Zainteresowanemu w ramach realizacji omówionego projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z... - Interpretacja - IPTPP1/443-117/12-4/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2012, sygn. IPTPP1/443-117/12-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Zainteresowanemu w ramach realizacji omówionego projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanymi zakupami inwestycyjnymi wynikającymi z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom, a dokonywanym w ramach omówionego powyżej projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, ponieważ powstałe mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z dokonywanymi zakupami inwestycyjnymi, wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom, a dokonywanym w ramach projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z dokonywanymi zakupami inwestycyjnymi, wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom, a dokonywanym w ramach projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej.

Pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jednostka samorządu terytorialnego ma zamiar zawrzeć porozumienie umowę z partnerami o różnej strukturze cywilnoprawnej (jednostki samorządu terytorialnego gminy, miasta na prawach powiatu, powiaty; spółki z o. o.; samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej) w sprawie wykonania projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, który byłby realizowany w ramach działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Porozumienie zostanie zawarte pomiędzy równorzędnymi podmiotami.

Cała inwestycja byłaby finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu państwa oraz wkładów własnych partnerów. Realizację projektu będzie prowadzić i nadzorować jednostka samorządu terytorialnego. Na rzecz Wnioskodawcy partnerzy jednostki samorządu terytorialnego przekażą wkłady własne w postaci dotacji celowych. Zainteresowany będzie zawierać umowy z wykonawcami, a także odbierać i płacić za wystawione na nie faktury VAT.

Wnioskodawca jako lider projektu strona wiodąca, w ramach porozumienia będzie zobowiązane między innymi: do czynności polegających na zawarciu umowy na realizację projektu, prowadzenia dokumentacji, występowanie o środki finansowe oraz do dokonania końcowego rozliczenia projektu.

W związku z realizacją projektu strony porozumienia nie będą pozostawać w stosunku do siebie w jakichkolwiek więzach organizacyjnych, czy też hierarchicznych. Partnerzy jednostki samorządu terytorialnego w drodze ww. porozumienia przekażą Wnioskodawcy zadania z zakresu administracji samorządowej wraz z zapewnieniem, o czym była mowa powyżej, Zainteresowanemu środków finansowych w postaci dotacji dla realizacji ww. projektu, pozostali partnerzy również przekażą stosowny wkład własny.

Po wykonaniu całego projektu zostaną przekazane w formie umów oraz protokołów przekazania i odbioru środka trwałego partnerom nieodpłatnie składniki majątku uzyskanego w ramach projektu stosownie do wartości wniesionych przez partnerów udziałów własnych. Efekty projektu zostaną przekazane partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Powstała w ten sposób infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca za korzystanie z efektów inwestycji nie pobiera żadnych opłat, nie osiąga żadnych przychodów, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w ramach zdarzenia przyszłego będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Realizowane zadanie będzie należeć do zadań własnych Wnioskodawcy na podstawie:

  • art. 11 ust. 2 pkt 1, 2, 4, 6, 7, 8 i 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;
  • art. 14 ust. 1 pkt 15a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Inwestycja będzie realizowana ze środków poakcesyjnych. Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać nazwy projektu i lat jego realizacji, z uwagi na to, że opisany we wniosku stan faktyczny jest zdarzeniem przyszłym, w konsekwencji nie jest znana Wnioskodawcy nazwa projektu i lata jego realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w ramach realizacji omówionego projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z dokonywanymi zakupami inwestycyjnymi a wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom, a dokonywanym w ramach omówionego powyżej projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, a wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom a dokonywanym w ramach omówionego powyżej projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej.

Powyższe wynika z analizy charakteru prawnego zawartego przez Wnioskodawcę porozumienia z partnerami oraz braku czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy zawarte porozumienie umowa ma swoją podstawę prawną w art. 8 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) zwaną dalej ustawą o samorządzie województwa, gdzie wskazuje się na możliwość zawierania porozumienia. Przepis ten stanowi, że 1. W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami. 2. Województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzania prowadzenia zadań publicznych. 3. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Samorząd województwa pełni przede wszystkim funkcje programowo planistyczne i koordynacyjne. Podstawowymi narzędziami realizowania tych funkcji są: strategia rozwoju województwa oraz regionalne programy operacyjne. W myśl art. 11 ust. 2 pkt 2, 4 i 6 ustawy o samorządzie województwa zadania własne województwa w szczególności obejmują utrzymanie i rozbudowę infrastruktury technicznej o znaczeniu wojewódzkim, wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli, wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji. Porozumienie zważywszy na cel przedmiotowego projektu, po pierwsze zawarte zostanie pomiędzy równorzędnymi podmiotami, gdzie Wnioskodawca będzie stroną wiodącą. Po drugie w związku z realizacją projektu, strony porozumienia nie pozostawały w stosunku do siebie w jakichkolwiek więzach organizacyjnych, a zwłaszcza hierarchicznych. Po trzecie, umocowanie do zawarcia porozumienia wynika z przepisu prawa powszechnie obowiązującego (art. 8 ustawy o samorządzie województwa). Po czwarte, z treści umowy (porozumienia) wynikać będzie wolna wola jednej strony partnerów do przekazania Zainteresowanemu zadań publicznych wraz z zapewnieniem środków finansowych (dotacji) do ich realizacji, zaś druga strona Wnioskodawca dobrowolnie zadania przyjmuje. I wydaje się, że kwestią najistotniejszą będzie to, że przedmiotem przekazania będą zadania z zakresu zadań własnych województwa o charakterze publicznym, tym samym zakupy towarów i usług dokonywane w ramach realizacji projektu nie będą służyć w przyszłości czynnościom opodatkowanym. Jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązku drugiej strony porozumienia, związane z powierzonymi jej zadaniami, a jednostka samorządu terytorialnego powierzająca te zadania jest obowiązana do udziału w kosztach ich realizacji. Pozostałe środki otrzymane od partnerów na finansowanie wykonania tej infrastruktury będą wynikały z umowy cywilnoprawnej. Z kolei dotacja (dofinansowanie) jest w tej sytuacji prawną formą realizacji zadania własnego gminy przy pomocy innego podmiotu. Przepis art. 46 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539) stanowi, że Jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Charakter prawny środków finansowych (dotacji) określony został przepisami prawa. Wskazać w tym miejscu należy art. 112 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), który stanowi, że wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na dotację dla jednostek samorządu terytorialnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 26 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 792/08 stwierdza: Przesłanką uprawniającą do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej ustawa), bądź zwrotu podatku na zasadzie art. 87 ustawy i zarazem kwalifikującą skarżącą jako podatnika podatku VAT mimo statusu organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami (art. 15 ust. 6 in fine ustawy; § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) jest planowane przez obie gminy oddanie wybudowanej hali do używania na podstawie cywilnoprawnej umowy najmu, dzierżawy lub podobnej, a więc wykonanie czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Czynności tej skarżąca nie wykona jednak sama, lecz wspólnie z gminą Gdańsk, obie gminy wystąpią tu w imieniu własnym jako współwłaściciele obiektu, obie też będą wystawiać faktury VAT (po 50% czynszu). Podobny pogląd wyrażony został w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1127/10, oraz w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 12 listopada 2009 r., sygn. akt SA/Ke 388/09 i z dnia 27 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 240/10: Partnerzy zaangażowani w realizację projektu przekazywali liderowi projektu środki finansowe jako wkład własny. Po zakończeniu realizacji projektu nastąpiło przekazanie produktów poszczególnym partnerom, proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego. Zgodnie z zawartym porozumieniem majątek powstały w wyniku realizacji projektu stał się własnością stron porozumienia w części znajdującej się na obszarze, nad którym strony te sprawują zarząd. Powyższe ustalenia przesądzają o cywilnoprawnym charakterze zawartego porozumienia. Zasadne jest stanowisko organu zaprezentowane w interpretacji, że pomimo, iż Wnioskodawca (strona wiodąca projektu lider), na mocy zawartego porozumienia wykonywał cały projekt kompleksowo, to mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia. Partnerzy i Wnioskodawca będą dokonywali nakłady, które nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji, kwoty otrzymane przez Zainteresowanego od partnerów projektu w ramach współfinansowania projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w części związanej z realizacją projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana protokołem przekazania środków trwałych poszczególnym partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, treść zawartego przez strony projektu porozumienia ma charakter ustrojowy (organizacyjny), czyli realizacja projektu od samego początku nie będzie miała charakteru, ani celu polegającego na prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, a nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę partnerom projektu, mienia powstałego w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Województwo, stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, posiada osobowość prawną.

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zgodnie z art. 74 ust. 1 ww. ustawy, gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmują prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć porozumienie umowę z partnerami o różnej strukturze cywilnoprawnej (jednostki samorządu terytorialnego gminy, miasta na prawach powiatu, powiaty; spółki z o. o.; samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej) w sprawie wykonania projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, który byłby realizowany w ramach działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Porozumienie zostanie zawarte pomiędzy równorzędnymi podmiotami.

Cała inwestycja byłaby finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu państwa oraz wkładów własnych partnerów. Realizację projektu będzie prowadzić i nadzorować jednostka samorządu terytorialnego Wnioskodawca. Na rzecz Zainteresowanego partnerzy jednostki samorządu terytorialnego przekażą wkłady własne w postaci dotacji celowych. Wnioskodawca będzie zawierać umowy z wykonawcami, a także odbierać i płacić za wystawione na nie faktury VAT.

Wnioskodawca jako lider projektu strona wiodąca, w ramach porozumienia będzie zobowiązane między innymi: do czynności polegających na zawarciu umowy na realizację projektu, prowadzenia dokumentacji, występowanie o środki finansowe oraz do dokonania końcowego rozliczenia projektu.

W związku z realizacją projektu strony porozumienia nie będą pozostawać w stosunku do siebie w jakichkolwiek więzach organizacyjnych, czy też hierarchicznych. Partnerzy jednostki samorządu terytorialnego w drodze ww. porozumienia przekażą Wnioskodawcy zadania z zakresu administracji samorządowej wraz z zapewnieniem, o czym była mowa powyżej, Zainteresowanemu środków finansowych w postaci dotacji dla realizacji ww. projektu, pozostali partnerzy również przekażą stosowny wkład własny.

Po wykonaniu całego projektu zostaną przekazane w formie umów oraz protokołów przekazania i odbioru środka trwałego partnerom nieodpłatnie składniki majątku uzyskanego w ramach projektu stosownie do wartości wniesionych przez partnerów udziałów własnych. Efekty projektu zostaną przekazane partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Powstała w ten sposób infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji ww. projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca za korzystanie z efektów inwestycji nie pobiera żadnych opłat, nie osiąga żadnych przychodów, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w ramach zdarzenia przyszłego będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Realizowane zadanie będzie należeć do zadań własnych Wnioskodawcy na podstawie art. 11 ust. 2 pkt 1, 2, 4, 6, 7, 8 i 9 oraz art. 14 ust. 1 pkt 15a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Inwestycja będzie realizowana ze środków poakcesyjnych. Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać nazwy projektu i lat jego realizacji, z uwagi na to, że opisany we wniosku stan faktyczny jest zdarzeniem przyszłym, w konsekwencji nie jest znana Wnioskodawcy nazwa projektu i lata jego realizacji.

W kwestii związanej z realizacją zadania polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, która wykonywana będzie na majątku przekazanym protokołem poszczególnym partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego należy rozważyć czy faktycznie będziemy mieć w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie będą związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Powyższe wynika z art. 8 ust. 2a ustawy. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika również wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć porozumienie umowę z partnerami o różnej strukturze cywilnoprawnej jednostki samorządu terytorialnego (gminy, miasta na prawach powiatu, powiaty), spółki z o. o.; samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w sprawie wykonania projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej. Zainteresowany stanie się liderem wspólnego zadania. Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązani będą między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. wkładu własnego. Po wykonaniu całego projektu zostaną przekazane w formie umów oraz protokołów przekazania i odbioru środka trwałego partnerom nieodpłatnie składniki majątku uzyskanego w ramach projektu stosownie do wartości wniesionych przez partnerów udziałów własnych. Efekty projektu zostaną przekazane partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 74 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż wyraźnie wskazuje, że gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne. Natomiast w przedmiotowej sprawie porozumienie zawarte zostanie zarówno z jednostkami samorządu terytorialnego (gminami, miastami na prawach powiatu, powiatami), jak i spółkami z o. o. oraz samodzielnymi zakładami opieki zdrowotnej, do których przepis ten nie będzie miał zastosowania.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, realizując inwestycję na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, będzie działał w imieniu własnym lecz na rzecz innego podmiotu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Wnioskodawcą a partnerami projektu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstanie bowiem na podstawie umowy, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca na mocy zawartego porozumienia będzie zawierał umowy na realizację projektu, prowadził dokumentację, występował o środki finansowe oraz dokonywał końcowego rozliczenia projektu, to niewątpliwie będziemy mieć do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

Należy zauważyć, iż zawarte przez Wnioskodawcę porozumienie nie będzie mogło ingerować w sferę stosunków prawnopodatkowych i odmiennie kształtować zakresu praw i obowiązków kilku odrębnych podmiotów, a wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego w tym konkretnym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu zobowiązani będą do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, będziemy mieć do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż inwestycja zostanie wykonana na majątku Partnerów, którzy uczestniczyli będą w ich finansowaniu, nie można będzie mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż powstałe mienie zostanie przekazane Partnerom na podstawie umów lub protokołem przekazania środka trwałego PT i będzie stanowić ich majątek. Przekazanie produktów projektu nastąpi proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Zatem nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Wnioskodawca będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).

Ponadto z uwagi na fakt, iż przedmiotem projektu będzie rozbudowa infrastruktury informatycznej, i jak już wskazano majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron porozumienia (przekazanie środków trwałych), a Wnioskodawca otrzymywał będzie od partnerów środki finansowe będące źródłem finansowania wspólnej inwestycji w omawianej sprawie nie może być mowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnerów projektu. Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, która po zakończeniu realizacji projektu stanie się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu) będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron porozumienia (partnerów projektu). Jednocześnie będzie zobowiązany jako sprzedający towary i świadczący usługi do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując, Zainteresowanemu w ramach realizacji omówionego projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanymi zakupami inwestycyjnymi wynikającymi z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerom, a dokonywanym w ramach omówionego powyżej projektu polegającego na rozbudowie infrastruktury informatycznej, ponieważ powstałe mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 324 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi