
Temat interpretacji
Wynajem i udostępnienie sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, pomieszczenia na sklepik, wynajem powierzchni na automaty, sprzedaży biletów jednorazowych dla osób indywidualnych spoza szkoły podlegają opodatkowaniu stawką 23%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2011 r. (data wpływu 12.09.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu i udostępniania pomieszczeń i powierzchni - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku i zwolnienia dla świadczonych usług.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do jego uzupełnienia pismem z dnia 23.09.2011 r. nr IPPP3/443-1237/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 26.09.2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 30.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Zespół Szkół (Wnioskodawca lub Szkoła) wynajmuje:
- salę gimnastyczną na zajęcia dydaktyczne i rekreacyjno-sportowe (osobom fizycznym, klubom sportowym i firmom prywatnym) są to usługi odpłatne i nie wynikają z ustawy o systemie oświaty,
- sale lekcyjne na zajęcia dydaktyczne osobom fizycznym i firmom prywatnym są to usługi odpłatne i nie wynikają z ustawy o systemie oświaty,
- sale lekcyjne na zajęcia dydaktyczne szkole niepublicznej mającej uprawnienia szkoły publicznej działającej na podstawie ustawy o systemie oświaty - są to usługi odpłatne,
- pomieszczenie na sklepik szkolny osobie fizycznej usługa odpłatna i niewynikająca z ustawy o systemie oświaty,
- powierzchnię na automaty sprzedające napoje i kanapki firmom usługowym usługa odpłatna i niewynikająca z ustawy o systemie oświaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaka stawka jest właściwa dla świadczonych usług:
- udostępniania i wynajmu sali gimnastycznej, sal lekcyjnych na zajęcia dydaktyczne, wynajmu pomieszczenia na sklepik szkolny, wynajem powierzchni na automaty sprzedające napoje i kanapki PKWiU 68.20.12.00 Usługi Wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny,
- udostępnianie sali gimnastycznej osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych na: zajęcia rekreacyjno-sportowe, sprzedaż biletów jednorazowych dla osób indywidualnych z zewnątrz PKWiU 93.29.19.00 Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane...
Zdaniem Wnioskodawcy w powyższej sytuacji stosuje się następujące zwolnienia i stawki podatkowe:
- udostępnianie i wynajem:
- sali gimnastycznej na zajęcia dydaktyczne,
- sal lekcyjnych na zajęcia dydaktyczne,
- pomieszczeń na sklepik szkolny,
- powierzchni na automaty sprzedających napoje i kanapki
- udostępnianie sali gimnastycznej osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych
na:
- zajęcia rekreacyjno-sportowe (osobom fizycznym, klubom sportowym i firmom prywatnym)
- bilety jednorazowe dla osób indywidualnych spoza szkoły
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 146a ustawy pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano natomiast opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. W poz. 186 wymieniono bez względu na PKWiU pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu. Wobec tego usługi związane z rekreacją w zakresie wstępu bez względu na ich kwalifikacje statystyczną podlegają opodatkowaniu stawką 8%. Usługi niewymienione w przepisach określających zastosowanie preferencyjne stawki podatku bądź zwolnienia są opodatkowane według stawki podstawowej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szkoła świadczy odpłatnie usługi najmu, którego przedmiotem jest sala gimnastyczna na zajęcia dydaktyczne i rekreacyjno-sportowe (osobom fizycznym, klubom sportowym i firmom prywatnym), sale lekcyjne na zajęcia dydaktyczne (osobom fizycznym i firmom prywatnym), sale lekcyjne na zajęcia dydaktyczne szkole niepublicznej, pomieszczenie na sklepik szkolny (osobie fizycznej) oraz powierzchnię na automaty sprzedające napoje i kanapki (firmom usługowym). Wątpliwości Szkoły dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku dla ww. usług. W tym celu Szkoła dokonała klasyfikacji świadczonych usług:
- udostępnianie i wynajem sali gimnastycznej, sal lekcyjnych na zajęcia dydaktyczne, wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny, wynajem powierzchni na automaty sprzedające napoje i kanapki jako Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny o PKWiU 68.20.12.00,
- udostępnianie sali gimnastycznej osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych na zajęcia rekreacyjno-sportowe oraz sprzedaż biletów jednorazowych dla osób indywidualnych z zewnątrz jako Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane o PKWiU 93.29.19.00.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż usługi wymienione w pkt 1 (wynajem i udostępnienie sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, pomieszczenia na sklepik, wynajem powierzchni na automaty) sklasyfikowane jako Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny o PKWiU 68.20.12.00, a także usługi wymienione w pkt 2 polegające na udostępnianiu hali gimnastycznej w celach rekreacyjnych na zajęcia rekreacyjno-sportowe oraz sprzedaży biletów jednorazowych dla osób indywidualnych spoza szkoły sklasyfikowane jako Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane o PKWiU 93.29.19.00 podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Nie są bowiem wymienione wśród usług korzystających z preferencji podatkowych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP3/443-1237/11-4/JF, interpretacja indywidualna
IPPP3/443-1237/11-5/JF, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
