POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-9-1/ET/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. PP/443-9-1/ET/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 24 stycznia 2005 r. (doręczonego dnia 27 stycznia 2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie P............................., zam. ............................. ul.............................. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 stycznia 2005r. (doręczonym dnia 27 stycznia 2005r.) P........................ zwrócił się z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Podatnik wskazuje, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Nie jest płatnikiem podatku VAT. Świadczy on usługi na rzecz osób fizycznych z materiałów powierzonych. Przychód Podatnika na koniec roku 2004r. wyniósł 41.180 zł., który to przychód zobowiązuje do zakupu kasy rejestrującej. Ponadto P................................ informuje, że w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących, w wykazie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania w pkt 41 wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki. Podatnik wskazuje, że każde świadczenie usług przez niego dokonane jest dokumentowane rachunkiem, w którym zawarte są m.in. dane identyfikacyjne odbiorcy, a liczba wszystkich usług, jakie wykonał w roku 2004 nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców była mniejsza niż 20.

Podatnik uważa, że zgodnie ze wskazanym wyżej rozporządzeniem zwolniony jest z obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji ustawowej, wynikającej z art. 111 ust. 7 pkt 3 minister właściwy do spraw finansów publicznych, upoważniony został do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706).

Zgodnie z § 2 pkt 3 wskazanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym, w poz. 41 zwolniono z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę,
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2004 nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Należy także zauważyć, że zgodnie z § 23 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970) za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art.87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 11, § 12, § 14-20, § 22-25 i § 27 rozporządzenia.

P......................... jako podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, która to kategoria podatników nie ma obowiązku wystawiania faktur, dokumentuje dokonane przez siebie świadczenie usług rachunkiem, który winien odpowiadać wymogom przewidzianym dla tego rodzaju dokumentów przewidzianym w ustawie Ordynacja podatkowa oraz wydanym na jej podstawie rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 240, poz. 2063). Rachunek ten, jeżeli spełnia nałożone przepisami prawa warunki, w świetle wskazanego wyżej przepisu §23 pkt 5 rozporządzenia zrównany został z fakturą wystawianą - co do zasady - jedynie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Oznacza to, że skoro Podatnik każde świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych dokumentował rachunkiem, w którym zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę, a jednocześnie liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia tych usług w 2004r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 do dnia 31 grudnia 2005r. zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu