodu). W ramach przedmiotowego zadania poniesiono między innymi koszty związane z opracowaniem i drukiem materiałów informacyjnych (plakaty), zakupem materiałów biurowych dla uczestników, wynajęciem sali.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Bankowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 667 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy