W odpowiedzi na pismo złożone w dniu 31 grudnia 2004r. stanowiące zapytanie dotyczące kosztów reklamy i reprezentacji w zakresie podatku dochodowego o... - Interpretacja - I USB III/436/234/04/kk

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.01.2005, sygn. I USB III/436/234/04/kk, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo złożone w dniu 31 grudnia 2004r. stanowiące zapytanie dotyczące kosztów reklamy i reprezentacji w zakresie podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

1. W zakresie podatku dochodowego:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów jeśli ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz nie został wymieniony w art. 23 ustawy.

Ponadto na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklama prowadzona w sposób publiczny, to taka, która może być dostępna dla nieokreślonej liczby osób, czyli jej odbiorcami może być nieograniczony, anonimowy krąg osób. Ma ona zatem charakter powszechny, przeznaczony dla ogółu ludzi.

Reklama prowadzona w sposób niepubliczny to taka, która adresowana jest do ograniczonego kręgu osób, a zatem do określonej nieanonimowej liczby odbiorców, znanych z imienia i nazwiska, jak również określonych firm.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupi towary np. długopisy, chusteczki, kalendarzyki, czekoladki z logo apteki, które to towary będą rozdawane każdemu klientowi w sali sprzedaży oraz w okienku podczas zakupu leków.

Rozdawanie ww. towarów klientom jest jednym z elementów reklamy, której celem jest zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w aptece a w konsekwencji do zwiększenia przychodów firmy.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny poniesione wydatki, o których wyżej mowa stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodów nie objęte limitem pod warunkiem jednak, że spełniać one będą wymogi wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

II. W zakresie podatku od towarów i usług:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Powyższego unormowania nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem - art. 7 ust. 3 ww. ustawy.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 - w myśl ust. 4 ww. art. 7 ustawy - rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem podlega przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli przy nabyciu tych towarów przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów z wyłączeniem przypadków, gdy towary te spełniają kryteria, o których stanowi ww. art. 7 ust. 3 i 4 ustawy.

Jeżeli zatem wystąpią czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy, to - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy - wystawiane są faktury wewnętrzne, przy czym za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W związku z powyższym, gdy Spółka wykaże, że przekazane na cele reprezentacji i reklamy towary spełniają kryteria kwalifikujące je zgodnie z ww. art. 7 ust. 4 ustawy do prezentów o małej wartości, to nie będzie miała obowiązku opodatkowania przekazywanych towarów mimo, że skorzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty