Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z zamiarem realizacji projektu, ponieważ nie jest zarejestrowanym... - Interpretacja - IPTPP4/443-125/11-2/JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2012, sygn. IPTPP4/443-125/11-2/JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z zamiarem realizacji projektu, ponieważ nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia uzyskała pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach działania 413 objętego PROW na lata 2007-2013 dla inwestycji pn. .

Wniosek o dofinansowanie został złożony 09.11.2011 r, a umowa przyznania pomocy została podpisana w dniu 15.09.2011 r. z samorządem województwa. Funkcję jednostki wdrażającej pełni .

Zgodnie z ww. umową do wniosku o płatność należy załączyć aktualne zaświadczenie (interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony) czy beneficjent w odniesieniu do ww. inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z powyższym występujemy z niniejszym wnioskiem do Dyrektora Izby Skarbowej.

Operacja pn. ,,. będzie realizowana na obszarze wiejskim na terenie działalności LGD w strefie atrakcyjnych krajobrazów, dlatego też jest to bardzo dogodne miejsce do organizacji różnego rodzaju imprez, uroczystości czy świąt.

Cały teren gminy jest obszarem chronionym przyrodniczo, o dużych walorach krajobrazowych, sprzyjającym klimacie. Znajduje się na nim także wiele atrakcji turystycznych i rekreacyjnych, a zatem rezultaty ww. operacji będą oddziaływały nie tylko na mieszkańców sołectwa, ale także na wszystkie osoby mieszkające na terenie gminy oraz turystów i osoby przyjezdne.

Inwestycja będzie polegała na wyeksponowaniu walorów architektury kościoła w porze nocnej poprzez realizację różnych sekwencji oświetlenia: od codziennego do uroczystego.

Do oświetlenia zostały przewidziane 3 szt. projektorów wąskostrumieniowych z wysokoprofilowanym odbłyśnikiem oraz 9 szt. projektorów światła zalewowego z wysokoprofilowanym odbłyśnikiem o mocy 150 W. Projektory zostaną zamontowane na murkach fundamentów, elementów ogrodzenia kościoła.

Do zasilania i sterowania oświetlenia przewidziano złącze kablowe ZB-1 oraz szafę, oświetleniową SO. Przewiduje się wykonanie oświetlenia w opcji trzech wariantów tj.:

  • wariant 1 - oświetlenie codzienne z udziałem 5-ciu projektorów światła,
  • wariant 2 - oświetlenie uroczyste z udziałem wszystkich projektorów światła,
  • zasilanie projektorów wykonane zostanie indywidualnie z szafy oświetlenia kablem ziemnym YKY 3x4 mm2.

Projektowane oświetlenie ma spełniać nie tylko funkcje czysto użytkowe, ale również ma kreować atrakcyjny nocny wizerunek kościoła, eksponując elementy jego wykończenia. W nocy sztuczne światło wpływa na sposób postrzegania architektury, staje się, w ten sposób jednym z jej elementów.

Realizacja przedmiotowej operacji umożliwi pełniejsze wykorzystanie warunków zabytkowego kościoła, który został wpisany do rejestru zabytków województwa .

Taka ekspozycja zabytkowego obiektu jest jednym z elementów , co ma odzwierciedlenie w opracowanym Planie odnowy miejscowości nastąpi połączenie elementów dziedzictwa kulturowego i historycznego z nowoczesnym miejscem rekreacji, czyli pozytywne zderzenie historii i nowoczesności. Kościół jest także pierwszym punktem na nowej ścieżce turystycznej, która prowadzi śladami górniczo hutniczej działalności na terenie gminy . Z uwagi na włączenie się gminy w realizację projektu w ramach programu , trasa taka będzie przebiegała w pobliżu kościoła, co jeszcze bardziej pozwoli na promocję turystyczną miejscowości.

Iluminacja zabytku nie będzie wymagała żadnych opłat zarówno ze strony mieszkańców gminy jak również turystów.

Tytuł prawny do nieruchomości, na której realizowana będzie inwestycja posiada Parafia, która będzie również właścicielem wykonanej inwestycji.

Faktury za zrealizowaną inwestycję będą wystawiane na Parafię, która posiada swój NIP i REGON.

Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonania przez Parafię czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że przedstawione we wniosku elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub skarbowej oraz sprawa nie została rozstrzygnięta w ostatecznej decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli Skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia stoi na stanowisku, że nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. .

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 2 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca uzyskał pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach działania 413 objętego PROW na lata 2007-2013 dla projektu pn. . Przedmiotowy projekt będzie realizowany na obszarze wiejskim na terenie działalności LGD w strefie atrakcyjnych krajobrazów, dlatego też jest to bardzo dogodne miejsce do organizacji różnego rodzaju imprez, uroczystości czy świąt. Projekt będzie polegał na wyeksponowaniu walorów architektury kościoła w porze nocnej poprzez realizację różnych sekwencji oświetlenia: od codziennego do uroczystego. Projektowane oświetlenie ma spełniać nie tylko funkcje czysto użytkowe, ale również ma kreować atrakcyjny nocny wizerunek kościoła, eksponując elementy jego wykończenia. W nocy sztuczne światło wpływa na sposób postrzegania architektury, staje się, w ten sposób jednym z jej elementów. Faktury za zrealizowany projekt będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Iluminacja zabytku nie będzie wymagała żadnych opłat ze strony mieszkańców i turystów.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z zamiarem realizacji projektu pn. , ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi