
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn., ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) oraz 10 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony dwoma pismami z dnia 10 maja 2012 r.. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Szpital uzyskuje przychody z tytułu usług w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz z wynajmu części pomieszczeń szpitala innym użytkownikom. Usługi w zakresie świadczeń zdrowotnych zwolnione są z podatku od towarów i usług (PKWiU 85) w związku z czym zakupy związane z tą sprzedażą nie pozwalają na odliczenie VAT naliczonego. Przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń opodatkowane są stawką VAT 23%. Odliczanie VAT od zakupów następuje strukturą sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem (zwolnionej i opodatkowanej). Struktura ta za rok 2011 wynosi 5%. Rozliczając w roku 2012 miesięczne deklaracje podatku VAT odliczana jest wstępnie taka część podatku naliczonego, jaka odpowiada udziałowi sprzedaży opodatkowanej (uprawnionej do odliczenia VAT) w sprzedaży ogółem za poprzedni rok. Po zakończeniu roku dokonana zostanie korekta następnego odliczenia w oparciu o realne proporcje sprzedaży za rok, w którym zakupy były dokonywane. Indywidualna interpretacja jest potrzebna Wnioskodawcy do złożenia wniosku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa IV. - Społeczeństwo Informatyczne, działanie IV.2E Usługi Publiczne, pn. .. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawione będą na Szpital. Zakupione w ramach projektu usługi i towary wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenie usług zdrowotnych. Szpital zarejestrowany jest jako czynny podatnik od towarów i usług. Opodatkowaniu podlega sprzedaż z tytułu wynajmu części pomieszczeń szpitala. Planowana data rozpoczęcia realizacji projektu 01.10.2012 r., planowana data rzeczowego zakończenia realizacji projektu 31.12.2013 r., planowana data finansowego zakończenia realizacji projektu 31.12.2013 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją projektu jest możliwość odzyskania podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwość odzyskania podatku w wysokości 5%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu usług w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz z wynajmu części pomieszczeń szpitala innym użytkownikom. Usługi w zakresie świadczeń zdrowotnych zwolnione są z podatku od towarów i usług. Przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń opodatkowane są stawką VAT 23%. Odliczanie VAT od zakupów następuje strukturą sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem (zwolnionej i opodatkowanej). Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawione będą na Szpital, a zakupione w ramach projektu towary i usługi wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenie usług zdrowotnych. Szpital zarejestrowany jest jako czynny podatnik od towarów i usług. Opodatkowaniu podlega sprzedaż z tytułu wynajmu części pomieszczeń szpitala.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary zakupione w ramach dotacji unijnej będą wykorzystywane do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia, m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ., ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatków i usług - świadczenie usług zdrowotnych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia ww. zakupionych w ramach projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 782 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
