DECYZJA - Interpretacja - PP/4407-005-80/05

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. PP/4407-005-80/05, Izba Skarbowa w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19.09.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 18.10.2005 r., na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynę z dnia 09.09.2005 r., znak: US IV/III/443-69/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w sprawie - czy jeżeli zostanie zachowany bezwzględny wymóg, aby dostawa blach i profili okrętowych była dokonana dla środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, na rzecz kontrahenta unijnego, będzie podlegała opodatkowaniu obniżona stawką VAT w wysokości 0%, uznające zawarte we wniosku stanowisko Spółki za nieprawidłowe>

- z m i e n i a przedmiotowe postanowienie i stwierdza, że zawarte we wniosku stanowisko Spółki jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej nie podzielił poglądu Spółki, iż ma ona prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy blach i profili okrętowych dla środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, na rzecz kontrahenta unijnego.

W złożonym zażaleniu Spółka zarzuca, że organ podatkowy l instancji dokonując rozstrzygnięcia pominął istotne w sprawie okoliczności faktyczne. Dowodzi, że w rzeczywistości blachy, będące przedmiotem dostaw, są precyzyjnie dopasowanymi kawałkami poszyć różnych powierzchni statków, które są odpowiednio przygotowane pod wymiar (długość, szerokość, grubość, kształt) według pisemnych zamówień i na ściśle określone i niepowtarzalne odcinki poszyć. Podaje, że użyte we wniosku pojęcie "profile okrętowe" jest jednoznaczne z określeniem części wymiennej i równreż wymaga odpowiedniego przygotowania według zamówienia pisemnego i parametrów podanych w załączonej dokumentacji.

Wskazuje, że każdy wyciery kawałek blachy (element kadłuba statku) ma kształt i wielkość dostosowana do potrzeb zamawiającego, zgodnie z dokumentacją konstrukcyjną, tak więc może być zastosowany tylko do zabudowy w miejscu przeznaczenia, stanowiąc część składową statku (w przypadku nowej budowy) lub cześć zamienną w przypadku remontu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie, zważył co następuje.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że 0% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie dla dostawy "części" i "wyposażenia" dla środków transportu morskiego i rybołówstwa wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy.

Wobec braku definicji ustawowej "części" w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. "należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w trzytomowym Słowniku języka polskiego PWN wydanym pod redakcja naukową prof. Mieczysława Szymczaka, Warszawa, rok wydania 1992 "częścią" jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości - tom 1, str. 338.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdził, że blach i profile okrętowe nie odpowiadają pojęciu "części" ani "wyposażenia" w rozumieniu powołanego art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dmą 11 marca 2004 r. Tym samym uznał, że dostawa przedmiotowych towarów podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla dostarczanych towarów.

Spółka w złożonym zażaleniu oraz piśmie z dnia 18.10.2005 r. precyzuje, że "blachy" są dopasowanymi kawałkami poszyć różnych powierzchni statków, które są odpowiednio przygotowane pod wymiar (długość, szerokość, grubość, kształt) według pisemnych zamówień i na ściśle określone i niepowtarzalne odcinki poszyć. Pojęcie "profile okrętowe" jest natomiast jednoznaczne z określeniem części wymiennej i również wymaga odpowiedniego przygotowania według zamówienia pisemnego i parametrów podanych w załączonej dokumentacji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie mając na uwadze wywody zażalenia oraz wyjaśnienia Spółki przedstawione w piśmie z dnia 18.10.2005 r. uznaje, że przedmiotowe wyroby odpowiadają słownikowej definicji pojęcia "części".

Zatem, jeżeli Spółka dokonuje dostawy blach i profili okrętowych będących częściami do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, to ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania podatkowego.

Na niniejsza decyzję przysługuje Stronie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Olsztynie